Alma Median tulos 242 miljoonaa

Alma Media vahvisti asemiaan markkinoilla huolimatta kiristyneestä kilpailusta. Konsernin kehitys vastasi odotuksia lukuunottamatta Venäjän talouden romahduksesta aiheutuneita ennakoitua suurempia vaikutuksia. Alma Media Oyj julkisti vuoden 1998 tuloksensa tänään.

Alma Meria -konsernin liikevaihto kasvoi kolme prosenttia 2,815 miljardiin markkaan. Liikevaihdon kasvu perustui sanomalehtien voimakkaaseen ilmoitustuottojen kasvuun, yhtiö kertoo tiedotteessaan. Konsernin liikevoitto oli 242 miljoonaa (270 miljoonaa vuotta aiemmin) ja omavaraisuusaste oli 51 prosenttia (47%). Hallituksen osinkoehdotus on neljä markkaa osakkeelta (3,30 mk).

MTV:n ja Alprintin liikevaihdot jäivät lievästi edellisvuotista pienemmiksi. Liikevaihdosta vientiä oli 359 miljoonaa (360 Mmk). Vienti oli lähes kokonaisuudessaan Alprintin painotuotteiden vientiä. Viennistä suuntautui Venäjälle 52 % (55 %), Pohjoismaihin 39 % (36 %) ja muihin maihin, lähinnä Iso-Britanniaan, 9 % (9 %).

Alma Median sanomalehtien kustantamisesta vastaavan Alpressin liikevaihto oli 1,1 miljardia markkaa, josta ilmoitusliikevaihtoa oli 579 miljoonaa (512 Mmk), levikkiliikevaihtoa 496 miljoonaa (481 Mmk) ja muuta liikevaihtoa 26 miljoonaa (21 Mmk).

MTV:n liikevoitto kasvoi

MTV-konsernin liikevaihto aleni noin prosentin 1,068 miljardiin markkaan (1 079 Mmk). Mainosajan myynnin liikevaihto jäi alkuvuodesta edellisen vuoden vastaavaa jaksoa pienemmäksi. Vuoden jälkipuoliskolla mainosajan myynnin liikevaihto kääntyi kasvuun ylittäen edellisen vuoden tason, mutta koko vuoden mainosajan liikevaihto jäi 15 Mmk edellisvuotta alhaisemmaksi 1,020 miljardiin.

Liikevaihdon lievästä alentumisesta huolimatta MTV-konsernin liikevoitto parani edellisvuodesta 15 miljoonaa 111 miljoonaan markkaan 96 Mmk). Merkittävin syy tähän oli toimilupamaksun ja verkkovuokran alentuminen.

Alma Median graafisesta teollisuudesta vastaavan Alprintin liikevaihto laski edellisvuodesta noin prosentin 880 miljoonaan markkaan. Alprintin liikevoitto oli 29 miljoonaa 88 Mmk).

Suuri uuden ajan median toimija

Alma media panostaa digitaaliajan mediaan vuosittain noin 20-25 miljoonaa markkaa. Päivittäin Alma Median uuden median tuotteilla on yli 100 000 käyttäjää. Alma Median markkinaosuus Suomen Internet-mainonnasta on lähes 40 prosenttia.

Näkymät vuodelle 1999

Alma Media uskoo MTV Oy:n liikevaihdon kasvavan ja tuloksen säilyvän edellisen vuoden tasolla. Radio Novan liikevaihdon odotetaan edelleen kasvavan markkinoita nopeammin ja tuloksen odotetaan parantuvan.

Mikäli suhdannetilanne ei oleellisesti heikkene, Alma Median liikevaihdon odotetaan kasvavan ja erityisesti Alpressin tuloksen odotetaan kehittyvän myönteisesti, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat