5 merkkiä siitä, että ”uniavioero” on oikea ratkaisu parisuhteessanne

9:57
Mikä on hyvän unen resepti?

Oletko harkinnut muuttavasi toiseen huoneeseen yöksi? Näistä syistä se kannattaa.

Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä petikumppanin tietoiset ja tiedostamattomat tavat voivat vaikuttaa siihen, miten nukut yösi. Toiset huomaavat nukkuvansa huonosti kumppanin ollessa poissa, kun taas toiset nukkuvat silloin paremmin.

Yleensä parisuhdeterapeutit suosittelevat nukkumaan samassa sängyssä, koska se lisää intiimiyttä ja läheisyyden tuntua pariskunnan välillä. Samassa sängyssä nukkuminen vahvistaa sidettä ja tukee seksuaalista intiimiyttä, joka on tutkimusten mukaan yhteydessä parisuhteen hyvinvointiin.

Kaikki haluavat ja tarvitsevat kuitenkin unta selvitäkseen. Sen takia sängyn jakaminen voi joissain tapauksissa vahingoittaa parisuhdetta vahvistamisen sijaan.

Terveyteen ja lääketieteeseen keskittyvän WebMD -uutissivuston kliininen psykologi listasi viisi merkkiä parisuhteessa, jolloin kannattaa harkita ”uniavioeroa”. Se tarkoittaa tilannetta, jossa parisuhteen osapuolet nukkuvat yönsä erillisissä sängyissä.

1. Elätte eri rytmissä

Pariskunnat, jotka menevät nukkumaan eri aikoihin usein herättävät toisensa, kun toinen kömpii myöhemmin vällyjen väliin. Sama tapahtuu aamulla, kun toisen on aika nousta.

Esimerkiksi, jos toinen menee nukkumaan yhdeksältä illalla ja herää viideltä aamulla, havahtuu hän varmasti hereille, kun kumppani asettuu vierelle nukkumaan yhden aikaan yöllä. Viideltä soiva herätyskello herättää myöhemmin nukkumaan tulleen ja häiritsee tämän unta. Ne muutamat yhteiset tunnit samassa sängyssä yön pikkutunteina tuskin riittävät parisuhdeterapeuttien mainitsemaan läheisyyden ja seksuaalisen läheisyyden löytämiseen.

2. Uniongelmat hiertävät parisuhdetta

Paracelsuksen yksityisen lääketieteellisen yliopiston teettämän tutkimuksen mukaan uniongelmilla ja parisuhdeongelmilla on selvä yhteys.

Kun parisuhteen toinen osapuoli nukkuu huonosti, parisuhde yleensä kärsii. Jännitteet voivat olla korkealla, erityisesti jos toinen aiheuttaa toisen uniongelmat. Tällaisia unensaantia häiritseviä syitä voivat olla kuorsaus, huono hygienia, kääntyily ja vääntyily sekä aiemmin mainittu erilainen aikataulu tai unirytmi. Jännitteillä on tapana kasautua ja ne voivat johtaa pahempiin uni- ja parisuhdeongelmiin.

– Vaikka yhdessä nukkumisessa on parisuhteen kannalta hyötyjä, toisen häiriintynyt uni tai huonot sänkytavat voivat vaikuttaa toiseen ja kasvattaa stressihormoni kortisolin pitoisuuksia. Nämä yhdessä vaikuttavat parisuhteeseen, parisuhdeterapeutti Mary Jo Rapini kertoo New York Timesille.

3. Uniongelmat heijastuvat terveyteen

Katkonainen ja huono unenlaatu voivat aiheuttaa vakavia ongelmia terveydelle. Unettomuus sairastuttaa. Erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa toinen sairastuu vakavasti, kunnon yöunet ovat ensiluokkaisen tärkeitä. Uniavioeron ei koskaan tarvitse olla lopullista. Kun toisen terveydentila on parempi, pariskunta voi aina muuttaa takaisin laskemaan lampaita saman sängyn huomaan .

4. Unettomuus aiheuttaa vaaratilanteita

Väsyneen ihmisen vireystila voi olla alhainen, mikä voi olla vaarallista esimerkiksi ratin takana. Väliaikainen uniavioero voi olla järkevä ratkaisu sellaisissa tilanteissa, joissa toisen täytyy seuraavana päivänä olla mahdollisimman skarppina.

5. Parisuhteen oltava kestävällä pohjalla

Jos parisuhteessa on kaikki hyvin, osapuolet nauttivat toistensa seurasta ja ovat tyytyväisiä parisuhteen tilaan. Tällöin myös erillisissä sängyissä ja huoneissa nukkuminen onnistuu todennäköisemmin. Näissä tilanteissa pariskunnan läheisyys ja intiimi kanssakäyminen säilyvät erillisistä sängyistä huolimatta. Yhteistä läheisyyttä ja hellyyttä voi harjoittaa siitä huolimatta, nukkuuko toinen vieressä vai ei.

Joissain tapauksissa uniavioero voi kuitenkin olla merkki syvemmistä ongelmista parisuhteessa. Erilleen ajautuminen ja patoutuneet tunteet, joita ei ole pystynyt pukemaan sanoiksi toiselle ovat ongelmia, jotka eivät ratkea muuttamalla erillisiin sänkyihin. Ennen päätöstä nukkua erillään kannattaa käydä rehellinen keskustelu todellisista syistä, miksi erillään nukkuminen on kannattavaa. Ratkaisuna sen on tarkoitus vahvistaa parisuhdetta, ei ajaa syvempää railoa osapuolten välille.

Keskustelu kannattaa aloittaa hetkellä, jolloin pariskunta tuntee olonsa mukavaksi, eikä keskellä yötä, kun kumppanin kuorsaus on ajamassa toisen hulluksi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja