Vuoden aikana on puhuttu paljon suomalaisesta ruoasta, lihan korvaamisesta kasviproteiineilla ja ilmastonmuutoksesta. Keskustelun odotetaan heijastuvan kuluttajien ruokaostoksiin, K-ryhmän Ruokailmiöt-tutkimus ennustaa.
Ilmastonmuutos, ekologisuus ja maataloustuottajien ahdinko. Suomalaiset kuluttajat tulevat ensi vuonna, uuden vuosikymmenen alkaessa, olemaan ruokaostoksillaan entistä valveutuneempia näistä asioista.
– Tiedostava kuluttaminen on suurin ilmiö, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi sanoo
Vuonna 2020 suomalaisten ennustetaan arvostavan ruokansa alkuperää yhä enemmän. Pientuottajien tuotteet ja lähileipomoiden leivät tekivät kauppansa jo viime vuonna. Taustalla uskotaan olevan huoli suomalaisen ruoantuotannon säilymisestä.
Asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo, että Suomessa luomu on jäänyt kotimaisen tuotannon varjoon, mutta ensi vuonna luomun suosimisen uskotaan arkipäiväistyvän ja nousevan kotimaisuuden rinnalle.
Vegebuumi jatkuu ja fleksaaminen lisääntyy
Ruoan osalta hiilijalanjälkeään voi pienentää lastaamalla ostoskoriin kasviksia, viljatuotteita ja luonnonkalaa. Liha- ja maitotuotteiden välttäminen on paras tapa pienentää ilmaston kuormitusta.
Vaikka lihatuotannon ilmastokuormituksesta puhutaan paljon, syövät suomalaiset edelleen paljon lihaa, jopa enemmän kuin aiemmin. Vuonna 2018 suomalainen söi keskimäärin yli 80 kiloa lihaa vuodessa, kertoo . K-ryhmä uskoo myyntidatansa perusteella, että lihankulutuksen painopiste muuttuu. Porsaanlihan myynti laskee, kun . Ilmastoa merkittävästi rasittavan naudanlihan myynti on ollut tasaista.