S-ryhmän järjestämässä ruokatrenditilaisuudessa selvisi torstaina ketjun myydyimmät uutuustuotteet tänä ja viime vuonna. Erityisesti vuoden 2020 hitti pääsi yllättämään valikoimajohtajankin.
Videolla: Ruokakauppojen seuraavat hitit? Nämä tuotteet kisasivat Suomalainen menestysresepti -finaalissa.
Torstaina uutisoitiin S-ryhmän tuoreista tilastoista, joista selviää mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten ostokäyttäytymisestä. S-ruokakauppojen myyntidatan perusteella Suomessa vallitsee nyt kahdeksan keskeistä ilmiötä, jotka kertovat tämän hetken kulutusmieltymyksistä ja ohjaavat suomalaisten ruokaostoksia myös 2020-luvulla.
LUE LISÄÄ: Tunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"
Rostiksen suosio löi ällikällä
![ROSTEN-FOODYALLEN[artoarvilahtiKUVAKAS]_0038](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fapi.mtvuutiset.fi%2Fgraphql%2Fcaas%2Fv1%2Fmedia%2F7905826%2Fdata%2Fa1c490e54e21065a659c311158a4bad0%2Flandscape16_9%2F1024%2Frosten-foodyallen-artoarvilahtikuvakas-0038.jpg&w=1600&q=80)
S-ryhmän torstaina järjestämässä verkkotilaisuudessa selvisi myös ketjun suurimmat uutuustuotehitit vuonna 2019 ja 2020. Molemmat tuotteet ovat Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittajia: Leivon leipomon Boltsi, joka voitti kilpailun vuonna 2019 ja vuoden 2020 voittaja Rostenin leipomon Rostis.
Suomalainen Menestysresepti on syksyllä 2018 käynnistynyt innovaatiokilpailu pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille. Kilpailun järjestivät S-ryhmän ruokakaupat kumppaninaan Foodwest Oy. Ensimmäisenä vuonna kilpailun voitti Leivon leipomon Boltsi-pyörykkä, josta muodostui S. nyt voittajaksi kruunattii Rostenin leipomon Rostis-piirakka.
– Myyvimmät uutuustuotteet eivät ole suinkaan tulleet Valiolta, Fazerilta tai Coca-Colalta, vaan Leivon leipomosta ja Rostenilta. Aika huikeaa, kuvailee S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa.
Erityisesti tämän vuoden voittajan, Rostenin Rostis-piirakan myynti löi valikoimajohtajankin ällikällä. Rostiksia myytiin jo kahden ensimmäisen päivän aikana 130 000 kappaletta ja tahti oli senkin jälkeen kaikkea muuta kuin oli odotettu.
– Tehtiin omasta mielestämme miljoonanluokan myyntiennusteet. Osittain aika noloa myöntää olleensa aika pahasti väärässä, toisaalta myös ilahduttavaa. Rostis myi yli 4 kertaa enemmän kuin osasimme ennustaa, Oksa sanoo.
LUE MYÖS: Huomasitko tämän muutoksen Lidlin paistopisteellä? Hypetetyt tuotteet katosivat kaikessa hiljaisuudessa – Lidl kertoo syyn
Rostiksessa palataan perusasioiden äärelle: kyseessä on piirakka ruiskuorella ja sen sisältä löytyy riisipuuro- ja munatäyte.
– Kokeilin ruiskuoren sisään kotikeittiössäni mitä hullumpia täytteitä kasviksista homejuustoon. Sitten tajusimme palata ajatuksissamme Suomeen ja asia oli sillä selvä: rapean ruiskuoren sisältä löytyy riisipuuroa ja maukas munatäyte. Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka täytteineen on nyt yhdessä rapean herkullisessa paketissa, iloitsi Rostenin leipomoa kilpailussa edustanut Katariina Vesterinen syksyllä.