Autovalmistajat varautuvat kaikkein pahimpaan – tästä pelkoa herättävässä "euroseiskassa" on kyse

1:49
Autojen päästöt ovat Suomessa pienemmät kuin EU:ssa keskimäärin.

Autoteollisuudessa pelätään Euro 7 -päästönormin olevan viimeinen kuolinisku polttomoottoreille. Sen voimaantulon jälkeen bensaa ja dieseliä käyttävien autojen valmistaminen ei välttämättä ole enää taloudellisesti kannattavaa, ja sähköautoista saattaa tulla polttomoottorimalleja halvempia.

Euroopan unionissa käytetyillä päästöluokituksilla pyritään rajoittamaan terveydelle haitallisten pakokaasupäästöjen ja pienhiukkasten, esimerkiksi typenoksidien ja hiilimonoksidin määrää.

Vuonna 2015 käyttöön tullutta autojen päästöjä ohjaavaa Euro 6 -standardia on pidetty tiukkana ja sen vaatimuksiin taipumista valmistajille kalliina, mutta tuleva Euro 7 uhkaa viedä kriteerit aivan uudelle tasolle.

Yksikään autovalmistaja ei ole sitä mieltä, etteikö autojen päästöjä tulisi vähentää. Valmistajat ovat kuitenkin epätietoisia siitä, mitkä ovat päästöjen kitkemisen todelliset kustannukset ja liiketoimintavaikutukset.

Huolta herättävät myös se, ettei niillä ole konkreettista tietoa EU:n suunnitelmista sekä se, että EU korostanee poikkeuksellisten ajotilanteiden aiheuttamien päästöjen merkitystä testitilanteissa. Polttomoottorin päästöt on hyvin vaikea saada kurissa esimerkiksi isoa kuormaa ylämäkeen vedettäessä.

EU:ssa aikaisintaan vuonna 2025 käyttöön otettava Euro 7:n on määrä olla viimeinen polttomoottoriautojen päästöstandardi. Sen tarkoituksena uskotaan olevan bensalla ja dieselillä käyvien autojen määrän ajaminen niin alas kuin mahdollista niiden tuotantokustannuksia nostamalla, joten valmistajat ovat varautumassa todella kireisiin vaatimuksiin.

Automotive News Europen mukaan typenoksidirajaa on harkittu laskettavan nykyisestä 80 milligrammasta kilometrillä vain 30 milligrammaan kilometrillä. Näin alhaisen lukeman realistisuus on kuitenkin herättänyt kysymyksiä, sillä nykyisten mittalaitteiden virhemarginaalikin on vain hieman enemmän; 34,4 milligrammaa kilometrillä.

Voivatko päästöt jopa lisääntyä?

Euro 7 -päästönormin valmistelua on kritisoinut muun muassa eurooppalaisten autovalmistajien etua valvova ACEA-järjestö, joka on huolissaan siitä, ettei valmistajia ole pidetty kärryillä suunnitelmista.

Automotive News Europen haastatteleman Volkswagen-insinöörin mukaan Euro 7 voisi nakertaa erityisesti pienten henkilöautojen, kuten Polon, valmistamisen kannattavuutta. Tiukat kriteerit poikkeuksellisissa ajotilanteissa aiheutuville päästöille ovat pienille autoille erityisen vaikeita.

Euro 7:llä voikin olla samaisen insinöörin mukaan myös päinvastainen vaikutus päästöihin, sillä kuluttajat, joilla ei ole syystä tai toisesta mahdollisuutta hankkia nollapäästöistä autoa, saattavat päätyä pitämään suuripäästöiset autonsa ja ajamaan niillä jatkossakin, sillä välimallit voivat käydä tulevaisuudessa vähiin.

Mikäli autovalmistajat, jotka eivät halua siirtyä sähköautovalmistajiksi, päättävät ryhtyä tuottamaan bensa- ja dieselautojaan esimerkiksi Aasian- ja Afrikan-markkinoille, jossa päästövaatimukset ovat ihan muuta kuin EU:ssa, ei sekään tekisi hyvää autoteollisuuden kokonaispäästöille.

