K-ryhmän teettämästä tuoreesta ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että Suomessa kasvaa nyt paljon lapsia, joille erilaiset ruokaelämykset ovat arkipäivää.
Videolla: Helsinkiläinen Michelin-ravintola muuttui kevään koronakriisissä sushitehtaaksi.
Marraskuun lopussa julkaistiin K-ryhmän trendikatsaus vuodelle 2021. Ruokailmiöselvityksestä käy ilmi, että suomalaiset ostavat lähitulevaisuudessa entistä enemmän muun muassa kotimaisia tuotteita, valmisruokaa sekä ennen kaikkea lähellä viimeistä käyttöpäivää olevia alennettuja tuotteita.
Myös koronan vaikutukset heijastuvat suomalaisten ostoskoreihin ja ainakin osa poikkeusvuoden muutoksista on pysyviä. Ruoan ostaminen kotiin verkkokaupasta yleistyy entisestään ja etätöiden suosion kasvaessa lounaita syödään yhä enemmän kotona. Myös kotimaisen ruoan merkitys ymmärretään ja sen arvostus kasvaa. Lisäksi ihmiset huolehtivat omasta hyvinvoinnistaan yhä tarkemmin, mikä heijastuu ostokorin sisältöön.
LUE MYÖS: Fazer paljasti liudan uutuustuotteita: Fazerin Sininen uudistuu, Kismet yhdistyy "jääkarhukarkin" kanssa ja markkinoilta poistunut karkkipussi tekee paluun
Suomi täynnä inkivääri-ipanoita ja parsakaalipalleroita
Tutkimus paljastaa myös, että nykylasten arkiruokamieltymykset ovat muutoksessa: perheissä kasvaa nyt pieniä kulinaristeja, joille erilaiset ruokaelämykset ovat arkipäivää.