Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Dieselautoilija voi törmätä erikoiseen pakkasongelmaan: Tiesitkö, että "kusivesi" jäätyy jo –11 asteessa?

7:39Diesel-autojen tulevaisuusDieselautojen tulevaisuudesta keskusteltiin Huomenta Suomessa helmikuussa 2018.
Julkaistu 15.01.2021 06:27

Ville Järveläinen

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) toteutti kesällä 2020 kyselyn dieselautoissa askarruttavista asioista. Kysymysten ja niihin hankkimiensa vastausten pohjalta SATL on laatinut Dieselauto-oppaan.

Oppaassa annetut vastaukset ovat asiantuntijatiimin yhdessä koostamia. Asiantuntijoiden joukossa on muun muassa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) johtava asiantuntija Juhani Laurikko, pitkän uran autotekniikan koulutusalalla tehnyt lehtori Heikki Parviainen Metropolia-ammattikorkeakoulusta sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntijaryhmä.

Yksi kysymyksistä koski sitä, miten pakokaasun jälkikäsittelylaitteet toimivat talvella ja pakkaskelissä.

Vaikka pakokaasujen jälkikäsittely on suunniteltu toimimaan myös kylmissä olosuhteissa, voi kunnon pakkanen saattaa asiantuntijoiden mukaan aiheuttaa joitain ongelmia erityisesti AdBlue-järjestelmällä varustetuille dieselautoille. 

LUE MYÖS: "Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?

AdBlue-nesteen käyttöön perustuvalla SCR-katalysaattorilla varustettujen dieselautojen määrä on lisääntynyt viime vuosina. Menetelmässä auton järjestelmä annostelee AdBlue-nestettä kuumaan pakokaasuun, jolloin nesteestä muodostuu muun muassa ammoniakkia.

AdBluen jäätymispiste tulee kuitenkin vastaan niinkin nopeasti kuin –11 celsiusasteessa, mistä johtuen valmistajat ovat rakentaneet autonsa niin, että järjestelmän putkisto tyhjenisi automaattisesti moottorin sammutuksen yhteydessä, jotta jäätynyt aine ei rikkoisi mitään.

Näin vältät ongelmat

SATL:n asiantuntijoiden mukaan jäätymisongelman estämiseksi henkilöautoissa käytetään sähköisiä lämmitysvastuksia jäätyneen aineen sulattamiseen, mutta vastukset lämpenevät tyypillisesti vain moottorin käydessä.

– Ongelmia saattaakin esiintyä varsinkin lyhyillä ajosuoritteilla ja kovilla ja pitkään kestävillä pakkasjaksoilla, etenkin jos autoa ei käytetä kovin usein. Auton itsediagnostiikka voi myös ilmoittaa ongelmasta, koska osittain jäätynyt järjestelmä ei toimi kuten pitäisi, oppaassa kerrotaan.

Valmistajat ovat pyrkineet taklaamaan mahdollisia ongelmia ohjelmistopäivityksillä, mutta myös auton käyttäjä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa asiaan.

– Tilannetta voi helpottaa, jos autoa edes silloin tällöin voi pysäköidä hieman lämpimämpään tilaan, asiantuntijat kehottavat SATL:n Dieselauto-oppaassa.

Mikä ihmeen AdBlue?

AdBlue on ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä valmistettavan liuoksen kauppanimi. Vahvuudeltaan 32,5-prosenttista AdBlue-lisäainetta käytetään dieseliä polttoaineenaan käyttävissä, SCR-katalysaattoreilla varustetuissa ajoneuvoissa typenoksidipäästöjen vähentämiseen.

AdBluen avulla pakokaasujen jälkikäsittelyssä täytetään Euro 4-, Euro 5- ja Euro 6 -päästönormien vaatimukset.

AdBlueta lisätään itse. Oman ajoneuvon AdBlue-täyttöaukon sijainnin voi tarkistaa auton käyttöohjekirjasta.

LUE MYÖS: Laskeeko dieselin suosio tietämättömyyden vuoksi? – "Autoilijat tarvitsevat selkeitä päätöksiä poliitikoilta"

Lähteet: SATL:n dieselauto-opas 2020, Neste

Lisää aiheesta:

Voiko bensa pilaantua lataushybridin tankissa, jos autolla ajetaan aina sähköllä? – "Ei ole järin viisasta"Onko autossasi tällainen sininen korkki? HS: Venäjä-pakotteet aiheuttavat yllättävän uhan Suomen dieselautoilleDiesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän""Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?Eikö kukaan ajattele suomalaisia autoilijoita? KL: Uusien dieselautojen moottoreita ei voi enää esilämmittääViime hetken läpimurto? Yksinkertainen ratkaisu voi vähentää dieselauton päästöjä 98 prosentilla
AutotAuton toimintaAuton viatPäästötTalviSääLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!