Mainos

Kaurapuurosta hetkessä parempaa tai terveellisempää – tätä et ehkä tullut ajatelleeksi tuorepuurosta

Kaipaatko vaihtelua aamupuuroosi? Listasimme vinkkejä, jolla saat tuunattua puurostasi entistäkin paremman tai terveellisemmän herkun. Videolta näet, miten kaurapuuro ja kahvi taipuvat proteiinipitoiseksi aamiaiseksi.

Kaurapuuron valmistaminen on helppoa. Näin kertoi peräti 95 prosenttia vastaajista viime vuonna teetetyssä Elovena-kaurakyselyssä, johon vastasi tuhat henkilöä Suomessa. Jotain puuron suosiosta kertoo myös se, että jopa 86 prosentilla suomalaisilta löytyy kaurapuurotarpeet aina keittiön kaapista. 

Kaurapuuro sellaisenaan voi kuitenkin pidemmän päälle alkaa kyllästyttää. Onneksi aamupuuron voi kuitenkin tuunata helposti entistä paremmaksi ja terveellisemmäksi. Tässä nerokkaita vinkkejä puuron tuunaamiseen ja maustamiseen.

Tuorepuuron voi syödä myös lämpimänä

Perinteisesti tuorepuuro valmistetaan edellisenä iltana jääkaappiin odottelemaan aamun herkutteluhetkeä. Moni ei kuitenkaan ole tullut ajatelleeksi, että tuorepuuron voisi syödä myös lämpimänä. Lämmitä tuorepuuro aamulla nopeasti mikrossa, tai jos sinulla on enemmän aikaa, niin uunissa.

Lisää jo puuron keitinveteen marjoja

Puuroa ei tarvitse aina keitellä pelkässä vedessä tai maidossa. Voit aivan hyvin lisätä jo puuron valmistusvaiheessa kattilaan muita aineksia, kuten marjoja. Testaa vaikka mustikoita tai vadelmia! Näin puuroosi tulee paitsi makua, myös väriä ja tekstuuria. 

Pidä pakastimessa marjojen lisäksi myös hedelmiä

Muista, että myös hedelmiä voi pakastaa. Näin sinulla on aina valmiina puuron päällisiä, kun haluat hieman tuunata aamupalaasi. Kuutioidut ja pakastetut hedelmät sulavat nopeasti, kun heität ne puuron joukkoon kattilaan lämpenemään hetkeksi. Samalla hedelmistä vapautuu maukasta mehua puuroon. 

Vihanneksetkin sopivat puuroon

Erilaisilla vihanneksilla voit tuunata puurostasi joko suolaisen tai makean aterian. 

Suomalaiset eivät ehkä osaa mieltää puuroa lounasruoaksi, mutta kaurapuuron makupareiksi sopivat yllättävän monet suolaisista ruoista tutut raaka-aineet. Tämän on todistanut jo aiemmin muun muassa malli, mediapersoona ja intohimoinen kotikokki Chrissy Teigen, joka yhdisti "tuhmassa puurossaan" perinteisen kaurapuuron sekä cacio e pepe -klassikkopastan. 

Elovenan puuroekspertti Katjan suolaiseen lounaspuuroon käytetään sen sijaan muun muassa kesäkurpitsaa ja porkkanaa. Mausteinen vihannespuuro saa makua myös kurkumasta ja inkivääristä.

– Puuroa voi todella syödä myös lounaaksi ja sinne saa kätevästi kasvikset ja vihannekset mukaan, Katja vinkkaa.

Makean ystäville suosittelemme sen sijaan ihanaa porkkanakakkupuuroa.

Siemenistä ja pähkinöistä rapeutta ja ravinteita, kanamunasta proteiinia

Erilaisilla siemenillä ja pähkinöillä saa helposti puuroon kaivattua tekstuuria. Ne sisältävät myös terveellisiä rasvoja ja vitamiineja. Muista kuitenkin, että pähkinät ovat erityisen energiapitoisia, joten kourakaupalla niitä ei kannata puuroon laittaa.

Kaurapuuron sekaan voi sekoittaa myös kananmunaa! Upota yksi tai kaksi valkuaista kaurapuuron joukkoon, niin saat aamupalaa proteiinipitoisemmaksi. Keltuaiset voit säästää muuhun ruoanlaittoon. 

Yhdistä kahvi ja puuro

Kahvipuuro yhdistää nerokkaalla tavalla aamun tärkeimmän juoman sekä ruoan. Elovenan puuroekspertti Katja Vuorisen loihtima kahvipuuro maistuu myös ihanan suklaiselta, mutta ei kuitenkaan liian makealta. 

– Tämä jakaa täysin mielipiteet, sillä puurossa ei ole makeutta hirveästi. Toisten mielestä maku on liian hyökkäävä. Jos haluaa puurosta oikein herkun, voi sen viimeistellä kermavaahdolla ja passionhedelmällä, Katja vinkkaa.

Katso jutun pääkuvan videolta, miten kahvipuuro valmistuu.

Osittainen lähde: Bon Appetit

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja