Eräs syksyn suurimmista puheenaiheista oli Atrian kohuttu mainos, jossa vanhempi nainen unelmoi nuoresta miehestä. Suurin kalabaliikki syntyi päälaelleen asetellusta näkökulmasta; naisen unelmointi koettiin moraalittomana ja seksistisenä. Aihe puhutti niin mediassa kuin keskustelupalstoillakin.
– Mainosta suunniteltaessa emme missään nimessä ajatelleet sen loukkaavan ketään, kertoo Atrian tuotemerkkijohtaja Saija Moisio.
– Halusimme herättää suomalaisten huomion erilaisella, modernimmalla mainonnalla.
Moisio on ollut yllättynyt mainoksen aiheuttamasta kohusta. Jo mainoksen testivaiheessa huomattiin sudenkuopat, ja hyväksyttiin mahdollisuus, ettei kaikkea kansaa yksinkertaisesti voida miellyttää. Kuitenkin suhteettomat mittakaavat saanut ryöpytys harmittaa Moisiota.
– Mainoksestamme tuli yhteensä neljästä seitsemään valitusta. Näistä kyllä revittiin erilaisia otsikoita, mutta kukaan ei kirjoittanut sanaakaan saamastamme positiivisesta palautteesta.
Moisio sanoo valittamisen kynnyksen olevan Suomessa harmittavan matala. Negatiivinen palaute on helpompaa antaa kuin positiiviset kehut. Moisio muistuttaakin, että enemmistö kuluttajista kuitenkin edelleen ostaa Atrian tuotteita, vaikkei mainos olisikaan miellyttänyt.
Voimakkaat mainoskeinot
Moision mukaan mainos on todella kauniilla tavalla toteutettu. Nainen toki unelmoi nuoremmasta miehestä, mutta viimeisen viestin tulisi Atrian mukaan olla "Vaihda tuoreempaan". Tämä ruokaan ja sen tuoreuteen viittaava lause on varmasti osalta mennyt kokonaan ohi.

