Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – opettele toimimaan näin, jos huomaat olevasi vesiliirrossa

Liikenneturva
Julkaistu 04.05.2018 17:55
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten vesiliirtoon joutumisen voi välttää ja mitä tulee tehdä, jos siihen kuitenkin joutuu?

Vastaus: Sadekeli tuo ajamiseen omat haasteensa näkyvyyden ja pitävyyden heikentyessä. Riskit ovat kuitenkin kompensoitavissa huolellisella ennakoinnilla.

Sateella ajettaessa on tärkeää huolehtia siitä, että oma auto varmasti havaitaan. Kun taivaalta alkaa ripsiä vettä, on kuljettajan huolehdittava, että autossa on lähivalot päällä, jotta myös takavalot palavat. Huomiovaloilla (päiväajovaloilla) ajettaessa takavalot ovat monessa autossa pimeinä.

Rankassa vesisateessa ajettaessa voi omaa havaittavuutta parantaa kytkemällä myös takasumuvalon päälle. Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos itsellä on hankaluuksia erottaa edellä ajavan auton perää veden keskeltä, tuskailevat myös takana ajavat todennäköisesti saman ongelman kanssa.

Omaa havainnointia voi helpottaa puhdistamalla ja uusimalla pyyhkijänsulat säännöllisesti. Puhdistusta varten myydään huoltoasemilla ja autotarvikeliikkeissä kosteuspyyhemäisiä sulkapyyhkeitä – periaatteessa saman asian ajaa tuulilasinpesunesteeseen kostutettu riepu. Jos sulkien puhdistamisesta huolimatta sulat jättävät tuulilasin pintaan raitoja tai kalvon, ovat ne vaihtokunnossa.

Voiko vesiliirtoon joutumisen välttää?

Keskeinen sateella ajamisen riski on vesiliirtoon joutuminen. Vesiliirrossa rengas ei kykene läpäisemään kaikkea tiellä olevaa vettä, jolloin se nousee vesipatjan päälle. Tällöin auto ei ole enää ohjattavissa.

Kun vesiliirto loppuu ja rengas ottaa taas kiinni tien pintaan, on tärkeää, että auton ohjaus on haluttuun ajosuuntaan. Jos kuljettaja on hätääntyneenä kääntänyt ohjauksen ääriasentoon päästäkseen pois vetisistä urista, käyttäytyy auto todella arvaamattomasti pidon palatessa yhtäkkiä.

Vesiliirron syntyyn vaikuttavat tiellä olevan veden määrä, käytetty ajonopeus sekä renkaiden ominaisuudet ja kunto.

Vesiliirtoa voit välttää seuraavin keinoin:

  • Aja sateella riittävän alhaisella tilannenopeudella.
  • Aja vain hyvillä ja keliin sopivilla renkailla (kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat).
  • Tutustu huolellisesti rengastestien tuloksiin ennen uusien renkaiden ostamista.
  • Tarkasta rengaspaineet säännöllisesti ja säädä ne kuormauksen mukaisiksi.
  • Älä aja ajourissa vaan niiden vieressä.

Paremmat renkaat taakse vetotavasta riippumatta

Renkaat ovat tärkeässä roolissa vesiliirron ehkäisemisessä. Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalle on 1,6 millimetriä. Mikäli urasyvyys on kulunut alle 4 milliin, vesiliirron riski kasvaa huimasti.

Ihanne olisi, että auton kaikki neljä rengasta olisivat tasalaatuisia. Parhaiten tähän päästään vaihtamalla säännöllisesti takarenkaita eteen ja eturenkaita taakse, renkaiden pyörimissuuntaa muuttamatta. Vähän ajavien kohdalla riittää, että renkaiden paikkoja tulee vaihdettua ajokausittain. Paljon ajavien tulisi sen sijaan pyöräyttää eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen noin 8 000 kilometrin välein. Näin rengassarja kestää pidempään ja kuluu tasaisemmin. Kun kaikki renkaat ovat yhtä aikaa vaihtokunnossa, saadaan autoon alle taas tasalaatuinen, uusi rengassarja.

Mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

Jos takarenkaat ovat selkeästi eturenkaita huonommat, murtuu pito ajotilanteessa ensin auton takapäästä. Tällöin auto lähtee pidon murtuessa hallitsemattomaan sivuluistoon. Ilmiö vertautuu tilanteeseen, jossa auton takapyörät lukitaan vauhdissa seisontajarrulla.

Jos selvästi paremmat renkaat on asennettu takapäähän, kuten edellä ohjeistin tekemään, murtuu pito ensin auton etupäästä. Tällöin auto menee pidon murruttua suoraan eteenpäin, jolloin sen hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Vastaavasti mahdollisessa törmäyksessä selviytymismahdollisuudet ovat paremmat, jos törmäys tapahtuu nokka eikä kylki edellä.

Älä aja liian kovaa

Vaikka autossa olisi aivan uudet testivoittajarenkaat, ei ajaminen sateella ole turvallista, jos kuljettaja ajaa liian kovaa.

Nopeusrajoitukset kertovat suurimman sallitun ajonopeuden – hyvissä olosuhteissa. Sateella, kun näkyvyys ja pito ovat selkeästi heikompia, on noudatettava olosuhteiden vaatimaa tilannenopeutta. Joskus oikein rankassa vesisateessa on viisasta pysähtyä turvalliseen paikkaan, kuten huoltoasemalle tai levähdysalueelle, odottamaan sateen rauhoittumista. Tällaisia todellisia rankkasateita osuu onneksi kohdalle varsin harvoin ja ne ovat yleensä melko lyhytkestoisia. Matkaa jatkettaessa on syytä huomata, että vesiliirron riski on olemassa myös sateen jälkeen – erityisesti uraisilla tieosuuksilla. Ja niitähän meillä Suomessa riittää.

Miten tulee toimia, jos kuitenkin joutuu vesiliirtoon?

Ainakin toistaiseksi autoja ajavat ihmiset. Itse teen päivittäin virheitä lähes jokaisella elämän osa-alueella – siis myös autoa ajaessani. Se on inhimillistä ja rohkenen väittää, että niin tekevät kaikki muutkin ikään, sukupuoleen tai yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta. Näin ollen on tärkeää, että kuljettaja osaa toimia oikein myös siinä tilanteessa, kun ratkaiseva ennakointivirhe on jo tehty.

Jos autosi on lähtenyt vesiliirtoon, toimi näin:

  • Paina kytkin pohjaan, jos autossa on manuaalivaihteisto.
  • Nosta kaasu ylös, jos autossa on automaattivaihteisto.
  • Pidä ohjaus tien suuntaisena.

Tärkeää on, ettei kuljettaja hätäänny ja tee mitään harkitsematonta. Määrätietoisen ja oikean toiminnan avulla onnettomuus on usein vielä vältettävissä.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Testivoittajarenkaatkaan eivät takaa turvallista autoilua, jos teet näin sateella"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Tietyt auton järjestelmät vaativat erityishuomiota talvella – asiantuntija muistuttaa tilanteesta, jossa "kuljettaja on jo tehnyt olennaisen virheen"Sadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – pahamaineinen vesiliirto on kuitenkin vältettävissäNäillä vinkeillä pääset perille huonossakin ajokelissä – ennen autoon hyppäämistä tehtävillä päätöksillä iso merkitys turvallisuuteenVesiliirrossa olevaa autoa ei voi ohjata – siihen joutuminen on kuitenkin helppo välttää
Auton hallintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton hallinta
  • 14.8.19:01
    Liikenneturvallisuus

    Osaatko toimia, jos auto joutuu veden varaan? Tämä on viimeinen mahdollinen pelastautumiskeino

  • 31.5.11:58
    Ajokortti

    Jos pikku-E:n suorittaa automaattivaihteisella autolla, tuleeko ajokorttiin tämä tietty erityisehto?

  • 26.4.11:55
    Autot

    Miten perävaunun kanssa peruutetaan? Yli-innokkaissa näyttäjissä piilee vahingon vaara: "Ei todellakaan tule luottaa"

  • 12.4.11:49
    Autot

    Osaatko kuormata perävaunun oikein? Varo hengenvaarallista "keinulautamokaa"

  • 28.3.20:17
    Liikenneturvallisuus

    Jos auto jarruttaa kesken ajon, onko kuski vastuussa? Traficomille tullut ilmoituksia odottamattomista tilanteista