Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Tätä ruokaa suomalaiset ahmivat – kasvua 203 prosenttia: "Myynti suurempaa kuin kalapuikkojen"

Suomalaiset ovat löytäneet uuden suosikin: sushin. Kuvituskuva.
Suomalaiset ovat löytäneet uuden suosikin: sushin. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 21.11.2019 15:24

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

K-ryhmän teettämän Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat yhä enemmän kalaa, marjoja ja yrttejä. Kestosuosikki kalapuikkojen rinnalle on hiipinyt etnisempi vaihtoehto.

Sushi maistuu suomalaisille. K-ryhmän mukaan vuoden 2019 hittituote on ollut sushi, jonka myyntikehitys on ollut huimat 203 prosenttia.

– Sushin myynti on suurempaa kuin kalapuikkojen, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi sanoo.

Sushi ei ole vain trendikkäiden kaupunkilaisten ravintoa. Japanilainen ruoka on tullut rytinällä myös lapsiperheiden pöytiin.

Lue myös: Onko sushi terveellistä? Asiantuntijalta silmiä avaava vastaus

Kaupasta halutaan ravintolatasoista valmisruokaa

Sushin myynnin kasvu kertoo paitsi ruokalajin herkullisuudesta, myös toisesta trendistä. Yhä useammin kaupoissa myydään paikan päällä valmistettua ruokaa. K-ryhmän kaupoista 25:ssä valmistetaan tällä hetkellä sushia paikan päällä. Vuonna 2020 määrää on tarkoitus lisätä. 

Paikan päällä tehty ruoka on osa elämyksellisyyden trendin kasvua. Kuluttajat haluavat ruokaseikkailuja, mutta myös helppoja ja nopeita tapoja kokeilla uutta. Ravintolatasoinen valmisruoka tekee kauppansa.

Lue myös: Asiantuntijat paljastavat 10 asiaa, joihin eivät buffetpöydässä koskisi

Aasialaiset maut kiinnostavat suomalaisia

Asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo, että Aasia, erityisesti Japani ja Korea, kiinnostavat suomalaisia kuluttajia. Kiinnostus aasialaisiin makuihin kasvaa edelleen vuonna 2020.

Jungarin mukaan ruokatrendien edelläkävijät tulevat ensi vuonna näkemään fuusioiden fuusioita. Esimerkkinä hän mainitsee karjalanpaistin, joka voidaan valmistaa vaikka aasialaisella twistillä Afrikan ruokakulttuurista sävyjä poimien.

Sushissa fuusioitumisen trendi näkyy esimerkiksi siinä, että ruokalajia valmistetaan kotimaista kalaa hyväksikäyttäen. Kenties joku rohkea lähtee korvaamaan riisin ohralla.

Lue myös: Jani teki perinteisiin kalapuikkoihin yhden pienen muutoksen ja kuului spontaani "jes" – näistä tuli hitti!

***

8:11"Sushi salada"–vihreäsalaatti japanilaisittain&soijavinegrette

Lähde: K-ryhmä

Lisää aiheesta:

K-kauppoihin "täysin uudenlainen vaihtoehto tonnikalalle" – myös S-ryhmän säilykehyllyllä kuhiseeNäistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäOstatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Suomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"Yksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"Onko vuosi 2020 perunan vuosi? Mukula hakee uutta ilmettä erikoisella värillä: "Voidaan saada ihan uudenlaisia makukokemuksia"
Aasialainen ruokaSushiMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Aasialainen ruoka
  • 27.6.07:46
    Ruoka

    Mitä on misotahna?

  • 7.6.09:43
    Ruoka

    Tätä soijakastiketta ei kannata syödä sushin kanssa

  • 20.4.09:44
    Ruoka

    Älä sorru yleiseen thairuokavirheeseen: "Ei kannata lisätä ollenkaan"

  • 19.2.08:27
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä paljastui kulinaristiksi – ruokapuolella ehdoton suosikkimaa

  • 18.02.202417:33
    Ruoka

    Tunnetko erilaiset nuudelit? Ramen, udon, soba ja muut – hittituotteiden erot