Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Näitä valmisruokia suomalaiset nyt himoitsevat – K-kauppoihin lävähtää ennennäkemätön uutuus

3:43Valmisruuat maistuvat suomalaisille korona-aikana – nämä ovat suosituimpia
Julkaistu 04.03.2021 19:55

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Taas uutta valmisruokamarkkinoilla! K-ryhmä tiedottaa yhteistyöstään Michelin-keittiömestari Pekka Terävän kanssa. Valmisruokahyllyihin ilmestyy nyt ensimmäinen kolmen ruokalajin menu. 

Videolla: MTV Uutiset Live selvitti viime keväänä suomalaisten valmisruokasuosikit.

Valmisruokahyllyn valikoima on muuttunut merkittävästi viimeisen parin vuoden aikana, ja koronavuosi on vielä entisestään lisännyt erityisesti laadukkaamman valmisruoan kysyntää. Vuonna 2020 valmisruokabisnekseen lähti mukaan muun muassa lentoyhtiö Finnair, joka lanseerasi kauppoihin oman businessluokan ruokiin perustuvan valmisruokasarjansa.

Lue myös: Miltä maistuu 12,90 euron valmisruoka? MTV:n ruokatoimittaja arvioi Finnairin uudet "ravintolatasoiset lentokoneruoat"

Lisäksi valmisruokahyllyihin on ilmestynyt entistä enemmän myös henkilöbrändättyjä tuotteita. Viime vuonna kohistiin muun muassa Huono äiti -valmisruoista ja helmikuussa 2021 kauppoihin ilmestyi Sikke Sumarin oma valmisruokasarja Saarioisten-brändin alla.

italia-lautasella_pakkauksetSikke Sumarin valmisruokasarja Saarioisilla.Saarioinen

Nyt K-ryhmä tiedottaa uudesta tulokkaasta laadukkaiden valmisruokien sarjassa. Keittiömestari ja ravintoloitsija Pekka Terävän uusi OLO Creative Kitchen -valmisruokasarja muodostaa menukokonaisuuden, josta voi valita alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan. Idea uudesta aluevaltauksesta syntyi vuosi sitten ensimmäisten koronarajoitusten astuessa voimaan ja sarja lanseerataan juuri uusien rajoitusten kynnyksellä.

Valmisruoan myynti kasvussa – suomalaiset himoitsevat nyt laadukkaita eineksiä

K-ryhmän mukaan jo useamman vuoden käynnissä ollut valmisruokahyllyn murros on yksi isoimmista muutoksista ruokakaupoissa viime vuosina. Asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia ja samalla laadukkaampia vaihtoehtoja. Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosenttia. Vuodesta 2017 erityisesti laadukkaampien valmisruokien osuus on tuplaantunut ja kehitys on ollut muuta valmisruokaa vauhdikkaampaa.

Poikkeuksellisen vuoden 2020 aikana laadukkaampien vaihtoehtojen myynti kehittyi lähes 40 prosenttia.

– Korona on tehnyt osansa kehitykseen ja etenkin ravintolatason ruokien kysyntä ruokakaupoissa on loikannut sen ansiosta. Samaan aikaan odotukset valmisruokaa kohtaan ovat muuttuneet, halutaan vaihtelua ja herkullisuutta arkeen tai etätöiden piristykseksi, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen tiedotteessa.

K-ryhmän myyntidata kertoo, että laadukasta valmisruokaa ostivat viime vuonna aiempaa enemmän erityisesti lapsiperheet ja alle 35-vuotiaat pariskunnat. Aikuistalouksia kiinnostavat erityisesti ravintolabrändit. Vaikka Uusimaa ja Varsinais-Suomi korostuvat, laadukkaampien valmisruokien ostaminen kasvaa koko maassa.

Ravintolarajoitukset poikivat idean valmisruokasarjasta

Laadukkaammat valmisruoat sisältävät esimerkiksi vähemmän lisäaineita ja annokset on rakennettu laadukkaammista komponenteista. Usein annokset on myös osin tai kokonaan käsin koottu. Etenkin isoissa kaupungeissa on totuttu syömään ravintoloissa, joten kauppojen tarjoama ravintolavalikoima on monelle tervetullut.

– Ravintola-alalla on takanaan vuosi, joka on muuttanut monta asiaa: tapoja toimia on pitänyt miettiä ihan uudella tavalla, jotta toimeentulo säilyy. Vuosi sitten lockdownin ensimetreillä kauppias Kimmo Sivonen ehdotti yhteistyötä. Vajaan viikon päästä ensimmäisestä puhelusta K-Citymarket Tammistossa myytiin jo Olo-ravintolan annoksia, kertoo ravintoloitsija Pekka Terävä.

– Tästä yhteistyöstä starttasi myös ajatus siitä, että Pekka Terävän tuotteet otettaisiin laajemmin saataville K-ruokakauppoihin ja valmisruokasarjan kehitys alkoi, jatkaa Vuorinen.

Tässä on valmisruokahyllyn ensimmäinen menukokonaisuus

lihapullat

OLO Creative Kitchen -valmisateriat saapuvat K-ruokakauppoihin maaliskuussa. Aterioita voi ostaa yksittäin tai muodostaa niistä ruokalajin menukokonaisuuden. Alkuruoan, pääruoan ja jälkiruoan saa mukaansa kaupasta alle 15 eurolla.

– Annosten suunnittelussa oli tärkeää valita raaka-aineet, jotka kestävät herkullisina. Annoksiin haettiin makua, joka tuntuisi siltä kuin olisi syömässä ravintola OLO:ssa. Testasimme ja kehitimme makuja, rakennetta ja valmistustekniikkaa, kertoo sarjan kehittänyt Terävä.

Sarjaan kuuluu ensivaiheessa kuusi annosta: alkuruoaksi voi valita maa-artisokkakeiton tai juuripersiljakeiton, pääruoaksi lihapullat maustekastikkeessa, vegaanisen kanttarellikauraton tai kirjolohipihvin rapukastikkeessa. Jälkiruokana on puolukkavispipuuro valkosuklaalla höystettynä.Tuotteet valmistaa Mestari Forsman käsityönä Suomessa. 

Lue myös: Näin moni suomalainen ostaa häpeilemättä valmisruokaa – pakastepizzoihin tehty muutos tulee monelle yllätyksenä

Lähde: Kesko

Lisää aiheesta:

K-kauppoihin "täysin uudenlainen vaihtoehto tonnikalalle" – myös S-ryhmän säilykehyllyllä kuhiseeValmisruokavillitys, joka ei näytä laantumisen merkkejä – Rosso ryntää nyt ruokakauppoihin pizzoillaanValmisruoka, jota suomalaiset nyt himoitsevat – kauppoihin pukkaa uutuuksia: "Odotamme siitä kovaa hittiä"Jopa 30 000 asiakasta päivässä ennen koronaa – Sodexo keksi, miten suomalaiset ruokitaan nyt lounaalla: "Etätyöpäivän pelastus"Ostatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Suomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"
RuokaKeskoRavintolatPekka TeräväMakuja
Pekka Terävän loihtimia valmisruokia.
K-ryhmä

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 10:29
    Marjat

    Lyömätön terveyspommi, jota kannattaa nyt syödä: "Muutama päivässä riittää"

  • 07:46
    Ruokaniksit

    Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!

  • Eilen17:11
    Ravintolat

    Legendaarinen texmex-ravintola yrityssaneeraukseen

  • Eilen13:35
    Makkara

    Suomen paras makkara on valittu – oletko maistanut?

  • Eilen10:39
    Ravintolat

    Tunnettu ravintola sulki ovensa Helsingissä