Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Yksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"

2:28Näin fileoit kalan
Julkaistu 17.11.2020 19:59

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Kotimaisen kalan suosio on ollut tänä vuonna poikkeuksellista, kerrotaan S-ryhmästä. Myös muissa kauppaketjuissa on noteerattu kalan kasvava suosio. 

Videolta näet selkeät ohjeet kalan fileoimiseen.

Marraskuussa uutisoitiin S-ryhmän tuoreista tilastoista, joista selviää mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten ostokäyttäytymisestä. S-ruokakauppojen myyntidatan perusteella Suomessa vallitsee nyt kahdeksan keskeistä ilmiötä, jotka kertovat tämän hetken kulutusmieltymyksistä ja ohjaavat suomalaisten ruokaostoksia myös 2020-luvulla. 

Yhdeksi selkeäksi trendiksi on noussut kala. Tuoreen kalan myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kasvanut peräti 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Tuore kala on kyllä todella kiinnostava ilmiö. Kasvu on ollut ihan täysin poikkeuksellista. Yleensä tuoteryhmät kehittyvät muutamalla prosentilla vuodessa. Kotimainen kala on kovassa nosteessa, nyt on imu päällä, pohti S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.

Lohi on yhä suomalaisten suosikki, mutta myös muut kalat kasvattavat suosiotaan. Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet ovat kirjolohen jälkeen muikku, silakka, kuha ja siika. Esimerkiksi viime vuoteen verrattuna silakan myynti kasvoi noin 11 prosenttia ja siian myynti noin 31 prosenttia. 

 – On tässä mukana toki myös kaupan puolen tekemistä ja koronakin on osaltaan vaikuttanut, Oksa sanoo viitaten S-ryhmän vuonna 2019 lanseeraamaan sesonkikalakonseptiin ja kalakampanjaan. 

LUE LISÄÄ: Buumi kasvatti myyntiä yli miljoonalla kilolla – S-ryhmän hittituote jatkaa voittokulkuaan: "Täysin ennennäkemätöntä"

Suosittua myös muissa kaupoissa

Myös K-ryhmä on aiemmin kertonut kalatuotteiden kiinnostuksen ja myynnin kasvusta. K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäki kertoi alkuvuodesta, että erityisesti äyriäisten myynti on ollut viime aikoina kovassa kasvussa.

– On havaittavissa huikea muutos aikaisempaan. Palvelutiskeiltä ostetut äyriäiset ovat valtava buumi tällä hetkellä ja myynti kasvaa. Suomalaiset haluavat tuttujen kalojen rinnalle koko ajan uusia, erityyppisiä kaloja ja äyriäisiä, Sääksmäki sanoi.

Suomalaiset ovat myös löytäneet uudelleen kokonaisen kalan. Entistä useampi valitsee nyt kalatiskillä kokonaisen kalan valmiin fileen sijaan.

– Myös kotimaiset järvikalat ovat nostaneet hurjasti suosiotaan. Esimerkiksi haukea eivät kuluttajat oikein osanneet ostaa vielä muutama vuosi sitten vähittäiskaupoista, mutta tänä päivänä se on ihan myyntiartikkeli. Halutaan ostaa kotimaista kalaa ja on huomattu, että se kotimainen kala on muutakin kuin lohta.

LUE MYÖS: Huomasitko tämän muutoksen Lidlin paistopisteellä? Hypetetyt tuotteet katosivat kaikessa hiljaisuudessa – Lidl kertoo syyn

Sushirajaa ei enää ole: Pidä tämä mielessäsi sushia ostaessa

Kalan suosio näkyy myös sushien myynnissä. Suomalaiset hakevat kotona ruokailuun lisäksi entistä useammin elämyksiä ravintolatyyppisestä ruoasta, mistä osoituksena on juuri sushin saama suosio. Sushin myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa tänä vuonna 10-kertaisesti, ja virallista "sushirajaa" ei enää maassamme ole. Sushi on suosittua joka puolella.

Sushia ostaessaan kannattaa kuitenkin pitää mielessä yksi seikka: MTK:n tuoreen selvityksen mukaan sushi ei välttämättä ole se kaikkein kestävin valinta, mitä tulee ilmastovaikutuksiin ja ruoan ravintoainesisältöön.

e837fea8-19a7-42b9-bf7a-ec8d3a438693MTK

Selvityksessä valkoinen riisi osoittautui indeksin heikoimmaksi ruoka-aineeksi. Sen ilmastopäästöt ovat korkeat ja ravintoainesisältö alhainen. Paras ruoka-aine indeksissä oli lohi. Ravitsemus-hiilijalanjälkivertailulla peruna osoittautui ylivertaiseksi riisiin ja pastaan samoin kuin mansikka banaaniin verrattuna. Ruoka-annosvertailussa broileriannos perunamuusilla, porkkanaraasteella ja tomaatilla pesi kirkkaasti vastaavankokoisen sushilajitelman. 

Sushi on kuitenkin ravintoainerikkaampaa, jos valitsee merilevää ja kalaa sisältävän palasen. 

LUE MYÖS: Yksi asia on todella vinksallaan suomalaisten kalan syönnissä – kokki jyrähtää: "Norjalaisesta lohesta ei pitäisi julkaista enää yhtäkään reseptiä"

LUE MYÖS: S-ryhmän myydyin uutuustuote löi valikoimajohtaja Antin ällikällä: "Osittain noloa myöntää olleensa aika pahasti väärässä"

Lisää aiheesta:

Ostitko sinäkin? S-ryhmä paljastaa ruokakauppojensa hittituotteet – lihahyllyillä tapahtuu nyt historiallinen muutos Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäSuomalaisilla on nyt uusi himotuote kalatiskillä – S-ryhmä toivoo lisää valikoimaa: "Paljon kysyntää"Tunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"Buumi kasvatti myyntiä yli miljoonalla kilolla – S-ryhmän hittituote jatkaa voittokulkuaan: "Täysin ennennäkemätöntä"Ostatko sinäkin? K-Citymarketin ketjujohtaja nimeää yhden valtavan buumin tällä hetkellä ruokakaupoissa: "Nostaneet hurjasti suosiotaan"
RuokaKalaS-ryhmäMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 08:21
    Juusto

    Mozzarellaa vai burrataa? Tässä juustojen erot

  • Eilen16:07
    Turvallisuus

    Tätä ruokaa saa syödä vain 2 grammaa päivässä

  • Eilen11:05
    Suklaa

    Tunnettujen liköörikonvehtien valmistus lopetettu yllättäen: "Pitääkö juuri ennen joulua...?"

  • Eilen08:15
    Aamiainen

    Tätä aamupalaa ravitsemusterapeutti suosittelee

  • ti11:14
    Linnan juhlat

    Ravintolayrittäjä Elias ilahtui Linnan juhlien säräuutisesta – "Suurin osa ei tiedä"