Curly Girl -metodi tyhjentää kauppojen hyllyjä Suomessakin – villitys hakee vertaistaan: "Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty"
Curly Girl -metodi tyhjentää yllyjä myös Suomessa.
Curly Girl -metodin ideana on korostaa ja hoitaa luonnonkiharaa tai laineikasta tukkaa. Metodin suursuosio näkyy jo suomalaisissakin kaupoissa: Keskon liikkeissä useamman tuotteen myynti on kasvanut.
– Yksittäisten Curly Girl -metodiin hyväksyttyjen tuotteiden myynti huhtikuussa on kasvanut tuotteesta riippuen 5–150 prosenttia, kertoo kodintarvikkeiden ja kosmetiikka-tuotelinjan osto- ja myyntipäällikkö Salla Tuuri Keskolta.
Syy myyntiin ei välttämättä ole yksin Curly Girlin, koska samanaikaisesti on esimerkiksi uutuuslanseerauksia ja esillepanomuutoksia.
– Hiustenhoito on kasvussa kokonaisuutena, mutta isoimmilla kehitysprosenteilla ovat Curly Girl -metodiin kuuluvat tuotteet. Eniten myynti on kasvanut pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa, Tuuri sanoo.
K-Citymarketissa kasvu on ollut voimakkainta, mutta kysyntää ja kysymyksiä on metodista ollut Tuurin mukaan kaikissa K-ruokakaupoissa. Yleisin kysymys liittyy siihen, millaiset tuotteet kuuluvat metodiin. Tuurin mukaan kauppoja varten onkin valmistettu listaus metodiin kuuluvista tuotteista tavarantoimittajien ilmoitusten mukaan.
Ilmiö on laajuudessaan ainutlaatuinen.
– Aika harvinaisia ilmiöt ovat tässä laajuudessa, ja tämä ilmiö on yllättänyt valmistajatkin. Suosio toki yllätti myös meidät voimakkuudellaan ja etenemisnopeudellaan, Tuuri sanoo.
– Edellisestä saman suuruusluokan ilmiöstä on jo hieman aikaa, mutta kosmetiikan puolelta nostaisin vastaavaksi ilmiöksi BB-voiteet sekä luonnonkosmetiikan ja vegaanituotteiden myynnin nousun sekä korealaisen ihonhoidon suosion kasvun. Hienoa nähdä, että "pääasiat" kiinnostavat ja saavat kokeilemaan tuotteita, joita ei olisi kuvitellut aiemmin kokeilevansa tai välttämättä pitänyt itselleen soveltuvina, hän jatkaa.
"Suuret hiusilmiöt" harvinaisia
Myös S-ryhmän liikkeissä Curly Girliin sopivien tuotteiden kysyntä on ollut kovaa. Median kirjoittelu on osaltaan ruokkinut kysyntää.
– Myynti on kaksinkertaistunut verrattuna vuoden takaiseen Curly Girl -metodiin soveltuvien tuotteiden osalta, valikoimapäällikkö Satu Orava S-ryhmältä sanoo.
Myynti on kasvanut samansuuntaisesti koko maassa. Myös hyllypuutteita on esiintynyt.
– "Suuret hiusilmiöt" ovat mielestäni harvinaisia, mutta uskon, että tulevaisuudessa niitä tullaan näkemään enenevässä määrin. Some mahdollistaa ilmiöiden muodostumisen ja leviämisen nopeasti, Orava kuvailee.
Kyselyjä useita kertoja päivässä
Curly Girl -ilmiö on ollut suomalaiselle XZ-merkille suotuisa, sillä sen myötä kysyntä on kasvanut silikonittomien hoitotuotteiden ja sulfaatittoman shampoon osalta.
– Metodin asiantuntemus on Curly Girl-yhteisöllä, mutta olemme yrittäneet helpottaa tuotteiden löytämistä kaupasta ja auttaa kuluttajia valitsemaan metodiin sopivia tuotteita, kertoo XZ Brand Manager Elina Seppänen Berner Oy:stä.
Aiheesta tulee useita kyselyjä päivässä sekä kuluttajapalveluun että sosiaalisen median kanaviin. Asiakkaita kiinnostaa tuotteiden saatavuus; osa lähettää kehitysehdotuksia.
– Uusien tuotteiden saaminen markkinoille ottaa aikansa, mutta kuuntelemme mielellämme kehitysehdotuksia, Seppänen sanoo.
Seppänen itse on työskennellyt noin kymmenen vuotta erilaisten hiustenhoitotuotteiden parissa. Hän pitää Culy Girl -metodin luomaa ilmiötä hyvin ainutlaatuisena.
– Iso joukko kuluttajia muuttaa yllättäen käyttäytymistään. Muutos näin lyhyessä ajassa on harvinaista. Nykyään tieto voi levitä nopeasti ja ihmiset omaksuvat uusia toimintatapoja sosiaalisen median kautta, Seppänen kuvailee.
