Ambulanssi viipyi ja nainen kuoli - valitettava erehdys

Lentokoneessa sairauskohtauksen saanut matkustaja joutui odottamaan ambulanssia lentoasemalla puoli tuntia koneen laskeuduttua. 90-vuotias nainen kuoli kentälle.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla elokuussa 2009 sattunut tapaus oli oikeuskansleri Jaakko Jonkan mukaan mukaan erittäin valitettava erehdys.

Jonkka pitää välttämättömänä, että Hätäkeskuslaitoksen ja muiden viranomaisten menettelyjä on kehitettävä ja uudistettava tällaisten tapahtumien välttämiseksi.

Laillisuusvalvonnallisiin toimiin erehdys ei antanut antanut aihetta. Jonkan mukaan Itä- ja Keski-Uudenmaan hätäkeskus ei toiminut lainvastaisesti tai laiminlyönyt velvollisuuksiaan.

Avun tulo viivästyi, koska hätäkeskus sekoitti kaksi lentoa. Potilas oli Japanista Itävaltaan lentäneessä Austrian Airlinesin koneessa, joka teki sairauskohtauksen vuoksi ylimääräisen välilaskun Helsinki-Vantaalle. Hätäkeskus sekoitti tämän koneen Finnairin Tokion-reittilentoon ja lähetti ambulanssin väärään paikkaan.

"No te voitte kyllä kontatakin"

Oikeuskanslerinvirasto julkisti keskiviikkona kahdeksan ratkaisua, joissa otettiin kantaa kantaa hätäkeskusten ja hätäkeskuspäivystäjien toimintaan.

Ratkaisuista käy ilmi, että hätäkeskuspäivystäjän ja apua tarvitsevan ihmisen puhelinkeskustelussa syntyy helposti väärinkäsityksiä. Apua tarvitseva voi myös kokea päivystäjän ohjeet loukkaaviksi.

Yhdessä tapauksessa potilas oli ymmärtänyt, että päivystäjä oli määrännyt hänet ryömimään. Hätäkeskuspäivystäjän mukaan hän oli kuitenkin yrittänyt neuvoa pyörtyvää potilasta siirtymään ulkoa sisätiloihin vaikka konttaamalla. Päivystäjä oli sanonut: "No te voitte kyllä kontatakin."

Hätäkeskuspäivystäjän käyttämä ilmaisu konttaamismahdollisuudesta ei Jonkan mielestä ollut tilanteessa asianmukainen eikä hätäkeskuksen tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellinen. Hätäilmoitusten käsittelyn asianmukaisuuteen on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota, hän korosti.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat