Alma Median voitto putosi

Liikevoitto osakkuusyhtiöt poislukien ennallaan.

Lipsanen, Juho

Alma Media -konsernin tammi-maaliskuun voitto ennen satunnaisia eriä putosi 3,4 miljoonaan euroon viime vuoden 4,7 miljoonasta eurosta.

Alma Median vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 3.4 %. Divisioonien oman liiketoiminnan liikevoitto ilman osakkuusyhtiöitä oli 7,2 milj. euroa (7,1 milj. euroa). Konsernin raportoitu liikevoitto oli 4,2 milj. euroa (6,1 milj. euroa). Vertailujaksolla vaalimainonta paransi liikevoittoa. Koko vuoden liikevoiton odotetaan kasvavan selvästi.

Yhtiön mukaan Alpressin liikevaihto oli lähes edellisen vuoden tasolla huolimatta vertailujakson 1,0 milj. euron vaalimainonnasta. Alpressin ketjutoimintaa on kehitetty edelleen ja divisioona panostaa jatkossa yhä enemmän sisältöön, laatuun ja tuottavuuteen.

Broadcasting-liiketoimintaryhmässä Subtv:n katselu kaksinkertaistui ja myynti kasvoi 90 %. Broadcasting-divisioonan liiketoiminta ennen Ruotsin TV4 AB:n tulososuutta oli lievästi voitollista. TV4 AB:n tulososuus liikearvopoiston jälkeen oli -2,1 milj. euroa (-0.6 milj. euroa). Vertailujaksolla vaalimainontaa oli 1,7 miljoonalla eurolla.

Kolme vuotta jatkunut b-to-b-mediamarkkinoiden lasku on pysähtynyt, mikä luo varovaista optimismia Kauppalehden loppuvuoden näkymiin. Talentum Oyj:n positiivinen kehitys paransi liikevoittoa 0,1 milj. euroa.

Mediapalveluiden luokiteltujen palveluiden kasvu jatkui vahvana. Luokiteltujen palveluiden liikevaihdot kasvoivat 20-70 %. Acta Printin toimintaympäristö on edelleen vaikea.

Konsernin operatiivinen kassavirta jatkui vahvana. Omavaraisuusaste oli 39,3 milj. euron osinkojen maksun jälkeen 40,6 % (49,0 % 31.12.2003).

Toimintaympäristön odotetaan pysyvän vakaana, mikä mahdollistaa oman liiketoiminnan kannattavuuden parantamisen myös loppuvuoden aikana, Alma Media kertoo tiedotteessaan.

-Toimintaympäristö täällä Suomessa toteutui alkuvuoden ennusteen mukaisesti. Myös oman liiketoimintamme kannattavuus ei tuottanut yllätyksiä. Erityisen positiivista oli se, että vertailujakson mediamyynti ylsi edellisen vuoden tasolle, vaikka vertailujaksolla konserni keräsi 2,7 milj. eurolla vaalimainontaa. Osakkuusyhtiötulokset pienensivät liikevoittoamme ennakoitua enemmän, toimitusjohtaja Juho Lipsanen (kuvassa) sanoo.

-Toisen vuosineljänneksen mainosmyynnistä odotetaan parempaa kuin edellisenä vuotena. Tämä koskee erityisesti televisiomainontaa kuin b-to-b -mainontaa. Ulkoisten olosuhteiden pysyessä vakaina mediamainonta tulee kasvamaan viime vuodesta. Viime vuosi kuiten kin osoitti, että tarkkojen ennusteiden tekeminen huhtikuussa koko vuodesta on hyvin vaikeaa. Sekä maailmantaloudessa, että kotimaantaloudessa on edelleen epävarmuutta, joten talouden kokonaiskuvan määrittely on vaikeaa, Lipsanen sanoo.

Positiivista alkuvuoden kehityksessä oli myös television digitalisoitumisen eteneminen. Hallituksen päätös analogisen signaalin lähettämisen lopettamisesta elokuussa 2007, digisovittimien kiihtyvä kauppa ja kuluttajien halukkuus ostaa maksullisia tv-kortteja ja muita digitaalisia lisäpalveluita antavat pohjan liiketoimintaedellytysten parantumiselle. Historiallisiin ja jo poistuneisiin syihin pohjautuvan toimilupamaksun poistaminen nopeuttaisi alan kehitystä ja yleisöpalvelun parantumista parhaalla tavalla, Lipsanen sanoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat