DNA:n asiakaspalvelun toimihenkilöt lakkoon

Toimihenkilöunioniin kuuluvat DNA:n asiakaspalvelijat ryhtyvät työtaisteluun. Toimihenkilöihin aletaan soveltaa palvelualan sopimuksia tietoliikennealan työehtosopimuksen sijasta.

Teleoperaattori DNA:n matkapuhelinten asiakaspalvelu voi häiriintyä lähipäivinä. Asiakaspalveluiden toimihenkilöiden aamupäivällä aloittama lakko saattaa kestää pitkään, ellei työehtosopimusten soveltamista koskevaan riitaan saada ratkaisua.

STTK:laisen Toimihenkilöunionin mukaan lakossa on 110 DNA:n asiakaspalvelua hoitavaa toimihenkilöä Aditro Customer Service Finlandilla. Lakko koskee Aditron Kouvolan, Taivalkosken ja Vantaan toimipisteitä.

Liiton mukaan asiakaspalvelu voi keskeytyä kokonaan.

Lakolla vastustetaan Aditron päätöstä soveltaa ensi maanantaista lähtien toimihenkilöihin SAK:laisen Palvelualan ammattiliitto Pamin sopimuksia tietoliikenne- ja informaatiotekniikka-alan työehtosopimuksen sijasta.

- Uusi sopimus johtaisi noin 30 prosentin ansionmenetyksiin, arvioi TU:n asiamies Arvi Herttua.

Hän sanoo, että työnantajat pyrkivät halpoihin sopimuksiin. Alan yrityksiä on paljon, ja ne pyrkivät ulkoistamaan palvelujaan.

Lakko voi laajentua

Herttua arvioi DNA:n laskevan, että henkilöstöetujen polkeminen on sen kilpailuvaltti suhteessa TeliaSoneraan ja Elisaan. Nekin ovat pyrkineet sopimusten muuttamiseen.

- Nyt työnantaja on ryhtynyt soveltamaan 1930-luvun luvun oppeja kuljettamalla työntekijöitä Helsingistä Kouvolaan tekemään lakonalaista työtä.

TU:ssa pidetään mahdollisena, että painostustoimet laajentuvat koko DNA-konserniin.

Laajentuessaan lakko keskeyttäisi teleoperaattorin toiminnan ja pysäyttäisi asiakaspalvelun lisäksi muun muassa viankorjauksen, laskutuksen sekä uusien liittymien avauksen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat