Asiantuntijat: Nokian brändi oli nousussa myyntihetkellä

Matkapuhelinliiketoiminnan myynnin jälkeen Nokian brändi muuttuu merkittävästi, sanovat asinatuntijat.Lehtikuva
Julkaistu 19.09.2013 07:20(Päivitetty 19.09.2013 09:31)

Nokiaan liitetty mielikuva oli nousussa juuri ennen matkapuhelinliiketoiminnan myyntiä Microsoftille, arvioivat asiantuntijat.

– Arvioidemme mukaan Nokian brändi oli nousussa takaisin, eli sen vahvuus oli kasvussa ja kysymmekin, että myytiinkö Nokia oikeaan aikaan, BrandWorxx -yrityksen toimitusjohtaja Jari Taipale sanoi MTV3:n Huomenta Suomessa.

Taipale arvioi, että matkapuhelinliiketoiminnan myynnin jälkeen Nokian brändi muuttuu merkittävästi.

– Nokia Solutions and Networksin brändirakenne muuttuu kokonaan yritykseltä-yritykselle-markkinoinniksi, kun aiemmin Nokian brändi oli enemmän kuluttajapinnan markkinointia.

BrandWorxxin seniorikonsultti Tommi Huuskan mukaan muutos vaikuttaa myös brändin arvoon.

– Kun Nokia siirtyy yritykseltä-yritykselle-markkinointiin, tulee brändin arvo hieman laskemaan, mutta silti se pysyttelee jatkossakin korkealla.

Brändillä tarkoitetaan sitä, miten yritys erottuu markkinoilla sekä sitä, mikä on asiakkaan kokemus yrityksestä. Mielikuva muodostaa arvioiden mukaan noin kolmasosan yrityksen arvosta ja tuloksesta.

Nokia ilmoitti kuun alussa myyvänsä matkapuhelinyksikkönsä amerikkalaiselle Microsoftille. Tuoreen tutkimuksen mukaan Nokia on Helsingin pörssin kolmanneksi arvokkain brändi.

Nokia alkaa myydä huippukamerapuhelintaan Suomessa

Sinne meni, Microsoft dumppasi jo Nokian logon Lumia-luurista

Miten Nokian julkistusten kanssa käy? Jättiluurin esittely siirretty

Tuoreimmat aiheesta

Huomenta Suomi