Curly Girl -metodi tyhjentää kauppojen hyllyjä Suomessakin – villitys hakee vertaistaan: "Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty"

Curly Girl -metodi tyhjentää yllyjä myös Suomessa.
Curly Girl -metodin ideana on korostaa ja hoitaa luonnonkiharaa tai laineikasta tukkaa. Metodin suursuosio näkyy jo suomalaisissakin kaupoissa: Keskon liikkeissä useamman tuotteen myynti on kasvanut.
– Yksittäisten Curly Girl -metodiin hyväksyttyjen tuotteiden myynti huhtikuussa on kasvanut tuotteesta riippuen 5–150 prosenttia, kertoo kodintarvikkeiden ja kosmetiikka-tuotelinjan osto- ja myyntipäällikkö Salla Tuuri Keskolta.
Syy myyntiin ei välttämättä ole yksin Curly Girlin, koska samanaikaisesti on esimerkiksi uutuuslanseerauksia ja esillepanomuutoksia.
– Hiustenhoito on kasvussa kokonaisuutena, mutta isoimmilla kehitysprosenteilla ovat Curly Girl -metodiin kuuluvat tuotteet. Eniten myynti on kasvanut pääkaupunkiseudulla ja Keski-Suomessa, Tuuri sanoo.
K-Citymarketissa kasvu on ollut voimakkainta, mutta kysyntää ja kysymyksiä on metodista ollut Tuurin mukaan kaikissa K-ruokakaupoissa. Yleisin kysymys liittyy siihen, millaiset tuotteet kuuluvat metodiin. Tuurin mukaan kauppoja varten onkin valmistettu listaus metodiin kuuluvista tuotteista tavarantoimittajien ilmoitusten mukaan.
Ilmiö on laajuudessaan ainutlaatuinen.
– Aika harvinaisia ilmiöt ovat tässä laajuudessa, ja tämä ilmiö on yllättänyt valmistajatkin. Suosio toki yllätti myös meidät voimakkuudellaan ja etenemisnopeudellaan, Tuuri sanoo.
– Edellisestä saman suuruusluokan ilmiöstä on jo hieman aikaa, mutta kosmetiikan puolelta nostaisin vastaavaksi ilmiöksi BB-voiteet sekä luonnonkosmetiikan ja vegaanituotteiden myynnin nousun sekä korealaisen ihonhoidon suosion kasvun. Hienoa nähdä, että "pääasiat" kiinnostavat ja saavat kokeilemaan tuotteita, joita ei olisi kuvitellut aiemmin kokeilevansa tai välttämättä pitänyt itselleen soveltuvina, hän jatkaa.
"Suuret hiusilmiöt" harvinaisia
Myös S-ryhmän liikkeissä Curly Girliin sopivien tuotteiden kysyntä on ollut kovaa. Median kirjoittelu on osaltaan ruokkinut kysyntää.
– Myynti on kaksinkertaistunut verrattuna vuoden takaiseen Curly Girl -metodiin soveltuvien tuotteiden osalta, valikoimapäällikkö Satu Orava S-ryhmältä sanoo.
Myynti on kasvanut samansuuntaisesti koko maassa. Myös hyllypuutteita on esiintynyt.
– "Suuret hiusilmiöt" ovat mielestäni harvinaisia, mutta uskon, että tulevaisuudessa niitä tullaan näkemään enenevässä määrin. Some mahdollistaa ilmiöiden muodostumisen ja leviämisen nopeasti, Orava kuvailee.
Kyselyjä useita kertoja päivässä
Curly Girl -ilmiö on ollut suomalaiselle XZ-merkille suotuisa, sillä sen myötä kysyntä on kasvanut silikonittomien hoitotuotteiden ja sulfaatittoman shampoon osalta.
– Metodin asiantuntemus on Curly Girl-yhteisöllä, mutta olemme yrittäneet helpottaa tuotteiden löytämistä kaupasta ja auttaa kuluttajia valitsemaan metodiin sopivia tuotteita, kertoo XZ Brand Manager Elina Seppänen Berner Oy:stä.
Aiheesta tulee useita kyselyjä päivässä sekä kuluttajapalveluun että sosiaalisen median kanaviin. Asiakkaita kiinnostaa tuotteiden saatavuus; osa lähettää kehitysehdotuksia.
– Uusien tuotteiden saaminen markkinoille ottaa aikansa, mutta kuuntelemme mielellämme kehitysehdotuksia, Seppänen sanoo.
Seppänen itse on työskennellyt noin kymmenen vuotta erilaisten hiustenhoitotuotteiden parissa. Hän pitää Culy Girl -metodin luomaa ilmiötä hyvin ainutlaatuisena.
– Iso joukko kuluttajia muuttaa yllättäen käyttäytymistään. Muutos näin lyhyessä ajassa on harvinaista. Nykyään tieto voi levitä nopeasti ja ihmiset omaksuvat uusia toimintatapoja sosiaalisen median kautta, Seppänen kuvailee.
