Mainos

Onko kaikki, mitä meille on uskoteltu maidosta oikeasti valetta? Kaurajuomavalmistaja Oatly aloitti rajun kampanjan – näin vastaa Valio

Kaurajuomavalmistaja Oatlyn tuoreessa kampanjassa kyseenalaistetaan monille suomalaisille tutut faktat maidosta. Voittaako kaurajuoma ravitsemus- ja ilmastomielessä lehmänmaidon? Uutisaamussa vieraina olivat Valion viestintäjohtaja Helena Karhujoki ja Oatlyn kestävyysasiantuntija Liisa Kolehmainen.

Onko meille syötetty maitopropagandaa, ja onko kaurajuoma oikeasti parempi valinta? Katso videolta Valion ja Oatlyn debatti.

Kaurajuomavalmistaja Oatly julkaisi lokakuussa kampanjan, jossa pureudutaan suomalaiseen maitotuotantoon ja kyseenalaistetaan monet suomalaisille tutut faktat maidosta.

Oatly muun muassa lähettää 250 000 suomalaiselle Maitomyytit-kirjan, jossa se omien sanojensa mukaan kumoaa maitopropagandaa, jota Suomessa on harrastettu sata vuotta. Keskeinen sanoma on se, että maito- ja lihateollisuus aiheuttavat hirvittävät ilmastopäästöt.

"Faktoihin pohjautuen ja vastuullisesti"

Onko suomalaisille todella syötetty maitopropagandaa sata vuotta? Valion viestintäjohtaja Helena Karhujoki ei allekirjoita väitteitä propagandasta.

– Suomalaisille on totta kai viestitty maidosta menneinä vuosikymmeninä. Eri aikoina sitä on tehty eri tavalla. Aiemmin propaganda-sana tarkoitti samaa kuin mainonta. Sitä on tultu aika pitkä matka. Edelleenkin toki maidosta viestimme, mutta teemme sen toki faktoihin pohjautuen ja vastuullisesti, Karhujoki totesi Uutisaamussa.

"Herättänyt aktiivista keskustelua"

Oatlyn kestävyysasiantuntija Liisa Kolehmainen korostaa, että kampanjan tavoitteena ei ollut hyökkäys maitotaloutta vastaan, vaan keskustelun avaus.

– Mun mielestä on superhienoa, että me tässä nyt tästä keskustellaan. Tämä on herättänyt todella aktiivista keskustelua, ja olemme siitä todella tyytyväisiä.

Onko maitotietoa siis vääristelty Oatlyn mukaan suomalaisille? Oatlyn Liisa Kolehmainen sanoo, että suomalaiset ovat yksinkertaisesti kasvaneet maitotiedotuksen ympäröimänä.

– Kaikki varmaan muistaa ala-asteen käytäviltä ne maitojulisteet. Näkemys oli ehkä vähän yksipuolinen. On paljon sellaisia asioita, jotka on aikoinaan ollut totta, mutta niitä olisi aika päivittää ja tuoda tuoretta tieteellistä tietoa mukaan tähän keskusteluun. Siihen me tällä kampanjalla pyritään.

"Eikö tämä ole vähän omituinen logiikka...?"

Oatlyn kaurajuoma valmistetaan niin, että kauraa liotetaan vedessä, jolloin syntyy kaurajuomaa. Jäljelle jää mäski, joka syötetään tiettävästi lehmille. 

– Eikö tämä ole vähän omituinen logiikka, että te sanotte meijeritaloutta ilmastoepäystävälliseksi, ja sitten itse toimitte näin? juontaja Ivan Puopolo kysyi Uutisaamussa.

Kolehmainen sanoo, että hänen ymmärryksensä mukaan mäski syötetään sioille, mutta myöntää, että tässä mielessä Oatlylla on olemassa kytkös myös eläinten tuotantoon.

– Meidän mielestämme se on kuitenkin pääasia, että mitään ei heitetä pois.

Myös Valiolla kannustetaan kiertotalouteen. 

– Me nähdään sen niin, että sekä maito- että kasvispohjaisille tuotteille on oma paikkansa sekä ravitsemus- että ilmastomielessä. Ehkä katsojille on hyvä kertoa se, että Suomessa maidontuotanto perustuu isolta osin nurmeen. Eli täällä pohjoisilla leveysasteilla ei välttämättä saada kaikista ihmisille sopivista ruokakasveista yhtä hyviä satoja kuin Etelä-Euroopassa. Täällä nurmi kasvaa pohjoisinta Suomea myöden ja se on maidontuotantoa ajatellen fiksuin tapa tuottaa maitoa. Pohjoiset alueet on maidontuotannon kestävyyden näkökulmasta hyviä.

Mihin Oatly perustaa varmalta tuntuvan näkemyksensä? Miksei maitopurkeissa kerrota ilmastopäästöjä? Miten kuluttajat tai maidontuottajat ja -viljelijät ovat suhtautuneet Oatlyn kampanjaan? Katso koko debatti yllä olevalta videolta!

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja