Mainos
Mainos

Ostatko sinäkin? K-Citymarketin ketjujohtaja nimeää yhden valtavan buumin tällä hetkellä ruokakaupoissa: "Nostaneet hurjasti suosiotaan"

Kalan myynti on viime vuosina kasvanut suomalaisissa ruokakaupoissa ja nyt mereneläväbuumi on laajentunut myös äyriäisiin, K-ryhmästä kerrotaan.

Helmikuun alussa uutisoitiin kalabuumin huikeasta kasvusta S-ryhmän kaupoissa. Kun S-ryhmä vuoden 2019 alussa lanseerasi kalakampanjansa, tapahtui jotain täysin ennennäkemätöntä: kalan myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa yli 20 prosenttia yhdessä päivässä – ja pysyi sillä tasolla. 

– Koko tuoteryhmän kehitys on täysin poikkeuksellinen ja muutos tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi.

Sama trendi on ollut nähtävissä myös K-ryhmän kaupoissa. K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäki kertoo, että erityisesti äyriäisten myynti on ollut viime aikoina kovassa kasvussa.

– On havaittavissa huikea muutos aikaisempaan. Palvelutiskeiltä ostetut äyriäiset ovat valtava buumi tällä hetkellä ja myynti kasvaa. Suomalaiset haluavat tuttujen kalojen rinnalle koko ajan uusia, erityyppisiä kaloja ja äyriäisiä, Sääksmäki kertoo. 

Osterit, kampasimpukat ja kokonainen kala tekevät nyt kauppansa

Sääksmäki nostaa esimerkiksi osterit. Jotkut kaupat ovat päättäneet satsata erityisesti laadukkaisiin ostereihin niiden parhaimpana sesonkina, ja sitä myötä osterit ovat Sääksmäen mukaan nousseet yllättävä suosituiksi tuotteiksi. Lisäksi esimerkiksi mustekalan ja kampasimpukoiden suosio on lähtenyt nousuun.

Suomalaiset ovat myös löytäneet uudelleen kokonaisen kalan. Entistä useampi valitsee nyt kalatiskillä kokonaisen kalan valmiin fileen sijaan.

– Myös kotimaiset järvikalat ovat nostaneet hurjasti suosiotaan. Esimerkiksi haukea eivät kuluttajat oikein osanneet ostaa vielä muutama vuosi sitten vähittäiskaupoista, mutta tänä päivänä se on ihan myyntiartikkeli. Halutaan ostaa kotimaista kalaa ja on huomattu, että se kotimainen kala on muutakin kuin lohta.

Erityisesti nuoret aikuiset ovat Sääksmäen mukaan löytäneet palvelutiskit ja uskaltavat rohkeasti kysyä neuvoa raaka-aineiden käsittelyyn ja ruoanlaittoon liittyen.

Kotikokit ottavat mallia huippukokeilta

K-ryhmän tutkimuksista selviää, että suomalaiset haluavat kehittyä yhä enemmän kotikokkeina ja inspiraationa toimivat muun muassa huippukokit. K-ryhmä onkin päättänyt ryhtyä yhteistyöhön ruokakulttuurin edistämiseen keskittyvän ELO-säätiön kanssa ja on mukana tukemassa Suomen Bocuse d'Or -osallistujia kokkien maailmanmestaruuskilpailuissa. Tavoitteena on nousta palkintopallille tammikuussa 2021 Lyonissa järjestettävissä loppukilpailuissa. 
 
– Bocuse d’Orin ja huippukokkien maailma on tänä päivänä myös yhä enemmän laadukkaan ruokakaupan todellisuutta. Ravintolatason raaka-aineet halutaan kaupasta, minkä lisäksi sieltä halutaan ostaa valmista ravintolatasoista ruokaa. Tästä on esimerkkinä sushin hurja suosio kaupoissamme. Uskomme, että tämän tyyppisiä ilmiöitä tulee vielä lisää, Sääksmäki kertoo. 

***

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja