Valmisruokavillitys, joka ei näytä laantumisen merkkejä – Rosso ryntää nyt ruokakauppoihin pizzoillaan

shutterstock_1903206031 copy
Tuorepizzoja supermarketissa. Kuvituskuva. Shutterstock

Jälleen uusi ravintola ryntää ruokakauppojen valmisruokahyllyihin omalla tuotesarjallaan.

Korona-aika muutti ihmisten ruokailutottumuksia, ja myös ravintoloiden oli keksittävä uusia tapoja asiakkaiden tavoittamiseen. Monet tunnetut ravintolat ryntäsivätkin tuotteillaan ruokakauppojen hyllyihin. Ilmiö ei näytä laantumisen merkkejä, sillä jälleen tiedotetaan uudesta ravintolatuotesarjasta marketeissa.

Rosso-pizzat ruokakauppoihin

S-ryhmä tiedottaa tuoneensa maaliskuun alussa ketjun ruokakauppoihin Rosso-ravintoloiden tuorepizzoja. Kolmen pizzan makumaailmat ja täytteet rakentuivat Rosso-ravintoloiden myydyimpien pizzojen pohjalta. Pizzojen täytteinä on muun muassa prosciutto-kinkkua, kanaa sekä tonnikalaa ja pepperonia.

Rosso-tuorepizzoja myydään aluksi kolmella eri makuvaihtoehdolla: Prosciutto Crudo, Pollo Barbeque ja Opera Special. 

– Toivomme saavamme tulevaisuudessa tarjolle myös kasvisversion, jonka tuotekehitys on vielä työn alla, kertoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.

Taustalla grocerant-ilmiö

MTV Uutisten Makuja-sivuilla on jo aiemmin kerrottu niin sanotusta grocerant-ilmiöstä, eli ravintolan ja ruokakaupan rajan hämärtymisestä. Erityisesti korona-aikana ruokakauppoihin virtasi valmisruoka-annoksia tunnetuilta ravintoloilta. K-ryhmän kauppoihin tuli myyntiin muun muassa helsinkiläisen Michelin-ravintola Olon oma valmisruokasarja. 

K-ryhmän mukaan jo useamman vuoden käynnissä ollut valmisruokahyllyn murros on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina. Asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja.

Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Vuodesta 2017 erityisesti laadukkaampien valmisruokien osuus on tuplaantunut ja kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa.

Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.

– Korona on tehnyt osansa kehitykseen ja etenkin ravintolatason ruokien kysyntä ruokakaupoissa on loikannut sen ansiosta. Samaan aikaan odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet, halutaan vaihtelua ja herkullisuutta arkeen tai etätöiden piristykseksi, kertoi K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen Keskon tiedotteessa maaliskuussa 2021.

Pizzalaareilla käy kova kuhina

Ja kysyntää tämän tyyppisille tuotteille näyttäisi olevan edelleen. S-ryhmän mukaan Rosso-pizzat ovat jo ensimmäisellä myyntiviikollaan ylittäneet odotukset.

"Lähdemme aluksi liikkeelle tuorepizzoista. Ei kuitenkaan ole poissuljettua, että tulevaisuudessa pizzan kaveriksi saisi ostettua myös raasteannoksen. Jos asiakkaat niin toivovat, tutkimme sitäkin vaihtoehtoa osana tulevaa tuotekehitystä", kertoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta tiedotteessa.

– Rosson tuorepizzoista tuli heti ensimmäisellä myyntiviikollaan S-ryhmän valmisruokahyllyjen euromääräisesti myydyimpiä pizzoja. Tätä voi pitää todella kovana suorituksena, kun otetaan huomioon kaupan valmisruokahyllyn muiden pizzojen valtaisat myyntimäärät, S-ryhmän Mikko Kovalainen sanoo.

Valmisruokahyllyistä löytyvät muun muassa legendaariset Saarioisten "roiskeläppäpizzat", joiden pitkästä historiasta kerroimme viime vuonna. Mikropizzoja valmistaa Suomessa Saarioisten lisäksi muun muassa Atria ja Riitan herkku. Saarioisilla on myös oma tuorepizzasarjansa. Myös ravintola Dennis myy ruokakaupoissa omia tuorepizzojaan.

Lisäksi monissa isommissa ruokakaupoissa on nykyään omat pizzanpaistopisteensä palvelutiskien yhteydessä.

Videolla: Kurkista buffettiin! Tällaista on ruoka uudella Viking Glory -laivalla – yhtä klassikkoa ei voi listalta poistaa: "Sitä ilman emme voi lähteä Turun satamasta"

4:00
Tällainen on upouuden Viking Gloryn ravintolamaailma: Buffet ennen ja nyt – millaista on nykypäivän buffetruoka

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja