Kotimaisen kalan suosio on ollut tänä vuonna poikkeuksellista, kerrotaan S-ryhmästä. Myös muissa kauppaketjuissa on noteerattu kalan kasvava suosio.
Videolta näet selkeät ohjeet kalan fileoimiseen.
Marraskuussa uutisoitiin S-ryhmän tuoreista tilastoista, joista selviää mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten ostokäyttäytymisestä. S-ruokakauppojen myyntidatan perusteella Suomessa vallitsee nyt kahdeksan keskeistä ilmiötä, jotka kertovat tämän hetken kulutusmieltymyksistä ja ohjaavat suomalaisten ruokaostoksia myös 2020-luvulla.
Yhdeksi selkeäksi trendiksi on noussut kala. Tuoreen kalan myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kasvanut peräti 20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
– Tuore kala on kyllä todella kiinnostava ilmiö. Kasvu on ollut ihan täysin poikkeuksellista. Yleensä tuoteryhmät kehittyvät muutamalla prosentilla vuodessa. Kotimainen kala on kovassa nosteessa, nyt on imu päällä, pohti S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.
Lohi on yhä suomalaisten suosikki, mutta myös muut kalat kasvattavat suosiotaan. Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet ovat kirjolohen jälkeen muikku, silakka, kuha ja siika. Esimerkiksi viime vuoteen verrattuna silakan myynti kasvoi noin 11 prosenttia ja siian myynti noin 31 prosenttia.
– On tässä mukana toki myös kaupan puolen tekemistä ja koronakin on osaltaan vaikuttanut, Oksa sanoo viitaten S-ryhmän vuonna 2019 lanseeraamaan sesonkikalakonseptiin ja kalakampanjaan.
