Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) toteutti kesällä 2020 kyselyn dieselautoissa askarruttavista asioista. Kysymysten ja niihin hankkimiensa vastausten pohjalta SATL on laatinut Dieselauto-oppaan.
Oppaassa annetut vastaukset ovat asiantuntijatiimin yhdessä koostamia. Asiantuntijoiden joukossa on muun muassa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) johtava asiantuntija Juhani Laurikko, pitkän uran autotekniikan koulutusalalla tehnyt lehtori Heikki Parviainen Metropolia-ammattikorkeakoulusta sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijaryhmä.
Yksi kysymyksistä koski sitä, miten pakokaasun jälkikäsittelylaitteet toimivat talvella ja pakkaskelissä.
Vaikka pakokaasujen jälkikäsittely on suunniteltu toimimaan myös kylmissä olosuhteissa, voi kunnon pakkanen saattaa asiantuntijoiden mukaan aiheuttaa joitain ongelmia erityisesti AdBlue-järjestelmällä varustetuille dieselautoille.
LUE MYÖS: "Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?
AdBlue-nesteen käyttöön perustuvalla SCR-katalysaattorilla varustettujen dieselautojen määrä on lisääntynyt viime vuosina. Menetelmässä auton järjestelmä annostelee AdBlue-nestettä kuumaan pakokaasuun, jolloin nesteestä muodostuu muun muassa ammoniakkia.