Aamulehti-yhtymä ja MTV ostavat 23,4 prosenttia Ruotsin johtavan kaupallisen televisiokanavan TV4:n osakkeista. Kauppahinta on noin 550 miljoonaa markkaa. Järjestelyn myötä Aamulehden ja MTV:n muodostamasta Alma Mediasta tulee TV4:n suurin osakkeenomistaja.
             
          
Ensi keväänä aloittavan Alma Median omavaraisuusaste on TV4:n osakkeiden oston jälkeen noin 50 prosenttia. Aamulehti-yhtymän tai MTV:n tämän vuoden tuloksiin kaupalla ei ole oleellista vaikutusta, yhtiöistä kerrotaan.
Aamulehden ja tulevan Alma Median toimitusjohtaja Matti Packalén katsoo osakekaupan avaavan houkuttelevan mahdollisuuden yhtiön televisiotoiminnan laajentamiseen uusille markkina-alueille. Hän huomauttaa, että Ruotsin talous on kasvussa, mikä lisää mainontaa. Ruotsin mediamarkkinoiden koko oli viime vuonna 13 miljardia kruunua. Tästä televisiomainonnan osuus oli runsaat 18 prosenttia, kun se vastaavasti oli Suomessa 21 ja Euroopassa keskimäärin 30 prosenttia. Kasvun varaa siis pitäisi olla.
-Pidän selvänä, että televisiomainonnan osuus Ruotsissa kasvaa lähivuosina. Tässä mielessä satsaamme TV4:n kohdalla kasvavaan yritykseen, Packalén toteaa.
Ulkomaat tähtäimessä?
Hän ei halua arvioida, kuinka suureksi televisiomainonnan osuus Ruotsissa voi nousta, mutta uskoo lukujen olevan vielä lähivuosina alempia kuin Suomesssa.
-Ruotsissa mainosrahoitteinen televisio on uudempi asia kuin meillä. Kummassakin maassa edessä on kuitenkin selvää kasvua. En näe mitään syytä, miksi meillä televisiomainonnan osuus ei voisi suhteellisen nopeasti nousta 25-30 prosenttiin, ja Ruotsissa tullaan hyvässä tuntumassa.

