Mersu pelkää, että polttomoottoriauton rekisteröimisestä voi tulla kohta lähes mahdotonta

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler aikoo leikata bensa- ja dieselautojensa tuotantoa reilulla kädellä. Mahdollisesti jopa ilmoitettua nopeammassa aikataulussa.

Saksalainen autojätti Daimler harkitsee vakavasti polttomoottorimalliensa kuoppaamista jo ennen viralliseksi ilmoittamaansa vuoden 2039 takarajaa. Arvio tulee varsin vaikutusvaltaiselta taholta, sillä sen takana on yhtiön operatiivinen johtaja Markus Schäfer.

Myös firman kehitysjohtajan pallilla istuva Schäfer uskoo, että käännös sähköisiin voimalinjoihin tulee tapahtumaan huomattavasti edellä mainittua aikaisemmin.

Schäfer kertoi näkemyksistään arvostetulle saksalaiselle Handelsblatt-lehdelle, jota InsideEV's siteerasi.

– Valmistaudumme joka tapauksessa varhaisempaan muutokseen. Tuotteidemme näkökulmasta ei ole enää mitään järkevää syytä pitää lähitulevaisuudessa kiinni polttomoottoreista, hän sanoi.

Euro 7 herättää kysymyksiä

Schäfer arvioi polttomoottorimallien tulevaisuuden kytkeytyvän muun ohella EU:n puuhaamaan Euro 7 -päästönormistoon. Näillä näkymin Euro 7:n tuomat entistä tiukemmat päästörajat tulevat voimaan vasta vuoden 2025 paikkeilla.

Schäfer antaa ymmärtää, että autoyhtiön suunnitelmissa ne huomioidaan jo nyt.

– Polttomoottoreiden tulevaisuudennäkymät voivat muuttua dramaattisesti riippuen siitä, minkälaisia regulaatioita loppujen lopuksi tullaan asettamaan – on olemassa myös vaihtoehto, että polttomoottoreilla varustettujen autojen ensirekisteröinnit käyvät lähes mahdottomiksi vuoden 2025 jälkeen, Schäfer maalaili.

Yhtiö tuskin luopuu polttomoottorimalleistaan yhdessä yössä. Mutta on mahdollista, että autovalmistaja ei enää korvaa tiensä päähän tulleita polttomoottorimalleja uusilla vastaavilla.

Schäfer ennakoi joka tapauksessa merkin tarjolla olevien polttomoottorimallien vähenevän jopa 40 prosenttiyksiköllä vuoteen 2025 mennessä ja 70 prosenttiyksiköllä vuoteen 2030 mennessä.

Lue myös:

    Uusimmat