Kysely paljastaa huolestuttavan seikan suomalaisautoilijoista – älä lähde tässä kunnossa rattiin: "On tullut tehtyä hölmöjä virheitä"

Näin säädät oikean ajoasennon 2:43
KATSO MYÖS: Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, millainen on hyvä ajoasento ja missä järjestyksessä säädöt on järkevää tehdä.

Kolmekymmentäyksi prosenttia kuljettajista on viimeisen vuoden aikana ajanut riskirajoilla väsymyksen vuoksi. Asia ilmenee Liikenneturvan kyselystä.

Aamuherätykset ja kiire ottavat varsinkin näin pimeänä vuodenaikana veronsa ihmisistä. Arjen tuoksinassa ei välttämättä tule ajatelleeksi, että väsyneenä auton rattiin tarttuminen voi olla melkoinen riski, niin itselle kuin muille.

– Vastaajat kertovat, että väsyneenä ajaessa on tehty hölmöjä virheitä, koettu läheltä piti -tilanteita ja jopa torkahdettu rattiin, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Mia Nyholm tiedotteessa.

Myös ESRA3-tutkimus, joka selvitti liikennekäyttäytymistä eri Euroopan maissa, kertoo että suomalaiskuljettajien yhtenä heikkoutena on väsymys.

Tutkimuksessa lähes joka kolmas suomalainen kertoi ajaneensa edeltävän 30 päivän aikana niin väsyneenä, että on ollut vaikea pitää silmiä auki.

Nyholmin mukaan kyselytutkimukset kertovat siitä, että väsymys on suomalaisille liian arkinen kumppani myös liikenteessä. 

– Rattiin nukahtaminen ei ole ainoa, joka voi viedä turmioon. Jo vireystilan lasku saa tekemään havainto- tai ajovirheitä, reagointiaika hidastuu ja esimerkiksi peräänajon riski kasvaa, Nyholm kertoo.

Kellojensiirto voi vaikuttaa

Kellojen siirto talviaikaan voi niin ikään häiritä monen vuorokausirytmiä ja lisätä myös väsymystä. Nyholm kannustaa jokaista auton ratissa suhtautumaan väsymykseen vakavasti. Hänen mukaansa moni tunnistaakin väsymyksen läheltä piti -kokemuksen syyksi.

– Silti pitkiin ajorupeamiin, yhden pysähdyksen taktiikoihin ja ratissa sinnittelyyn uupumuksesta huolimatta suhtaudutaan jopa hekumoiden. 

– Vaikka henkilö olisi – tai kokisi olevansa – kuinka taitava, satojen tuhansien ajokilometrien kokemuksella kyllästetty kuljettaja, ajotaidot eivät kompensoi heikentynyttä ajokuntoa. Väsymystä voi torjua vain nukkumalla, pelkkä tahdonvoima ei riitä väsymyksen selättämiseen, Nyholm korostaa.

Kannattaa tiedostaa, että kun ratissa sinnitellään silmät ristissä, niin kuljettajan ajokunto on jo merkittävästi heikentynyt – ja tätä ei osata välttämättä edes arvioida.

Liikenneturvan muistuttaa, että väsymystä pitäisikin pyrkiä ennaltaehkäisemään ja raivata tilaa vuorokaudessa myös nukkumiseen.

Näillä Liikenneturvan vinkeillä voit torjua väsymystä:

  • Varmistu riittävän pitkistä yöunista ennen ajomatkoja.
  • Turvaudu vaihtoehtoisiin kulkutapoihin tai matkan siirtoon, jos väsymys painaa.
  • Tauota kunnolla ja ota stopit huomioon myös päivän ajoa suunnitellessa.
  • Jyvitä pitkä ajo useammalle matkapäivälle. Vaihdelkaa kuljettajaa kimppakyydeissä.
  • Vältä raskaita aterioita ja tietysti pienintäkin alkoholitilkkasta.

Lue myös:

    Uusimmat