– Curly Girl-metodi on kansainvälisesti ilmiö, joka on nyt rantautunut Suomeen. Yksilöllisyys on globaali megatrendi, ja kuluttajat haluavat löytää itselleen sopivia tapoja toimia riippumatta yleisesti totutuista toimintamalleista, hän kuvailee.
Edellinen isompi ilmiö oli kuivasampoon rantautuminen Suomeen. Se tosin kasvoi suosituksi huomattavasti pidemmän ajan kuluessa. Seppänen ei pidä Curly Girliä ohimenevänä ilmiönä.
– Jos on löytänyt sopivan tavan hoitaa omia hiuksia, niin kynnys vaihtaa takaisin vanhaan voi olla korkea, hän sanoo.
"Curly Girls on kyllä vertaansa vailla"
Myös L’Oréalilla on selvästi havaittu kasvua tiettyjen Curly Girl -metodiin kuuluvien tuotteiden myynnissä. L’Oréal Finlandin viestintäjohtaja Tarja Kuuselan mukaan ilmiö on lisännyt erityisesti hiusnaamion ja muotoilugeelin suosiota.
– Näin suurta hiusilmiötä on harvemmin nähty! 1980-luvulla Studio Line –tuotesarja sai samanlaisen hypen aikaiseksi, mutta nyt sosiaalisen median voimakaudella Curly Girls on kyllä vertaansa vailla, Kuusela sanoo.
Mainos
Mainos
Uusimmat
-
19:37
F1-tallit tyrmäsivät Pirellin uudet renkaat – muutos suunnitelmiin yksimielisellä päätöksellä
-
19:32
MTV Uutiset tavoitti suomalaisen Hyötysen perheen, joka todisti White Islandin tulivuoren purkautumista läheltä kotia: "Kaikki ovat todella järkyttyneitä"
-
19:15
Spotifyn vuosikymmenen kuunnelluimmat artistit Suomessa julki – arvaatko kuka on ykkönen?
-
19:11
Marinin uusi hallitus linjasi: Ministerin pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen, jos aikoo siirtyä muihin tehtäviin – "Bernerin loikasta" ruotsalaispankin hallitukseen otettiin opiksi
-
19:06
Kommentti: Kun Marie Fredriksson lauloi, minä tanssin koulun diskossa hitaita – Roxette-laulajan syöpätaistelu päättyi, mutta yhtyeen muotovaliot pop-hitit eivät unohdu
-
19:04
Kimi Räikkösen voittoauton suunnittelija väistyy – McLarenin F1-tiimissä henkilöstövaihdoksia
-
19:03
Kärsitkö päänsärystä? Syy voi piillä kampauksessasi
-
19:03
Roxette antoi Kari Lumikerolle haastattelun vuonna 1989 – kaksikko jännitti ensimmäistä Suomen keikkaansa
-
18:54
Halla-aho: Al Holin leiriltä tulossa väkeä Suomeen jo tällä viikolla, ministeriön mukaan mitään ei ole tapahtumassa – Perussuomalaiset järjestää huomenna tiedotustilaisuuden välikysymyksestä
-
18:43
Huuhkajat julkisti kaksi EM-kisoihin valmistavaa ottelua – luvassa kivikova testi
-
18:38
Puolukkamehusta paljastui väitöstutkimuksessa mielenkiintoinen piirre: Voi alentaa kolesterolia ja parantaa verisuonten toimintaa
-
18:34
Toimittaja Ina Mikkolan epäterveelliset elämäntavat joutuvat syyniin – liikkumattomuus ja yksipuolinen ruokavalio ovat tehneet tehtävänsä
-
18:16
Tuore hallitus vaikenee täysin pahamaineisen al-Holin leirin tilanteesta – leirillä olevien suomalaisten kohtalo edelleen auki
-
18:15
Tässä tämän joulun hitti! Elf on the Shelf saapui viimein Suomeenkin: "Punanuttuiset myytiin heti loppuun"
-
18:10
Chilen sotilaskone katosi matkalla Etelämantereelle kyydissään 38 ihmistä – epäillään syöksyneen mereen
-
18:02
Kokoomus harkitsee yhtymistä perussuomalaisten al-Holia koskevaan välikysymykseen
-
18:01
Uusi pääministeri Sanna Marin ei aio tukeutua Antti Rinteeseen – "En ota neuvoja keneltäkään, en Antilta enkä muilta"
-
17:52
Helsinki on viime keväästä asti ollut varautunut al-Holin alueelta mahdollisesti palaaviin lapsiin ja äiteihin: "Eri palveluissa on tieto, että saattaa tulla palaajia"
-
17:49
NHL-seurassa skandaali: suomalaislupausten päävalmentajalle yllätyspotkut "epäammattimaisen käytöksen" takia
-
17:49
Illan Mestarien liiga -ottelussa nähdään suomalaisväriä – C Moren futiskisan voittajilla komea kunniatehtävä
-
Lataa lisää