Poikkeusolot näkyvät edelleen monella tavalla Alkon myynneissä.
Pääkuvan videolta voit katsoa Halpa vs. kallis: Voiko halpa kuohuviini olla parempaa kuin samppanja?
Alko on julkaissut vuoden 2021 myyntinsä litrottain sekä ostetuimpien tuotemerkkien osalta.
Vaikka kokonaismyynti laskikin litramääräisesti neljä prosenttia, tietyt tuoteryhmät kasvattivat myyntiään selkeästi peilaten jo useamman vuoden pinnalle olleita juomatrendejä, kuten alkoholittomien tuotteiden suosiota sekä kiinnostusta tuotteiden ympäristövaikutuksiin.
Lisäksi Chile menetti johtoasemansa suurimpana alkuperämaana. Maa on pitänyt titteliä hallussaan yli 10 vuotta.
Myynnit heijastelevat vuoden 2021 trendejä
Verrattuna vuoteen 2020 Alkon litramyynti laski 93 miljoonasta litrasta 89 miljoonaan litraan.
– Koronarajoitukset vaikuttivat viime vuoden aikana edelleen matkustajatuontiin ja ravintola-anniskeluun, mikä kohdisti myyntiä enemmän meille ja vähittäiskauppaan. Kokonaisuutena kotimaassa myydyt alkoholilitrat vähenivät Valviran tilastojen mukaan lähes neljä prosenttia, sanoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen tiedotteessa.
Alkoholittomien tuotteiden myynti on ollut kasvussa jo useamman vuoden ja trendi ei ole suinkaan laantumassa. Muun muassa Alkossa alkoholittomia juomia myytiin viime vuonna 16,9 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.