Kalan myynti on viime vuosina kasvanut suomalaisissa ruokakaupoissa ja nyt mereneläväbuumi on laajentunut myös äyriäisiin, K-ryhmästä kerrotaan.
Helmikuun alussa uutisoitiin kalabuumin huikeasta kasvusta S-ryhmän kaupoissa. Kun S-ryhmä vuoden 2019 alussa lanseerasi kalakampanjansa, tapahtui jotain täysin ennennäkemätöntä: kalan myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa yli 20 prosenttia yhdessä päivässä – ja pysyi sillä tasolla.
– Koko tuoteryhmän kehitys on täysin poikkeuksellinen ja muutos tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi.
Lue lisää: S-ryhmässä oli viime vuonna yksi selkeä läpimurtoruoka – myynti kasvoi käsittämättömällä tavalla yhdessä yössä: "Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut"
Sama trendi on ollut nähtävissä myös K-ryhmän kaupoissa. K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäki kertoo, että erityisesti äyriäisten myynti on ollut viime aikoina kovassa kasvussa.
– On havaittavissa huikea muutos aikaisempaan. Palvelutiskeiltä ostetut äyriäiset ovat valtava buumi tällä hetkellä ja myynti kasvaa. Suomalaiset haluavat tuttujen kalojen rinnalle koko ajan uusia, erityyppisiä kaloja ja äyriäisiä, Sääksmäki kertoo.
