Asiantuntija: Nokian strategia riskitön

Etlan tutkimusjohtaja Jyrki Ali-Yrkkö sanoo Nokian strategian olevan suhteellisen odotettu.

– Nokian viesti oli aika rauhallinen, ei siinä strategiassa mitään yllätystä ollut. Se oli suurinpiirtein se, mitä oli kerrottu aikasemmin. Nokia on nyt vähän samassa tilanteessa kuin nyrkkeilyottelussa raskaan sarjan mestari, joka on lyöty kanveesiin. Nyt Nokia on toipumassa siitä kanveesiin lyönnistä. Nokia keskitttyy selkeästi nyt siihen, missä se on kannattava tällä hetkellä.

Tutkumusjohtajan mukaan Suomessa ei ehkä ole suurten voittojen hetkellä osaamista hyödyntää pr-arvoa.

– Menestyksen suhteen me emme ehkä ole niin hyviä kuin monet muut, liittyy ehkä meidän luonteen laatuun tai kulttuuriin. Silloin ei yleensä hirveen usein olla rinta rottingilla.

MTV Uutislivessä vierailleen Ali-Yrkön mukaan nyt Nokiassa on nähtävissä myös selkeitä yhtymäkohtia parinkymmenen vuoden takaiseen. Nytkin luovutaan tappiollisista toiminnoista ja keskitytään olennaiseen.

– Nokian merkitys Suomen kansantaloudelle ei varmaan palaa sille tasolle, missä se oli esimerkiksi vuonna 2000, kun se oli kaikkien aikojen huipussaan. Onko se toivottavaakaan, että talous olisi hyvin vahvasti yhden yrityksen menestyksen varassa? Mieluusti niitä yrityksiä on viisi tai kymmenen tai viisisataa.

Mitä nyt tehdään?

OP-Pohjolan seniorianalyytikko Hannu Rauhala kaipaa Nokialta selvempiä viestejä siitä, mitä konkreettista yhtiö aikoo tehdä.

– Itselläni oli sellainen ajatus, että Nokia lähtisi selkeämmin viestimään sitä, että jos ollaan menossa uusille liikentoiminta-alueille, miten se tapahtuu. Esimerkiksi Nokian kilpailija Eriksson on ostanut hyvin voimakkaasti televisiokuvan välittämiseen keskittyviä yrityksiä ja palveluja eli nyt puhutaan televisiokuvan välittämisestä internetissä

– Kyllähän tuo aika tasaista tulevaisuutta ennakoi. Nokian verkkoliiketoimintahan on vielä kannattavuustasolla, ja kasvunäkymät ainakin muutamalle vuodelle markkinamielessä ihan kohtuulliset.

Rauhalan mielestä yhtiön aamulla julkaisema strategia on vähän riskitön.

– Nokian tulos kertoo verkkomarkkinoiden tilasta. Nyt operaattorit ovat siirtyneet verkkojen rakentamisesta verkkojen kapasiteetin kasvattamiseen. Tämä on tuotemielessä parempi.

Etlan asiantuntija korostaa uuden toimitusjohtajan Rajeev Surin roolia Nokian nostamisessa. Ali-Yrkkö muistuttaa, että Nokian verkkopuoli oli aikaisemmin erittäin suuressa vaarassa joutua myydyksi, mutta se ei mennyt kaupaksi.

Ali-Yrkkö sanoo, ettei uudesta Nokiasta ole vielä nähty kaikkea.

Minulla on sellainen kutina, että kun Nokia vahvistaa itseään, niin jotain on vielä odotettavissa, jotain sellaista mitä me emme tänään ehkä osaa arvatakaan.

Lue myös:

    Uusimmat