Näinkin Euro 7 voisi näkyä autoilijan arjessa

Aiemmin maaliskuussa muun muassa brittiläinen Auto Express uutisoi EU:n harkitsevan kaikkien uusien Euro 7 -luokituksen mukaisten autojen koko elinkaaren kestävää tiukkaa päästövalvontaa.

Pelkän katsastuskonttorilla tapahtuvan päästömittauksen sijaan autot voisivat lähettää EU:lle reaaliajassa dataa senhetkisistä päästöistään.

EU haluaisi myös luoda alueita, joissa esimerkiksi ladattavat hybridit vaihtaisivat automaattisesti sähkömoodiin auton sijaintitietojen perusteella. Tällaisia alueita voisivat olla esimerkiksi isojen kaupunkien keskustat.

EU:n arvioiden mukaan kaikkein järeimmillä keinoilla toteutuessaan Euro 7 todennäköisesti nostaisi autojen hintaa jonkin verran, mutta esimerkiksi autojen elinkaaren kestävästä päästöseurannasta aiheutuvat kustannukset jäisivät kohtuullisen pieniksi. 

Se kuitenkin katsoo, että hyödyt haitallisten pienhiukkasten vähenemisessä sekä kuluttajien luottamuksen lisääntyminen Euro-luokitusta kohtaan tekisi hintojen nousemisesta.

Vasta luonnosvaiheessa olevan Euro 7:n tarkoista kriteereistä päätettäneen vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä.

Käyttöön Euro 7 on määrä saada vuoden 2025 tienoilla.

Moni valmistaja hylkää polttomoottorit kokonaan

EU:lla on pöydällään tiettävästi kolme eri versiota Euro 7 -normista. Kaikkein laimeimmassa skenaariossa nykyisiä Euro 6 -rajoja vain hieman viilattaisiin, mutta esimerkiksi Audin hiljattaisesta ilmoituksesta lopettaa polttomooreidensa kehittäminen voinee päätellä, ettei autovalmistajilla ole suurta uskoa siihen, että Euro 7 toteutuisi ainakaan kaikkein lievimpänä versiona.

Viime aikoina useat autovalmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa polttomoottoriautoista vuoteen 2030 mennessä – osa tätäkin nopeammin. Päätösten taustalla on epäilemättä vakaa usko siihen, ettei polttomoottoriautojen valmistaminen ja myyminen ole taloudellisesti kannattavaa bisnestä enää ensi vuosikymmenellä.

Audin lisäksi myös Volvolla oli hiljattain ilmoitusluontoista asiaa. Se kertoi joitain viikkoja sitten ryhtyvänsä täysin sähköiseksi valmistajaksi ja luopuvansa polttomoottoriautoista kokonaan vuoteen 2030 mennessä.

Helmikuun puolivälissä brittiläinen Jaguar pudotti todellisen pommin ilmoittamalla, että siitä tulee täysin sähköinen valmistaja jo vuoteen 2025 mennessä. Uutinen oli yllätys, sillä perinteikäs brittimerkki on saanut markkinoille vasta yhden sähköauton, vuonna 2018 esitellyn I-Pacen.

Hieman Jaguarin vanavedessä sähköautosuunnitelmistaan kertoi myös amerikkalaisjätti Ford, joka paljasti, että se myy Euroopassa pelkästään täyssähköautoja vuodesta 2030 alkaen. Yhtiönä se ei ole vielä luopumassa kokonaan polttomoottoriautoista, mutta Euroopassa niitä ei enää ensi vuosikymmenellä myydä.

Saksalaisen Volkswagen-konsernin luksusmerkki Bentley aikoo niin ikään myydä vuodesta 2030 eteenpäin ainoastaan täyssähköautoja. Samoin perinteikäs amerikkalaisvalmistaja Cadillac.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja