Buumi kasvatti myyntiä yli miljoonalla kilolla – S-ryhmän hittituote jatkaa voittokulkuaan: "Täysin ennennäkemätöntä"

Kaappaus keittiössä: Kari Aihinen valmistaa paistettua lohta ja juureksia 2:05 Kaappaus keittiössä: Kari Aihinen valmistaa paistettua lohta ja juureksia

Kalabuumi on jatkunut vahvana S-ryhmässä. Kotimaisen kirjolohen lisäksi kaupaksi ovat käyneet myös muut tuoreet kalat sekä kalajalosteet.

Videolla Kari Aihinen opastaa, miten lohifilee paistetaan oikein. 

Jo helmikuussa uutisoitiin S-ryhmän kaupoissa näkyneestä kalabuumista: S-ruokakaupoissa on viime vuosien ajan tehty töitä kotimaisen kalan puolesta. Kauppoihin on muun muassa tuotu sesonkikalakonsepti ja kalatarjontaa monipuolistettu. Kun kalakampanja lanseerattiin vuoden 2019 alussa, tapahtui jotain täysin ennennäkemätöntä: kalan myynti kasvoi S-ryhmän kaupoissa yli 20 prosenttia yhdessä päivässä – ja pysyi sillä tasolla. 

– Koko tuoteryhmän kehitys on täysin poikkeuksellinen ja muutos tapahtui käytännössä yhdessä yössä. Sellaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut, S-ryhmän vähittäiskaupan valikoimajohtaja Antti Oksa kertoi jo helmikuussa.

Nyt S-ryhmästä kerrotaan, että suomalaisten lautasille on myyty peräti yli miljoona kiloa enemmän tuoretta kalaa kuluneen vuoden aikana. Oksan mukaan huomattava tuorekalan myynnin kasvu kertoo siitä, että kalakampanja on todella onnistunut. 

Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet:

Kirjolohi
Muikku
Silakka      
Kuha
Siika
Ahven
Hauki
Nieriä
Made
Lahna

– Tällainen muutos yhdessä tuoteryhmässä on täysin ennennäkemätöntä, Oksa muistuttaa edelleen.

Kirjolohi pitää yhä kärkipaikkaa

Mitä kalaa S-kaupoista sitten on myyty? Kärkipaikkaa pitää tilastojen mukaan edelleen kotimainen kirjolohi ja Saimaan tuore -kirjolohifilee onkin ollut kuluneen vuoden suosituimpia kalatuotteita. Myös muikun, silakan, kuhan ja siian myynti on kasvanut. Sesonkikalakonseptin myötä myös hieman erikoisempien kalalajien myynti on kasvanut. Kotimaisista esimerkiksi mateen, nieriän, ahvenen ja hauen kysyntä on kasvanut merkittävästi.

– Kala on maukasta ja superterveellistä ilmastoruokaa, joka tulee läheltä. Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän, mutta sitä on pidetty kalliina ja valmistamistakin työläänä. Näitä myyttejä haluamme murtaa ja helpottaa kalan arkikäyttöä monin eri keinoin, Oksa kertoo.

Tuoreen kalan lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapihveihin, -puikkoihin ja -pyöryköihin. Valikoimaan etsitään jatkuvasti kiinnostavia ja helppoja kalatuotteita. Yksi kevään kalauutuuksista on hävikin vähentämiseen tähtäävät SJØ-merkin napostelurasiat, jotka sisältävät tuotannosta ylijääviä savukalapaloja napostelukoossa.

Silakassa olisi vielä enemmän potentiaalia

Vaikka kalan suosio on kasvanut, kasvunvaraa olisi paljon. Helposti kotona valmistettaville, silakkaa ja särkikaloja hyödyntäville, tuotteille olisi kaupassa kysyntää.

–  Itämeri on täynnä silakkaa, mutta tällä hetkellä vain viitisen prosenttia silakasta päätyy ihmisten syötäväksi. Tulemme varmasti näkemään läpimurtotuotteita, jotka käyttävät vähemmän hyödynnettyjä kaloja, pohtii Oksa.

Ponnisteluja kotimaisen kalan eteen tehdään eri puolilla. Maa- ja metsätalousministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisen kotimaisen kalan edistämisohjelman valmistelun. S-ryhmä kutsui alkuvuodesta kala-alan toimijat koolle yhteen ideoimaan uusia keinoja kotimaisen kalan syönnin edistämiseksi. Tavoite on yhteinen: enemmän kotimaista kalaa lautasille.

Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm arvelee, että kalan suosiota on kasvattanut muun muassa terveys- ja ympäristotietoisuus.

– Kala on kasvisten, hedelmien, oliivi- ja rypsiöljyn ja täysjyväviljatuotteiden ohella keskeisin tuoteryhmä, jonka runsas käyttö ennustaa hyvää terveyttä. Kalan terveysvaikutukset ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ruokavalintojen kannalta on tärkeää myös se, mitä on tarjolla, miten helppoa valmistaminen on ja mitä ruoka maksaa. Ehkä kalan suosiota lisää myös se, että ihmiset ovat yhä ympäristötietoisempia.

Myös K-ryhmällä kasvua – kalan lisäksi kiinnostavat äyriäiset

Myös K-ryhmä on aiemmin kertonut kalatuotteiden kiinnostuksen ja myynnin kasvusta. K-Citymarketin ketjujohtaja Ari Sääksmäki kertoi alkuvuodesta, että erityisesti äyriäisten myynti on ollut viime aikoina kovassa kasvussa.

– On havaittavissa huikea muutos aikaisempaan. Palvelutiskeiltä ostetut äyriäiset ovat valtava buumi tällä hetkellä ja myynti kasvaa. Suomalaiset haluavat tuttujen kalojen rinnalle koko ajan uusia, erityyppisiä kaloja ja äyriäisiä, Sääksmäki sanoi.

Suomalaiset ovat myös löytäneet uudelleen kokonaisen kalan. Entistä useampi valitsee nyt kalatiskillä kokonaisen kalan valmiin fileen sijaan.

– Myös kotimaiset järvikalat ovat nostaneet hurjasti suosiotaan. Esimerkiksi haukea eivät kuluttajat oikein osanneet ostaa vielä muutama vuosi sitten vähittäiskaupoista, mutta tänä päivänä se on ihan myyntiartikkeli. Halutaan ostaa kotimaista kalaa ja on huomattu, että se kotimainen kala on muutakin kuin lohta.

Lähteet: S-ryhmä, K-ryhmä

Tekisikö mieli kalaruokaa? Testaa suosittu kalaresepti: Kari Aihisen savulohipasta

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat