Mainos

33 ilmavoimien ohjaajaa Finnairille

Ilmavoimista siirtyy nelisenkymmentä lentäjää siviililentäjiksi Finnairiin. Tänä vuonna alkavaan liikennelentäjäkoulutukseen on hyväksytty kaikkiaan 74 valintakriteerit täyttävää hakijaa. -Lentokoulutukseen hyväksytyistä on 33 Suomen ilmavoimien ohjaajaa ja yksi Ruotsin ilmavoimien ohjaaja. Ilmavoimien kadetteja on kaikkiaan seitsemän, kertoi lentokapteeni Risto Paajanen.

Lentokoulutukseen hakeutujat joutuivat kaikki, kokemuksesta tai taidosta riippumatta, käymään hakuvaiheessa läpi kaikki vaadittavat kokeet ja testit. Yksin ilmavoimista hakeutuminen ei Paajasen mukaan taannut pääsyä siviilikoulutukseen.

Finnairin koulutusjärjestelmässä katsottiin, että 40 hakijalla ei ollut aiempaa lentokokemusta ja 34 ilmavoimien lentäjällä lentokokemusta. Määräaikaan mennessä liikennelentäjäkoulutukseen Finnairille haki 1890, joista esivalintoihin pääsi 600 ja jatkotesteihin 230. Näissä testeissä mitattiin edelleen mm. kykyrakennetta ja persoonallisuutta sekä tehtiin syventäviä haastatteluja.

Miljoonien menetys ilmavoimille

-Jos kaikki valitut ohjaajat lähtevät, niin tottakai se heikentää ilmavoimien valmiutta, totesi ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Jouni Pystynen illalla.
Kyse on Pystysen mukaan siitä, minkä ikäistä väkeä siviiliin hakeutuu ja minkälaisella koulutustaustalla.
-Nythän on tehty yhtä ja toista sillä välin, kun nämä herrat haki sinne ja siihen mennessä, kun tulee ilmoitus, keitä Finnair haluaa ottaa. Odotettavaksi jää irtisanoutumisilmoitusten määrä.

Ilmavoimien komentaja arvioi, että joidenkin hakijoiden kohdalla tämä lentolisäsitoumusosan korotus voisi vaikuttaa eropäätökseen. Lähtevät nyt valitut lentäjäohjaajat sitten mistä tahansa eli esikunta-, pääjohtokeskus- tai laivuetehtävistä, niin reikiä jää Pystysen mukaan aika paljon ja tehtäväthän eivät periaatteessa vähene mihinkään.

-Näin jäljelle jäävä väki jää koville. Yhden lentäjän koulutus on maksanut ilmavoimille jo lentotuntien toimintamenokustannuksina jo kymmenen miljoonaa markkaa. Tässä summassa ei kuitenkaan ole vielä mukana henkilökunnan palkkoja tai kaluston kuoletuksia, mikä nostaisi summan moninkertaiseksi.
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.