Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilija, jarrutathan ajoissa? Ota huomioon pysähtymismatkaan vaikuttavat tekijät – "Tärkeää pitää mielessä"

2:03Tästä syystä liikenteessä tulisi pitää vähintään neljän sekunnin turvaväliAutoliiton videolla selvitetään, miksi liikenteessä tulisi pitää vähintään neljän sekunnin turvaväli.
Julkaistu 04.11.2023 10:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitkä tekijät vaikuttavat auton pysähtymismatkaan?

Vastaus: Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta.

Reaktioaika ja -matka

Reaktiomatkaksi kutsutaan matkaa, jonka auto etenee kuljettajan havainnosta jarrutuksen alkamiseen. Tähän reagoimiseen kuljettajalla kuluu usein vähintään sekunti – monesti enemmänkin.  Esimerkiksi 100 km/h nopeudella ajettaessa auto kulkee sekunnin reaktioajan aikana 28 metriä ennen kuin sen vauhti alkaa hidastua. Reaktioajan pituuteen vaikuttaa erityisesti se, ovatko kuljettajan ajatukset ajamisessa vai jossain muualla. Myös ikääntyminen hidastaa reaktioita.

Ajoetäisyyden ollessa reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajon riski edellä ajavan jarruttaessa äkillisesti pysähdyksiin erittäin suuri.

Riittävää turvaväliä
 pitävä kuljettaja sen sijaan ehtii tekemään olennaiset havainnot ajoissa, minkä ansiosta hänelle jää enemmän aikaa arviointiin, ajatteluun ja toimintaan. Turvaväliä pitämällä voidaan törmäykseltä välttyä myös siinä tapauksessa, että oma reaktioaika sattuisi olemaan hieman edellä ajavaa kuljettajaa pidempi tai rengastus liukkaampi. 

Lue myös: Kysely paljastaa huolestuttavan seikan suomalaisautoilijoista – älä lähde tässä kunnossa rattiin: "On tullut tehtyä hölmöjä virheitä"

Jarrutusmatka

Jarrutusmatkaksi puolestaan kutsutaan matkaa, jonka auto kulkee jarrutuksen aloittamisesta pysähtymiseen. Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat muun muassa jarrutuksen tehokkuus, ajoalusta, rengastus, auton koko ja kunto.

Tehokkaan jarrutuksen aikaansaamiseksi on tärkeää, että kuljettaja osaa jarruttaa tehokkaasti. Hätätilanteessa, kun vauhtia pitää saada nopeasti pois, tulee jarrupoljinta painaa nopeasti ja voimakkaasti. Tämä ei onnistu, jos ajoasento on väärin säädetty ja kuljettaja on esimerkiksi liian kaukana polkimista.

Ajoalustaan kuljettaja voi jonkin verran vaikuttaa sää- ja kelitiedotuksia seuraamalla sekä reitinvalinnalla. Väistämättä aika-ajoin joutuu ajamaan hyvinkin liukkaalla alustalla. Silloin on tärkeää pitää mielessä, että liukkauden vaikutusta jarrutusmatkaan voi itse pyrkiä torjumaan ajonopeutta pudottamalla. 

Lue myös: Tiedätkö, millaisissa paikoissa mustaa jäätä erityisesti esiintyy? Autoilija, varaudu näin

Talvirenkaiden kunnosta on syytä huolehtia ja ne on vaihdettava ajoissa alle, jolloin talvi ei pääse yllättämään. Ikuinen kädenväännön aihe on nastat-kitkat-vastakkainasettelu. Jokaisella autonkäyttäjällä on vapaus valita rengastyyppi sen mukaan, mitä ominaisuuksia hän renkaissa arvostaa – tietysti omiin liikkumistarpeisiinsa peilaten. Hyvänä apuna valintaa tehtäessä toimivat puolueettomat talvirengastestit. 

Oma valintani ovat laadukkaat nastarenkaat, jotka pitävät mahdollisimman hyvin olosuhteiden ollessa haastavimmillaan. Yhdessä ennakoivan ja vastuullisen ajotavan sekä uuden ajoneuvotekniikan kanssa ne muodostavat talviautoiluun hyvän paketin, joka sallii kuljettajalta myös inhimillisiä virheitä. 

Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen. Huollossa auton kriittiset kohdat tulee tarkastettua, suodattimet vaihdettua ja nesteiden pakkaskestävyydet varmistettua. Huoltojen välilläkin on tärkeää seurata auton kuntoa esimerkiksi kuuntelemalla sen äänimaailmaa tarkasti. Yllättävä uusi kolina kielii usein siitä, että auton alustassa kaikki ei ole kunnossa. Vika on tällöin paikallistettava ja korjattava mahdollisimman pian.

Lue myös: Tämä video osoittaa harvinaisen selvästi, miksi nopeusrajoitus usein laskee risteysalueilla

Pysähtymismatkan pituus riippuu kuljettajan valinnoista

Kuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina olosuhteiden sitä edellyttäessä. Näin sekä reaktio- että jarrutusmatkat saadaan pidettyä kohtuullisina ja vahingoilta vältytään varmimmin.

Muista siis:

  • Aja vain hyväkuntoisilla ja laadukkailla talvirenkailla.
  • Huollata auto säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan.
  • Älä kerää vikoja autoon vaan korjauta ne heti.
  • Varaa riittävästi aikaa auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä sekä itse matkantekoon.
  • Pidä ajaessasi vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan.
  • Keskity ajamiseen.
  • Havainnoi mahdollisimman pitkälle eteenpäin.
  • Käytä huonoissa olosuhteissa pitävää keliä alhaisempia ajonopeuksia.

Lue myös: Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittävä

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Autoilija, tunnistatko oman kehityskohteesi? Ammattilainen neuvoo, millainen uudenvuodenlupaus kannattaa tehdäSekä auto että kuski on laitettava ajoissa talvimoodiin – näin se käyNäillä vinkeillä pääset perille huonossakin ajokelissä – ennen autoon hyppäämistä tehtävillä päätöksillä iso merkitys turvallisuuteenSadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – opettele toimimaan näin, jos huomaat olevasi vesiliirrossaAuton valinnasta valojen käyttöön – vinkit turvallisempaan talviautoiluun
LiikenneturvallisuusTalviLiikenneTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ma10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"