Takaveto, riittävästi tehoa, tarkka ohjaus ja keulalla munuaismaski. Yhdistelmä on ollut pettämätön useamman vuosikymmenen ajan. Uusi M2 nostaa ajamisen iloa BMW-leirissä.
Suomeen kevät 2016
Hinta alk. 85 302 €
Tykkäsimme
- erinomaisesta ajettavuudesta
- moottorin voimasta
- takavedosta
Emme tykänneet
- 2-ovista korimallia vaikea perustella kotona järkisyin
”What you see is what you get.” Näillä sanoilla meidät johdattaa Laguna Secan radalle Yhdysvalloissa BMW:n M-osaston johtaja Franciscus van Meel. Varikkosuoralla seisoo uusi BMW M2, M-osaston kompaktein edustaja.
Radalla auton kompakti koko korostuu heti. Ohjaan M2:ta yhteen maailman kuuluisimmista mutkista, kuuluisaan Korkkiruuviin eli Corkscrew Corneriin. Mutka vasempaan, mutka oikeaan, tiukka jarrutus, sokeasti eteenpäin nyppylän yli jyrkästi laskevaan mutkaan. Asfaltti kiertyy korkkiruuvin tavoin kohti radan pohjaa. M2 on tiukasti kiinni tien pinnassa, vaikka kuskin valtaa hetkeksi lähes painoton tunne. Mutka on niin jyrkkä ja syvä. Korkkiruuvin pohjalla rata kierre kääntyy auki lyhyeksi suoraksi. M2:n moottori työntää autoa eteenpäin koko 465 newtonmetrin voimalla. Tämä on se kohta, missä jyvät erotellaan akanoista.
M2 pysyy tiukasti oikeassa kurssissa. Auto on käsittämättömän hyvin tasapainossa, tiukat suunnanvaihdokset eivät sitä horjuta. Kuski on yhtä etupyörien kanssa. Ohjaus on partaveitsen terävä. Olen vain eri mieltä van Meelin kanssa. Uuden M2:n kanssa et saa vain sitä, minkä näet – vaan enemmän. M2 on komea huipputekninen suoritus M-osastolta.







