Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sekä auto että kuski on laitettava ajoissa talvimoodiin – näin se käy

6:50Kuljettaja ei näe ilman heijastinta liikkuvaa jalankulkijaaNäin huonosti kuljettaja näkee ilman heijastinta liikkuvan jalankulkijan.
Julkaistu 18.10.2019 17:58
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miten kuljettajan tulee varautua talveen?

Vastaus: Autosta huolehtiminen ja sen ominaisuuksiin perehtyminen luovat hyvän pohjan turvalliselle talviautoilulle. Tärkein tekijä on kuitenkin kuljettaja, jonka tulisikin ohjelmoida itsensä talviajomoodiin ajoissa.

Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen. Huollossa auton kriittiset kohdat tulee tarkastettua, suodattimet vaihdettua ja nesteiden pakkaskestävyydet varmistettua.

Talvirenkaat

Normaalien huoltojen lisäksi kuljettajan on huolehdittava renkaista. Talvirenkaat on vaihdettava ajoissa alle, jolloin talvi ei pääse yllättämään. Ikuinen kädenväännön aihe on nastat vai kitkat -vastakkainasettelu. Onneksi jokaiselle autonkäyttäjälle jää vapaus valita nasta- tai kitkarenkaat sen mukaan, mitä ominaisuuksia hän renkaissa arvostaa. Hyvänä apuna valintaa tehtäessä toimivat puolueettomat talvirengastestit.

Oma valintani ovat laadukkaat nastarenkaat, jotka pitävät mahdollisimman hyvin olosuhteiden ollessa haastavimmillaan. Yhdessä ennakoivan ja vastuullisen ajotavan sekä uuden ajoneuvotekniikan kanssa ne muodostavat talviautoiluun hyvän paketin, joka sallii kuljettajalta myös inhimillisiä virheitä.

Valojen toiminta ja toimintaperiaate

Vaikka valojen toiminta tarkastetaan huollon yhteydessä, on auton käyttäjän tarkkailtava sitä itsekin – päivittäin. On aivan mahdollista, että ajovalo on pimeänä jo seuraavana päivänä huollon jälkeen. Ajovalojen lisäksi on kiinnitettävä huomiota myös auton muiden valojen toimintaan sekä luonnollisesti myös niiden puhtauteen. Jos seisontavalo on ennestään pimeänä ja ajovalopolttimokin pimenee samalta puolelta, muistuttaa auto muiden tienkäyttäjien silmissä mopoa. Tämä saattaa johtaa kohtalokkaisiin arviointivirheisiin.


Samalla, kun perehtyy valojen toimintaan, on syytä tutustua myös niiden toimintaperiaatteeseen ellei sitä ole tehnyt jo aiemmin. Monissa autoissa päiväajovaloilla ajettaessa eivät auton takavalot pala. Kuljettajan tuleekin huolehtia olosuhteiden muuttuessa haasteellisiksi valokatkaisin sellaiseen asentoon, että takavalot varmasti palavat samanaikaisesti lähivalojen kanssa.

Auton puhdistaminen lumesta ja jäästä

Havainnointi on turvallisen ajamisen perusedellytys. Jotta havainnointi onnistuisi ongelmitta, on auton lasit puhdistettava huolellisesti lumesta ja jäästä ennen ajoon lähtöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autolle on mentävä 5–10 minuuttia aikaisemmin kuin muina vuodenaikoina.

Käyttämällä sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä välttyy useimmiten skrapaamiselta – samoin säilyttämällä autoa tallissa tai katoksessa. Vaikka ikkunat olisivatkin esilämmityksen seurauksena sulat, on myös muut auton pinnat ja valaisimet puhdistettava lumesta ennen liikkeelle lähtöä.

Talviajomoodi ajoissa päälle

Suurin riskitekijä on kuitenkin usein ratin ja penkin välissä. Kuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina, kun olosuhteet sitä edellyttävät – ja mieluummin tietysti jo hieman aikaisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, havainnointia entistä pidemmälle, ja pitäviä kelejä alhaisempia ajonopeuksia.

Kun kuljettaja on talviajomoodissa, hänelle jää aikaa toimia rauhallisesti. Rauhallinen kuljettaja välttää hätäisiä kiihdytyksiä, jarrutuksia ja voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan auton hallinnan menettämisen.

Nykyaikainen ajoneuvotekniikka

2000-luvun autoissa on paljon edistyksellistä turvatekniikkaa. Kuljettajan pitää tietää, mitä järjestelmiä juuri hänen käytössään olevasta autosta löytyy. Esimerkiksi hätäjarrutustilanteessa olennainen tieto on, onko autossa lukkiutumattomat ABS-jarrut. Valtaosassa autoja onneksi jo on. ABS-jarruilla voidaan hätäjarruttaa ja ohjata samanaikaisesti, kun taas ilman ABS-järjestelmää varustetuilla autoilla jarrusta on luovuttava ennen kuin autoa voidaan ohjata.

Vastaavasti kuljettajan on syytä tietää, onko autossa ESC-ajonvakautusjärjestelmä. Mikäli järjestelmä löytyy, eroaa auton käsittely lähinnä tilanteissa, joissa auto pyrki aliohjautumaan eli puskemaan.

Ajonvakautusjärjestelmällä varustetun auton lähtiessä puskemaan, on kuljettajan syytä kääntää ohjausta enemmän sinne, minne haluaa auton kääntyvän. Näin järjestelmä pyrkii kääntämään autoa kuljettajan haluamaan suuntaan jarrujen avulla. Mikäli ajonvakautusjärjestelmää ei ole, ei ohjausta saa missään tapauksessa kääntää lisää. Manuaalivaihteisissa autoissa on auton aliohjautuessa (puskiessa) painettava lisäksi kytkin poljin pohjaan – automaattivaihteisissa taas nostettava kaasu ylös.

Itsetutkiskelua

Edellä kuvatut järjestelmät auttavat kuljettajaa vaaratilanteessa. Tärkeää on kuitenkin tiedostaa, että järjestelmän aktivoituminen on aina merkki kuljettajan tekemästä ennakointivirheestä.

Meillä kaikilla ABS-jarrut rutisevat aika-ajoin ja luistoneston tai ajonvakautuksen merkkivalo vilkahtelee kojelaudassa. Kun omalla kohdallani käy näin, pysähdyn kotiin saavuttuani eteiseen, ison kokovartalopeilin eteen, miettimään, missä asioissa tuli hölmöiltyä. Jatkossa sitten pyrin hiomaan ajamistani turvallisemmaksi niiltä osin.

Suosittelen vastaavaa itsetutkiskelua ihan jokaiselle. 

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lue myös: Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat 5 väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"

Lisää aiheesta:

"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Tietyt auton järjestelmät vaativat erityishuomiota talvella – asiantuntija muistuttaa tilanteesta, jossa "kuljettaja on jo tehnyt olennaisen virheen"Näillä vinkeillä pääset perille huonossakin ajokelissä – ennen autoon hyppäämistä tehtävillä päätöksillä iso merkitys turvallisuuteen60 asteen lämpötilaero on kova paikka myös autollesi – näin pistät sen talvikuntoon ja vältyt monelta harmiltaTalvi tulee – tee nämä toimenpiteet autollesi hyvissä ajoinMiten kuljettaja selviää talvesta hengissä?
AutotAuton hallintaAuton toimintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenTalviLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • ke15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"