Ekologisuus ja eettisyys suomalaisen muotoilun valttikortteja

Suomalaisella muotoilulla menee hyvin. Hyvä esimerkki siitä on Helsingissä tällä viikolla järjestettävä kansainvälinen designin ja muotoilun asiantuntijoiden kohtaaminen Helsinki Design Lab forum.

Hyvää suomalaista designia ovat tyyliguru Tyler Brulén mukaan klassikkomme Aallot ja Aarniot, mutta hänen mielestään niiden menestys piilee juuri tuotteiden ekologisuudessa ja eettisyydessä.

- Kyllä kuluttajat ovat valmiita maksamaan.Minä ainakin maksaisin enemmän, jos tuote olisi esimerkiksi Sokevan sokeiden tekemä tai jos sen on tehnyt 21-vuotias harjoittelija EU:ssa, jossa työntekijöitä kohdellaan reilusti, eikä potkuja saa, vaikka tapaturman vuoksi kuten Kiinassa, lohkaisee Brulé.

Design-professori Marco Steinbergin mukaan suomalaisten haaste on se, miten immateriaalista, ei muotoon sidottua, arvomaailmaa markkinoidaan. MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Harvardin yliopiston professori uskoo, että muutamia markkinointiniksejä on jo opittu, sillä suomalainen muotoilu on nostanut kansainvälistä mainettaan juuri parantuneen markkinoinnin ansiosta.

- Kommunikointi on parantunut. Firmat osaavat kommunikoida paremmin, ja tieto on levinnyt paljon pidemmälle ulkomaille, sanoo Steinberg.

Nokian muotoilututkimuksen johtajan Anna Valtosen mielestä teollisuus ja pienetkin yritykset ovat alkaneet ymmärtää, että huippumuotoilu on muutakin kuin vain yksittäisiä näyttelykappaleita.

- Ne ovat ymmärtäneet, että muotoilu on osa jokapäiväistä kaunista arkea, hyviä tuotteita ja hyviä palveluja, uskoo Valtonen.

Lue myös:

    Uusimmat