Akvaviittia vodkakansalle - Altia osti laatujuomia Ruotsista

Valtion omistaman alkoholiyhtiö Altian laajentuminen Pohjoismaissa voi näkyä jatkossa myös suomalaisten alkojen hyllyillä. Altia ostaa ranskalaisjätti Pernod Ricardilta tukun Ruotsin tunnetuimpia juomamerkkejä, ja näiden menekkiä pyritään kasvattamaan myös Suomessa.

- Näillä tuotteilla on merkittävä kasvupotentiaali Suomessa. Toki pidämme mielessä, että Ruotsissa juodaan enemmän akvaviittia ja viskiä, Suomessa taas vodkaa, sanoo Altian toimitusjohtaja Antti Pankakoski.

Altian ostoksista suomalaisille tutuimpia on Skåne Akvavit, joka on ruotsalaisten suosima maustettu viina.

Vielä suurempia odotuksia Altialla on Chill Out -viinibrändin menestyksestä myös Suomessa. Pankakoski uskoo, että näiden laatikkoviinien myynti voi kuusinkertaistua Suomessa lähivuosina 2 miljoonaan litraan. Laatikkoviinejä myydään Ruotsissa pian enemmän kuin pulloviinejä ja Suomessakin niiden suosio on kasvussa.

Altian ostamista juomamerkeistä suosituimpia Ruotsissa ovat Blossa, jonka osuus glögimarkkinoista on yli 90 prosenttia sekä Explorer Vodka, joka on ollut 50 vuotta Ruotsin myydyin vodka.

Sen sijaan kansainvälisesti tunnettu Absolut Vodka ei ollut myytävänä, vaan Pernod Ricard piti Absolutin itsellään.

- Pernod keskittyy kansainvälisiin brändeihin ja laittoi myyntiin paikallisesti tunnetut juomamerkit, jotka sopivat erittäin hyvin Altian strategiaan, Pankakoski sanoo.

Katso Jussi Kärjen juttu

"Absolutia ei saatu tällä kertaa"

Lue myös:

    Uusimmat