Bussilakon sopua ei ole näkyvissä

Eilen alkanut paikallisliikenteen bussilakko vaikeuttaa pääkaupunkiseudun lähiliikennettä edelleen.

-

Pääkaupunkiseudun bussilakko jatkuu edelleen, kun kiistan molemmat osapuolet odottavat toisen neuvottelualoitetta. Autoliikenteen työantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela epäili tänään, että lakko voi jatkua pitkäänkin. Connex Helsingin ja Connex Vantaan kuljettajat päättivät aiemmin päivällä, että lakko jatkuu toistaiseksi ja nykyisellä mallillaan.

Parvela kiisti työntekijöiden väitteet neuvotteluhaluttomuudesta. Hänen mukaansa työnantajalla ei vain ole työkaluja kiistan ratkaisemiseen. Yksityisellä yrityksellä ei ole oikeutta eikä mahdollisuutta rakentaa taukotiloja kunnan maille, ja työ- ja lepoajat taas ovat työehtosopimuksilla sovittavia asioita, hän huomautti Connexin ja työnantajaliiton yhteisessä tiedotustilaisuudessa.

Parvela myös epäili aiempien kokemusten nojalla, että lakon "leviämisuhka on todellinen". Lakkoilijoiden mukaan kuljettajien työjärjestelyt ovat muuttuneet ajo- ja lepoaikojen ja lepopaikkojen osalta sietämättömiksi. Pääluottamusmies Arvo Nisumäen mukaan ongelmana on se, mihin tauot on merkitty pidettäväksi.

Nykyisin voi käydä niin, että ilman lepopaikkaa olevalle päätepysäkille ajanut kuljettaja ei voi laillisesti ajaa tauollaan yhtiön sopimusruokalaan, koska hän on jo ajanut yhtä päätä lain sallimat 5 ja puoli tuntia. Lisäksi tauko saattaa kulua kokonaan lähimmälle ruokapaikalle siirtymiseen ja sieltä palaamiseen. Työnantajapuoli on arvioinut, että taukojärjestelyjä koskevien vaatimusten toteuttaminen tietäisi parinkymmenen henkilötyövuoden lisäystä.

"Käsittely ei puolueetonta"

Työntekijät vetoavat mm. Uudenmaan työsuojelupiirin tämänsyksyiseen tarkastukseen, jossa löydettiin puutteita taukotilojen järjestelyissä. Parvelan vastaus oli, että käsittely piirissä ei ole ollut puolueetonta, vaan asiaa on hoidettu siellä turhankin tiiviissä yhteistyössä AKT:läisten kanssa. Hänen mukaansa yhtiö on sopinut useista järjestelyistä, jotka ylittävät lain ja työehtosopimuksen asettamat velvoitteet.

Työsuojelupiiri ei ole vielä antanut päätöstään. Piirissä on parhaillaan tutkailtavana Connexin antama vastaus tarkastuksesta tehtyyn pöytäkirjaan. Parvela muistutti, että mm. wc- ja sosiaalitilojen parantamista on vuodesta 1999 lähtien selvitelty kaupunkien, YTV:n, liikennöitsijöiden ja kuljettajien yhteisessä työryhmässä ja että ongelmaa on pohdittu myös työmarkkinaosapuolten kesken.

Tauko- ja työajoista sovitaan kuitenkin valtakunnallisella työehtosopimuksella.
-Pääkaupunkiseudun liikennöitsijät myöntävät auliisti, että sosiaalitiloissa on edelleen parantamisen varaa, vaikka tilanne on parantunut huomattavasti kuluvan vuoden aikana. Ongelma koskee pääkaupunkiseudulla kaikkea julkista ja yksityistä linja-autoliikennettä eikä pelkästään yhtä yhtiötä.

Sovitteluapua ei pyydetty

Työnantajapuoli on vienyt asian työtuomioistuimeen, jonka ratkaisun toivotaan tulevan perjantaina. Ainakaan työnantajalla ei ole aikeita pyytää kiistassa neuvotteluapua sovittelijalta. Parvelan mukaan "laittomissa lakoissa on käytetty sovittelijan apua joskus jopa liiaksi".

Eilen aamulla alkanut bussinkuljettajien lakko koskee noin 160:tä autoa pääosin Helsingin ja Vantaan seutuliikenteessä eli noin 15:tä prosenttia pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä. Mukana on vajaat 400 SAK:laiseen Auto- ja kuljetusalan työntekijäliittoon kuuluvaa kuljettajaa.

Lue myös:

    Uusimmat