DaimlerChrysler sopimukseen säästöistä

Autonvalmistaja Daimler-Chrysler on tehnyt työntekijäpuolen kanssa sopimuksen mittavista säästöistä.

Saksalaisamerikkalainen autojätti DaimlerChrysler on päässyt pitkään työntekijöiden kanssa jatkuneiden neuvottelujen jälkeen sopimukseen säästöohjelmasta. Vuositasolla säästöt nousevat yhteensä 500 miljoonaan euroon. Säästöt toteutetaan pääosin Mercedes Benzin tuotannossa.

Sopimuksen myötä työntekijöiden työajat pitenevät ja heidän taukojensa pituudet lyhenevät työnantajan lupaamaa tuhansien työpaikkojen säästymistä vastaan. DaimlerChrysler kertoi, että se sitoutui osana sopimusta takaamaan uhattuina olleiden 6000 työpaikan säilymisen Mercedesin Stuttgartin liepeillä sijaitsevalla autotehtaalla vuoteen 2012 asti. Säästötoimet alkavat vuonna 2007.

Italiassa lomaileva Saksan liittokansleri Gerhard Schröder kiitteli lausunnossaan autotyönantajan sopimusta IG Metall -työntekijäjärjestön kanssa "terveen järjen voittona". Hänen mukaansa sopimus vahvistaa Saksan talouden elpymistä ja asettaa ennakkotapauksen kilpailevalle Volkswagen-autovalmistajalle.

Samantyyppiseen ratkaisuun päätyi aiemmin matkapuhelimia valmistava saksalainen teknologiajätti Siemens AG. Se sopi työntekijäjärjestöjen kanssa siirtymisestä 40 tunnin työviikkoon ilman lisäkorvauksia.

DaimlerChrysler oli ennen tätä päivää saavutettua sopua uhannut siirtää 6000 työpaikkaa sen päätehtailta Stuttgartin läheltä Sindelfingenistä Bremeniin tai Etelä-Afrikkaan, joissa työntekijäkustannukset ovat alhaisempia.

Autoyhtiön toimitusjohtajan Jürgen Schremppin mukaan sopimus on "esimerkillinen" muille saksalaistyönantajille, sillä se turvaa suuremman liikkumavaran. Hän kertoi myös yhtiön johdon leikkaavan palkkaansa 10 prosentilla osana säästötoimia.

Mercedes Car Group -yksikön toimitusjohtaja Jürgen Hubbert puolestaan arvioi, että säästötoimilla Mercedesin C-luokan autojen tuotantohinnat laskevat keskimäärin noin 500 eurolla kappaleelta.

Analyytikoiden mukaan todellisten säästöjen määrä selviää vasta silloin, kun yhtiön alempi johtoporras pyrkii saamaan työntekijät tekemään töitä ahkerammin pitemmillä työajoilla. Työntekijöiden palkkojen määrään ei sen sijaan koskettu. Sopimus pidentää työviikon DaimlerChryslerin kaikilla kehitys- ja suunnitteluosastoilla 40-tuntiseksi. Työntekijöiden taukojen pituudet taas lyhenevät puoleen nykyisestä. Sopimus koskee vain yhtiön Saksan autotehtaita.

Osakemarkkinoilla tieto osapuolten sovusta sai positiivisen vastaanoton. DaimlerChryslerin osakekurssi oli pian ilmoituksen jälkeen runsaan prosentin nousussa 36,62 eurossa.

(MTV3-STT-Reuters-DPA)

(Talousuutiset 23.07.2004)

Lue myös:

    Uusimmat