Mainos
Mainos

Hörpi rauhassa! Tutkimus osoittaa, ettei kahvi heikennä unta – toisin kuin nämä kaksi nautintoainetta

Yhdysvaltalaistutkimuksessa havaittiin, että kahvia ennemmin yöunet häiriintyvät alkoholin tai nikotiinituotteiden nauttimisesta.

Kofeiini on piriste, joten ei ole ihme, että sen ajatellaan vaikuttavan unen laatuun erityisesti iltapäivisin nautittuna. Tuore Sleep-tiedelehdessä julkaistu yhdysvaltalaistutkimus kuitenkin haastaa näkemyksen. Kahvia voi tulosten perusteella nauttia huoletta vielä neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sen sijaan alkoholin ja nikotiinituotteiden käyttämistä tulisi vältellä.

Erityisesti nikotiinituotteiden iltaisen käyttämisen huomattiin häiritsevän unta ja vähentävän unen määrää.

Nikotiini vahvimmin yhteydessä uniongelmiin

Florida Atlantic yliopiston johtamaan tutkimukseen osallistui 785 afroamerikkalaista aikuista, jotka eivät kokeneet, että heillä olisi ongelmia nukkumisen kanssa. Osallistujien levon ja aktiivisuuden määrää mitattiin rannekkeilla, ja he pitivät unipäiväkirjaa sekä raportoivat neljää tuntia ennen nukkumaanmenoa tapahtuvasta kofeiinin, alkoholin ja nikotiini käytöstään. Yhteensä aineistoa kertyi yli 5000 päivältä.

Tutkijat eivät löytäneet tuloksista yhteyttä iltaisen kahvinjuomisen ja huonontuneen unenlaadun välillä. Tiedotteessa he kuitenkin muistuttavat, että ihmisten herkkyys kofeiinille ja kofeiinin määrä voivat vaikuttaa merkittävästi siihen, millainen vaikutus myöhäisellä kahvinjuonnilla on uneen.

Iltatupakan ja yömyssyn ystäville tutkijoilla on huonompia uutisia. Nikotiini oli vahvimmin yhteydessä unen häiriintymiseen ja lyhenemiseen. Unettomuudesta kärsivillä osallistujilla iltainen nikotiinituotteiden käyttö oli yhteydessä keskimäärin yli 40 minuuttia vähentyneeseen unen määrään. Nikotiini saattaakin vaikuttaa erityisen kielteisesti uneen unettomuudesta jo ennestään kärsivillä.

Myös alkoholin todettiin jälleen kerran heikentävän unta.

Yhteys nikotiinin ja alkoholin sekä huonounisuuden välillä havaittiin huolimatta muista asiaan mahdollisesti vaikuttavista tekijöistä, kuten iästä, sukupuolesta, lihavuudesta, masennuksesta, ahdistuneisuudesta ja stressistä.

Elimistöstä poistuva nikotiini ja alkoholi voivat herättää

Healthline-sivuston haastattelema uniasiantuntija Rose MacDowell pitää tuloksia järkeenkäypinä. Esimerkiksi aamuyön tunteihin mennessä laskeneet nikotiinitasot voivat lisätä ihmisen nikotiininhimoa ja näin herättää nukkujan. Myös elimistöstä poistuva alkoholi aiheuttaa levottomuutta ja saattaa saada heräämän kesken unien.

Alkoholin runsas ja pitkäkestoinen käyttö voi aiheuttaa myös vaurioita aivojen uni-valveen säätelykeskuksessa, varoittaa Päihdelinkki-sivusto. Pahimmillaan vaurioiden korjaamiseen kuluu useita kuukausia tai jopa vuosia.

Nikotiini on elintoimintoja kiihdyttävä piriste, joka vie usein unentarpeen. Iltaisen tupakan lisäksi keskellä yötä poltettu savuke voi herkästi vaikeuttaa nukahtamista entisestään, vaikka tupakoija ajattelisikin savukkeen toimivan rentouttavana.

Univalmentaja Martin Reed kehottaa Healthline-sivustolla välttämään tupakoimista vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa sekä yön aikana. Alkoholin kulutus kannattaa rajata korkeintaan muutamaan annokseen 3–4 tuntia ennen nukkumaanmenoa nautitun illallisen yhteydessä.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja