Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Yksi ruokatrendi jyrää ensi vuonna yli muiden – näitä lapetaan kärryihin etelästä pohjoiseen: "Suurin ilmiö"

4:25Nämä kolme ruokatrendiä näkyvät suomalaisten ostoskoreissa vuonna 2020
Julkaistu 23.11.2019 14:03

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Vuoden aikana on puhuttu paljon suomalaisesta ruoasta, lihan korvaamisesta kasviproteiineilla ja ilmastonmuutoksesta. Keskustelun odotetaan heijastuvan kuluttajien ruokaostoksiin, K-ryhmän Ruokailmiöt-tutkimus ennustaa.

Ilmastonmuutos, ekologisuus ja maataloustuottajien ahdinko. Suomalaiset kuluttajat tulevat ensi vuonna, uuden vuosikymmenen alkaessa, olemaan ruokaostoksillaan entistä valveutuneempia näistä asioista.

– Tiedostava kuluttaminen on suurin ilmiö, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi sanoo

Vuonna 2020 suomalaisten ennustetaan arvostavan ruokansa alkuperää yhä enemmän. Pientuottajien tuotteet ja lähileipomoiden leivät tekivät kauppansa jo viime vuonna. Taustalla uskotaan olevan huoli suomalaisen ruoantuotannon säilymisestä.

Asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo, että Suomessa luomu on jäänyt kotimaisen tuotannon varjoon, mutta ensi vuonna luomun suosimisen uskotaan arkipäiväistyvän ja nousevan kotimaisuuden rinnalle.

Vegebuumi jatkuu ja fleksaaminen lisääntyy

Ruoan osalta hiilijalanjälkeään voi pienentää lastaamalla ostoskoriin kasviksia, viljatuotteita ja luonnonkalaa. Liha- ja maitotuotteiden välttäminen on paras tapa pienentää ilmaston kuormitusta.

Vaikka lihatuotannon ilmastokuormituksesta puhutaan paljon, syövät suomalaiset edelleen paljon lihaa, jopa enemmän kuin aiemmin. Vuonna 2018 suomalainen söi keskimäärin yli 80 kiloa lihaa vuodessa, kertoo . K-ryhmä uskoo myyntidatansa perusteella, että lihankulutuksen painopiste muuttuu. Porsaanlihan myynti laskee, kun . Ilmastoa merkittävästi rasittavan naudanlihan myynti on ollut tasaista.

Lihatiedotus
broilerin syöminen taas kasvaa

Huolimatta nousujohteisesta lihansyömisestä muutama vuosi sitten alkaneen vegebuumin odotetaan jatkuvan. Uusia kasvisruokavaihtoehtoja odotetaan tulevan markkinoille myös vuonna 2020. Esimerkiksi Elovenan Muru-tuote saa jatkoa. Jungar uskoo, että vastaaviin "lihankorvikkeisiin" tarttuvat yhä useammat sekasyöjät. 

– Fleksaaminen laajenee huomattavasti. Kasvispäiviä pidetään etelästä pohjoiseen, Jungar ennustaa.

Kasvipainotteisen ruokavalion lisäksi ruoan hiilijalanjälkeä lisää hävikki. Ruokaa pitäisi ostaa sen verran kuin sitä käyttää. Tämän asian tiedostamisen uskotaan ja toivotaan näkyvän suomalaisissa kotitalouksissa ensi vuonna. Nappaa tästä vinkit, joilla vähennät omaa ruokahävikkiäsi.

Lue myös: Nelihenkinen perhe heittää ruokaa roskiin lomamatkan verran vuodessa - näin helposti säästät selvää rahaa

Vähemmän muovia, enemmän kierrätyspisteitä

Kuvat Tyynenmeren valtavista jätepyörteistä ja roskaantuneista rannoista ovat saaneet suomalaiset pohtimaan muovin kulutusta. Ensi vuonna muovin kulutusta yritetään vähentää pakkauksissa, ja muovipakkauksista toivotaan helpommin lajiteltavia.

Jungar kertoo, että myös RINKI-kierrätyspisteitä toivotaan yhä enemmän kauppojen pihoille.

K-ryhmä kertookin tiedotteessaan, että kaupan hyllyillä on tapahtumassa merkittävä muutos pakkausmateriaaleissa. Muovittomien vaihtoehtojen määrää lisätään ja muovin määrää vähennetään. Kierrätettävyyteen sekä kierrätyspisteisiin satsataan.

Lue myös: Tätä ruokaa suomalaiset ahmivat – kasvua 203 prosenttia: "Myynti suurempaa kuin kalapuikkojen"

***

6:25Hävikkileivästä pannaan olutta

Lähde: K-ryhmä

Lisää aiheesta:

Miten kävi leikkeleiden suosion? Kaupat vastaavatRuokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäTästä tuoteryhmästä ennustetaan ensi vuoden hittiä ruokakaupoissa – yhä useampi suomalainen nappaa ostoskoriin: Syynä alennettu hintaTunnistatko itsesi näistä? S-ryhmän tilastot paljastavat suomalaisten ostokset ruokakaupassa: "Aikamoisena yllätyksenä tuli se, miten korona vaikutti"Kommentti: Lihansyöjän tunnustuksia: Meni hermo kasvismafia-puheisiin – ehkä ryhdyn juomaan kauramaitoa!
RuokakauppaEkologisuusLähiruokaKasvisruokavalioKierrätysMuoviMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • ma07:00
    Ravintolat

    Neljän ruokalajin illallinen alle 13 eurolla – Henri Alénin ravintolassa tapahtuu marraskuussa kummia

  • 26.10.09:43
    Juomat

    Totuus Hartwallin omenalimusta voi yllättää

  • 23.10.08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 20.10.08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa