Suomalaisilla yksi ehdoton hittikala jouluna – Lidl teki olennaisen muutoksen tarjontaansa

Marcos: Pikagraavattu lohi ja naposteltavat itsenäisyyspäivän valvojaisiin 7:56 Marcos: Pikagraavattu lohi ja naposteltavat itsenäisyyspäivän valvojaisiin

Lidlin teettämän tutkimuksen mukaan peräti 67 prosenttia suomalaisista syö jouluna graavikalaa. Lidl onkin nyt muiden kauppaketjujen ohella ottanut kalatuotteissaan askeleen astetta vastuullisempaan suuntaan.

Videolla: Tiedätkö, miten lohi pikagraavataan? Katso ohje videolta!

Suomen Lidl on asettanut vastuullisuustavoitteekseen myydä vain vastuullisuussertifioitua tai kotimaista kalaa omien merkkien tuotteissa vuoden 2020 loppuun mennessä. Lohen osalta tavoite täyttyi ennen joulua. Valikoimasta löytyy joulupöytään nyt vain ASC-sertifioitua lohta sekä kotimaista kirjolohta. 

Lohi on Suomen syödyin kala, ja ylivoimaisesti eniten Suomessa syödään norjalaista tuontilohta, jonka tavanomaiseen kasvatukseen liittyy kuitenkin ikäviä ympäristövaikutuksia. Lidlin vastuullisuusasiantuntija Laura Kvissberg kertoo, että sertifiointi varmistaa kalojen jäljitettävyyden toimitusketjussa sekä sen, että ne on kasvatettu kestävästi.

MSC-ympäristömerkki

MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen ympäristömerkki myönnetään luonnonvaraisille kala- ja äyriäistuotteille, jotka ovat peräisin sertifioiduista, vastuullisista kalastusyrityksistä. MSC-sertifikaatti on käytössä yli 39 000 kala- ja äyriäistuotteella ja yli 370 kalastusyrityksellä ympäri maailman. Se on laajimmalle levinnein kestävän kalastuksen sertifikaatti, joka ottaa huomioon koko ekosysteemin.

ASC-ympäristömerkki

ASC:n (Aquaculture Stewardship Council) turkoosi ympäristömerkki on kalankasvatukselle ja kasvatetulle kalalle myönnettävä sertifikaatti, joka osoittaa, että kalanviljely on toteutettu sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuullisella tavalla. Vastuullinen kasvatus tuottaa mahdollisimman vähän ympäristöhaittoja ja ehkäisee viljeltyjen kalojen vaikutukset luonnonkantoihin.

– Halusimme sertifioida etenkin kaikki valikoimastamme löytyvät lohet, jotta asiakas voi olla varma siitä, että Lidlin merkin alla myydään vain vastuullisesti pyydettyä ja kasvatettua kalaa, Kvissberg kertoo.

Kauppaketjun syksyllä 2020 teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisista 27 prosenttia ostaa joulupöytään vain kotimaista kalaa. Jouluna eniten syödään graavikalaa (67 prosenttia) ja toiseksi eniten kylmäsavustettua lohta (56 prosenttia).  

WWF suosittelee syömään enemmän kotimaista luonnonkalaa ja Kalaoppaan vihreälle listalle on noussut myös Suomessa kasvatettu kirjolohi. Lidlin Kvissberg muistuttaa, että suomalainen luonnonkala on vielä harvoin sertifioitua, mutta sen hiilijalanjälki on muihin eläinproteiineihin verrattuna pieni. Esimeriksi  Itämerestä pyydetyn silakan syöminen pienentää meren ravinnekuormitusta ja on siis todellinen ympäristöteko. Lidlin valikoimasta löytyy sesongin mukaan suomalaista luonnonkalaa. 

– Tehostetun kalanviljelyn ja etenkin Itämeren ravinnekuormituksen kannalta suomalaista kalaa voi syödä hyvillä mielin, kertoo Kvissberg.

K-ryhmällä Suomen suurin valikoima vastuullista kalaa

Lidlillä ei ole palvelutiskejä, joten Suomen suurimman MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima on tällä hetkellä K-ryhmällä. Ensimmäiset K-ruokakauppojen MSC-sertifioidut kalatiskit myönnettiin syksyllä 2019 ja yhteensä K-ruokakaupoissa niitä on nyt jo yli 40 ympäri Suomen.

– Haluamme edesauttaa kalakantojen suojelemista ja samalla tehdä myös asiakkaillemme vastuulliset valinnat kaupassa mahdollisimman helpoiksi. Valitsemalla kaupan kalatiskiltä MSC- ja ASC -merkinnällä varustettuja tuotteita voi jokainen osaltaan edistää ekologisesti kestävää kalastusta, sanoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske

S-ryhmälläkin tiukat kriteerit kalojen hankinnassa

S-ryhmä on sitoutunut hankkimaan vain kestävistä kalakannoista peräisin olevaa kalaa ja äyriäisiä. Kalatuotteiden hankinnassa noudatetaan S-ryhmän kalalinjausta, joka pohjautuu lajien uhanalaisuusluokitukseen, WWF:n kuluttajan kalaoppaaseen, MCS:n suosituksiin sekä RKTL:n tutkimustietoon. Linjaus koskee S-ryhmän keskitettyä hankintaa ja osuuskauppojen omaa hankintaa sekä S-ryhmän ruokakaupoissa että ravintoloissa.

– Kalalinjauksen perusperiaate on, että valikoimiin ei hyväksytä kaloja uhanalaisista, vaarantuneista tai ylikalastuksen kohteena olevista kalakannoista ja kalan alkuperän tulee aina olla tunnettu. Myöskään alamittaisia tai rauhoitettuja kaloja ei hyväksytä valikoimiin, S-ryhmältä todetaan.

S-ryhmän omistuksessa oleva Food Market Herkku oli ensimmäinen suomalainen kaupan alan ketju, jonka kalatiskille myönnettiin MSC-sertifikaatti alkuvuodesta 2019.

S-ryhmästä on aiemmin kerrottu, miten kotimaisen kalan myyntiä on saatu kasvatettua huimasti erilaisen kampanjoinnin avulla.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!