Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo
3:03Miten Michelin-ravintola muuttui sushitehtaaksi?
Julkaistu 26.11.2020 10:44

Suomessa kasvaa nyt inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita – K-ryhmässä havaittiin selkeä hittituote lapsiperheiden keskuudessa: "Valtava suosio, jolle ei näy loppua"

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

K-ryhmän teettämästä tuoreesta ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että Suomessa kasvaa nyt paljon lapsia, joille erilaiset ruokaelämykset ovat arkipäivää.

Videolla: Helsinkiläinen Michelin-ravintola muuttui kevään koronakriisissä sushitehtaaksi.

Marraskuun lopussa julkaistiin K-ryhmän trendikatsaus vuodelle 2021. Ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että suomalaiset ostavat lähitulevaisuudessa entistä enemmän muun muassa kotimaisia tuotteita, valmisruokaa sekä ennen kaikkea lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia alennettuja tuotteita.

Myös koronan vaikutukset heijastuvat suomalaisten ostoskoreihin ja ainakin osa poikkeusvuoden muutoksista on pysyviä. Ruoan ostaminen kotiin verkkokaupasta yleistyy entisestään ja etätöiden suosion kasvaessa lounaita syödään yhä enemmän kotona. Myös kotimaisen ruoan merkitys ymmärretään ja sen arvostus kasvaa. Lisäksi ihmiset huolehtivat omasta hyvinvoinnistaan yhä tarkemmin, mikä heijastuu ostokorin sisältöön.

LUE MYÖS: Fazer paljasti liudan uutuustuotteita: Fazerin Sininen uudistuu, Kismet yhdistyy "jääkarhukarkin" kanssa ja markkinoilta poistunut karkkipussi tekee paluun

Suomi täynnä inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita

Tutkimus paljastaa myös, että nykylasten arkiruokamieltymykset ovat muutoksessa: perheissä kasvaa nyt pieniä kulinaristeja, joille erilaiset ruokaelämykset ovat arkipäivää. 

Tutkimuksen mukaan jopa 73 prosenttia lapsiperheistä tarjoaa lapsilleen uusia ja totutusta poikkeavia kokemuksia ruoan parissa, jotta heistä ei kasvaisi nirsoja aikuisia. Makaronilaatikko ei olekaan enää arkiruokien ykkönen, vaan guacamolekullannupuille, parsakaalipalleroille, inkivääri-ipanoille ja sushilapsille maistuvat yhä monipuolisemmat ja mausteisemmat ruoat. Se asettaa rajoja myös aikuisille: Halu kehittyä ruoanlaittajana on kolmanneksi suurin vuoden 2021 ilmiöistä ja jopa 30 prosenttia suomalaisista haluaa oppia uusia ruoanlaiton tekniikoita.

– Myyntidatastamme näemme esimerkiksi, että tänä vuonna maailman ateriakokonaisuudet ovat kehittyneet hyvin. Lapsiperheissä etnisten tuotteiden myynti on viimeisen vuoden aikana kasvanut 30 prosenttia. Kodeissa valmistetaan yhä enemmän intialaista, thaimaalaista ja japanilaista ruokaa. Toisaalta lapsiperheet ostavat yli 30 prosenttia kaupassa valmistetusta sushista. Myös muut valmiimmat ravintolatason ratkaisut kiinnostavat yhä useampaa, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta vastaava johtaja Harri Hovi.

Sushilla "valtava suosio, jolle ei näy loppua"

K-ryhmän Hovin mukaan sushilla on nyt ruokakaupoissa "valtava suosio, jolle ei näy loppua". Sama ilmiö on huomattu S-ryhmälläkin: kerroimme aiemmin S-ryhmän ennustamista ruokatrendeistä nyt ja lähitulevaisuudessa. Sushin myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa tänä vuonna 10-kertaisesti, ja "sushiraja" kattaa käytännössä jo koko Suomen.

K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar nostaa yhtenä trendinä esiin myös supervaivattomuuden, joka omalta osaltaan lisää kiinnostusta esimerkiksi juuri valmiita sushilajitelmia kohtaan. 

– Ruokakauppojen tarjonnan kasvaessa ravintolaruoka on nyt entistä helpommin myös lapsiperheiden saatavilla. Tässä yhdistyy elämyksellisyyteen myös supervaivattomuus. Kaupasta ostettuna tai kotona valmistettuna kynnys kokeilla uusia ruokalajeja on matalampi, sillä hinta on ravintolaruokailua edullisempi, pohtii Jungar.

LUE MYÖS: Älä osta! WWF:n tuore listaus kaloista, jotka pitäisi jättää syömättä – ehdoton ei sushiravintoloiden suosikille: "Järjenvastaista"

Lisää aiheesta:

Ruokakaupoissa näkyy nyt yksi selkeä buumi – näiden tuotteiden suosio kasvanut roimasti: "Ajan ilmiö"S- ja K-ruokakauppojen järjetön hittituote – myynnit räjähtivät: "Tätä ei olisi kovin moni osannut ennustaa"Näistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäOstatko itse? K-kaupoissa huomattiin selkeä ruokailmiö: "Yksi isoimmista muutoksista viime vuosina"Yksi tuoteryhmä saavutti Suomen ruokakaupoissa täysin poikkeuksellisen suosion: "Kovassa nosteessa, nyt on imu päällä!"Tätä ruokaa suomalaiset ahmivat – kasvua 203 prosenttia: "Myynti suurempaa kuin kalapuikkojen"
RuokaRuokakauppaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • 07:43
    Halpa vs. kallis

    Testasimme kauppojen halvimmat merkit: Mikä omenamehuista on paras?

  • Eilen17:14
    Ruokakauppa

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • Eilen11:01
    Pasta

    Pastasta ja perunasta saa terveellisempää yhdellä kikalla

  • Eilen07:45
    Puuro

    Kaurapuuron joukkoon kannattaa nyt laittaa yksi ainesosa

  • 14.9.17:33
    Leivonta

    Kakkuleipuri antoi asiakkaalle tilauksen ja pyysi anteeksi – pian selvisi syy