Jyväskyläläinen kauppa mainosti vahingossa poskettoman halpaa kahvia – pitääkö tuote myydä virheellisellä hinnalla?

Pitäisikö kahvia säilyttää jääkaapissa? Totuus yleisistä kahvimyyteistä 1:01 Pitäisikö kahvia säilyttää jääkaapissa? Totuus yleisistä kahvimyyteistä
KATSO MYÖS: Pitäisikö kahvia säilyttää jääkaapissa? Totuus yleisistä kahvimyyteistä.

Millainen vastuu kaupalla on myydä tuotteita ilmoittamallaan hinnalla ja missä tapauksissa oletetaan, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen väärä?

Jyväskylän Minimani-myymälällä kävi elokuun viimeisenä päivänä kahvitarjousta laatiessa inhimillinen virhe ja Keskisuomalainen-lehdessä julkaistussa mainoksessa kahvia oli tarjolla suorastaan pilkkahintaan.

Virhe korjattiin nopeasti sähköisissä kanavissa, mutta osa asiakkaista koki silti, että myymälän olisi pitänyt myydä kahvia ilmoitetulla hinnalla.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoon mukaan tapaus ei ole täysin selkeä, vaikka ihan selvästi onkin kyse virhetilanteesta.

Harmistuneita ja ymmärtäväisiä asiakkaita

Jyväskylän Minimani-myymälän johtaja Ville Joensuu kertoo, että Juhlamokka-kahvin tarjoukseen oli päätynyt virhe, mutta kilo- ja yksittäishinnat oli merkitty tarjoukseen oikean tarjoushinnan mukaan.

Virheellisessä versiossa Juhla Mokkaa olisi saanut kaksi pakettia neljällä eurolla, vaikka tarjouksen piti olla kaksi pakettia yhdeksällä eurolla.

tarjous kollaasi
Jyväskylän Minimani-myymälän johtaja kertoo, että kahvitarjoukseen oli kopioitu fontti makkaratarjouksesta, eikä siitä inhimillisen virheen vuoksi oltu muutettu hintaa. Vasemmalla väärä hinta, oikealla oikea. Kuvakaappaukset Minimanin verkkosivuilta.

Myymälässä kahvia kuitenkin lopulta myytiin vain hintaan kaksi pakettia yhdeksällä eurolla. Joensuun mukaan muutama asiakkaista oli antanut asiasta harmistunutta palautetta.

– Tietysti se aamu aiheutti ryntäyksen, mutta paljon kuulimme myös sellaista kommenttia, että "kyllä tiedettiin, ettei se voi pitää paikkansa, mutta tultiin käymään silti". Ikävä painovirhe kyllä ja olemme siitä pahoillamme, Joensuu kertoo.

Kahvitarjouksen aiheuttama väkiryntäys tasoittui Joensuun mukaan päivän mittaan ja illalla kaupassa oli jo normaali kuhina.

Virheellinen hinta korjattiin Joensuun mukaan välittömästi Keskisuomalaisen digiversioon sekä kaikkiin sähköisiin kanaviin. Lisäksi myymälän etuovilla oli ilmoitus painovirheestä.

Milloin virheellinen hinta ei sido myyjää?

Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Kati Korppoon mukaan tilanteet, joissa mainoksessa on ollut painovirhe, ovat välillä hieman hankalia.

– Myyjän vastuulla on aina huolehtia siitä, että mainoksen tiedot pitävät paikkansa. Tähän samaan huolellisuusvelvollisuuteen kuuluu se, että markkinoinnin virhe tai tietojen muutos korjataan heti, kun virhe huomataan, Korppoo kertoo.

Virheellinen hinta ei sido Korppoon mukaan myyjää silloin, kun kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että kyse on selkeästi virheellisestä hinnasta.

– Eli silloin, jos hintaero on todella huomattavan suuri tai hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna, Korppoo selittää.

Korppoon mukaan Jyväskylän tapauksessa se, että osa asiakkaista on pystynyt päättelemään oikean kilohinnan perusteella tarjoushinnan virheelliseksi, voi vaikuttaa siihen, että kuluttajien olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan väärä.

– Mutta olisiko pitänyt ymmärtää, että se on selvästi virheellinen. Nämä ovat tapauskohtaisia arviointeja, enkä osaa sanoa [tähän] täysin oikeaa ja varmaa vastausta.

Juhla Mokan normaalihinta pyörii tällä hetkellä kuuden euron paikkeilla, ja virheellisen tarjouksen mukaisesti paketin hinta olisi ollut kaksi euroa.

– Kyllähän siinä iso hintaero on, mutta onko se riittävän ilmeinen? Nämä ovat välillä todella hankalia tapauksia, Korppoo selittää pohdintaa.

Kuluttaja voi hakea korvauksia

Tilanteessa, jossa kuluttaja on lähtenyt myymälään hakemaan varta vasten tarjouksen houkuttelemana kahvipaketteja, eikä ole ostanut myymälästä muita tuotteita tai poikennut lähistöllä muissa kaupoissa, voi olla oikeutettu vahingonkorvaukseen.

– Eli esimerkiksi turhan kauppareissun kustannuksiin, Korppoo kertoo. 

Jos asiakas haluaa reklamoida asiasta, se kannattaa tehdä ensimmäiseksi myyjän suuntaan.

– Vaikka virheen oikaisu tehtiin nopeasti, se ei välttämättä valitettavasti tavoittanut kaikkia.

Jos kauppa ei suostu vahingonkorvaukseen, asiasta voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja tarvittaessa viedä asian eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan, josta voidaan antaa ratkaisusuositus kyseiseen asiaan liittyen.

Katso myös: Makutestissä suomalaisten arjen ja juhlan suosikit, eli vaaleapaahtoiset kahvit

Kannattaako sumpin kanssa kitsastella kesän juhlissa? Makutestissä suomalaisten arjen ja juhlan suosikit, eli vaaleapaahtoiset kahvit 7:44
Halpa vs. kallis -sarjan Fanni ja Petra testasivat suomalaisten arjen ja juhlan suosikit, eli vaaleapaahtoiset kahvit. Erihintaiset sumpit maisteltiin vertailussa tuttuun tapaan sokkona, eli arvovaltainen raati ei tiennyt, mitä ja minkä hintaista tuotetta joivat.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat