Dieselautojen kysyntä hiipuu paitsi uusien niin myös käytettyjen autojen markkinoilla. Kuluttajat suosivat yhä enemmän bensiinikäyttöisiä sekä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä autoja. Asia käy ilmi AutoVex-palvelun selvityksestä.
Autoliikkeiden kilpailutuspalvelu AutoVex on julkaissut tietoa tämän hetken kysytyimmistä käytetyistä autoista. AutoVexin mukaan on selvästi nähtävissä, että negatiivinen uutisointi dieselautoista on vaikuttanut niiden menekkiin – jopa niin paljon, etteivät kaikki autoliikkeet enää halua ostaa sellaisia suoraan asiakkaalta.
Tänä vuonna palvelun kautta autoliikkeille myydyistä autoista peräti 78 prosenttia on ollut bensiinikäyttöisiä. Dieselautojen osuus on pudonnut 16 prosenttiin.
– Käytettyjen dieseleiden myyntiajat ovat pitkittyneet, ja varsinkin pienempien dieselautojen kysyntä on tällä hetkellä heikkoa, minkä seurauksena autoliikkeet ovat ymmärrettävästi vähentäneet niiden ostamista, toteaa AutoVexin toimitusjohtaja Sebastian Frick yrityksen tiedotteessa.
Palvelun kautta myytyjen autojen keski-ikä on niin bensiini- kuin dieselautojenkin kohdalla noin viisi vuotta. Ajokilometreissä on sen sijaan isoja eroja, sillä siinä missä bensiinikäyttöisten autojen mittarissa on ollut keskimäärin 69 000 kilometriä, on dieselautot laitettu kiertoon keskimäärin 120 000 kilometrin kohdalla.
Autojen merkkejä ja malleja verrattaessa on selvää että dieselinä käyvät kaupaksi suuremmat E-segmentin autot, kuten BMW:n 5-sarja ja Mercedes-Benzin E-sarja, kun taas bensiiniautoissa myydyimpiä ovat pienemmät, B- ja C-segmenttien autot, kuten Volkswagenin Polo ja Golf.
– Yleisellä tasolla voidaan todeta että autoliikkeiden suurin kiinnostus suora-ostoissa keskittyy alle 100 000 kilometriä ajettuihin bensiiniautoihin. Kun mittarilukema ylittää 150 000 kilometriä, ei valtaosa alan suurista toimijoista ole enää kiinnostunut auton suora-ostosta, oli kyseessä mikä käyttövoima tahansa, AutoVexin asiakkuuspäällikkö tiivistää.