– Curly Girl-metodi on kansainvälisesti ilmiö, joka on nyt rantautunut Suomeen. Yksilöllisyys on globaali megatrendi, ja kuluttajat haluavat löytää itselleen sopivia tapoja toimia riippumatta yleisesti totutuista toimintamalleista, hän kuvailee.
Edellinen isompi ilmiö oli kuivasampoon rantautuminen Suomeen. Se tosin kasvoi suosituksi huomattavasti pidemmän ajan kuluessa. Seppänen ei pidä Curly Girliä ohimenevänä ilmiönä.
– Jos on löytänyt sopivan tavan hoitaa omia hiuksia, niin kynnys vaihtaa takaisin vanhaan voi olla korkea, hän sanoo.
"Curly Girls on kyllä vertaansa vailla"
Myös L’Oréalilla on selvästi havaittu kasvua tiettyjen Curly Girl -metodiin kuuluvien tuotteiden myynnissä. L’Oréal Finlandin viestintäjohtaja Tarja Kuuselan mukaan ilmiö on lisännyt erityisesti hiusnaamion ja muotoilugeelin suosiota.
– Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty! 1980-luvulla Studio Line –tuotesarja sai samanlaisen hypen aikaiseksi, mutta nyt sosiaalisen median voimakaudella Curly Girls on kyllä vertaansa vailla, Kuusela sanoo.
Uusimmat
-
10:10
Jalkapallolegendalta järkyttävä paljastus Fifan toiminnasta MM-kisoissa – pelaajat laitettiin vuorollaan riisumaan alushousunsa: "Kun ovat nähneet paljaan p****n.."
-
09:50
Kirjailija Juha Vuorinen onnitteli pyöreitä täyttänyttä lastaan hellyttävällä kuvalla – myös vaimo täytti vuosia samana päivänä
-
09:44
Britannian sotilastiedustelu: Ukraina edenneet paikoin ensipuolustuslinjojen ohi – MTV seuraa sotaa
-
09:43
"Viinitollo" Maija Männistön mukaan suomalaisia askarruttaa avatun viinin säilyminen – "Ei pilaannu samalla tavalla kuin jauhelihapaketti"
-
09:37
Dramaattinen video sairaalavuoteelta – kehonrakennuslegenda menetti osan itsestään: "Muuttaa elämäni ikiajoiksi"
-
09:33
Suora lähetys puolukokouksesta juuri nyt: Kenestä tulee vihreiden uusi puheenjohtaja?
-
09:19
Yksi kuoli mökkipalossa – sai alkunsa kuistilta
-
09:11
1-vuotias selvisi viidakossa 40 päivää sisarustensa kanssa – näin tapahtumat Kolumbian sademetsässä etenivät
-
08:45
Jokerit lyö isot panokset Keravan jäähalliin vain 13 ottelun takia – uusi koti kutsuu jo seuraavalla kaudella
-
08:43
Jääkiekkolegendalta kohahduttavaa Venäjä-puhetta – "Heidän tulee varmistaa vuokranmaksu, ettei vaimojen ei tarvitse mennä töihin"
-
08:37
Saimi Hoyer sai ällistyttävän määrän viestejä – yli 14 000 suomalaista on tukenut konkurssin tehnyttä yrittäjää
-
08:30
Näin alkeellisesti hampaitamme hoidettiin vielä vuosikymmeniä sitten: Jalkapora jurisi syvällä hampaassa, hohtimet esiin ja rippilahjaksi tekohampaat
-
08:29
Terroristien hyökkäys hotelliin Somalian Mogadishussa on saatu loppumaan
-
08:08
Venäjän jalkapallotähti lähetti seksivideoita ukrainalaiselle rakastajattarelleen – hakkerit levittivät julkisuuteen: "Minua on uhkailtu"
-
07:47
Breaking Bad -tähti Mike Bataeyh, 52, on kuollut äkillisesti
-
07:45
Voittamaton SJK ei myönnä tavoittelevansa mestaruutta – huippuluotsi paljasti täysin toisen unelman: "Se on vain minun haaveeni"
-
07:37
Toimittaja testasi Puolustusvoimien uutta kivääriä, jolla parhaat ampuvat kilometrin päähän – näin se sujui
-
07:16
Likainen haava vaatii kaksi toimenpidettä – tunnista oireet, jotka kertovat, että lääkäriin on kiire
-
07:15
Love Islandin pääohjaaja sekä -käsikirjoittaja pääsevät herättämään sisäiset romanttikkonsa – Espanjan kuvausolosuhteet haastavat toisinaan tehtävää
-
07:11
Pöllöraati arvioi mahdolliset presidenttiehdokkaat: ”Kärkiehdokkaat tekevät pesäeroa likaiseen puoluepolitiikkaan”
-
Lataa lisää