Analyytikot: Tosi-tv:n asema ei horju

Asiantuntijoiden mukaan etenkin halpojen tosi-tv-formaattien asema on vahva.

Tosi-tv dominoi jatkossa televisiotarjontaa, arvioivat analyytikot Euroopan suurimmilla audiovisuaalisen kaupan messuilla.

MIPCOM-messut päättyivät Ranskan Cannesissa tiistaina. Asiantuntijoiden mukaan vahvoilla ovat etenkin halvat tosi-tv-formaatit. Ne houkuttelevat nyt suuresti ohjelmien tekijöitä.

-Tv-kanavat näkevät, mikä menestyy, ja sitten yrittävät matkia näkemäänsä, sanoo kanadalaisen Banff Televisionin säätiötä edustava Pat Ferns. Hänen mukaansa tosi-tv:n puolesta puhuu sekin, että kanavat pyrkivät välttämään riskejä.

Tämän vuoden MIPCOM-messuilla nousivatkin kysytyiksi jo koetellut tosi-tv-formaatit kuten selviytyjät-tyyppiset ohjelmat. Tällä sektorilla on menestynyt esimerkiksi Amazing Race -ohjelma.

Kovin kohu kävi kuitenkin melko tuoreen ohjelmatyypin, tunteisiin perustuvan tosi-tv:n ympärillä. Näihin ohjelmiin kuuluu esimerkiksi Britannian uusi suosikkisarja Wife Swoop (Vaimonvaihto). Ohjelman yksinkertainen mutta ilmeisen tehokas idea on se, että kaksi erilaisesta taustasta tulevaa naista vaihtaa rooleja - ja miestä - kahdeksi viikoksi.

Wife Swoop -ohjelman formaattiin kuuluu, että kummankin naisen täytyy noudattaa ensimmäisen viikon ajan kodin sääntöjä eli tehdä niin kuin heidän "uusi" aviomiehensä toivoo. Toisella viikolla nainen voi sen sijaan määrätä itse kaapin paikan.

(MTV3-STT-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat