Yli puolet yrityksistä profiloi kanta-asiakkaitaan

Yli puolet yrityksistä profiloi kanta-asiakkaitaan muun muassa ostoksista kerättyjen tietojen perusteella. Osa yrityksistä myös luovuttaa asiakastietoja yhteistyökumppaneidensa käyttöön.

Tieto käy ilmi tietosuojavaltuutetun tekemästä kartoituksesta, jossa selvitettiin kanta-asiakasjärjestelmiin liittyvää henkilötietojen käsittelyä. Kartoitus tehtiin kyselynä sadalle Suomessa toimivalle yritykselle.

Tietosuojavaltuutetun mukaan profilointi sinänsä ei ole ongelma. Osa yrityksestä kuitenkin säilyttää profiilitietoja myös kanta-asiakkuuden päätyttyä. Lisäksi asiakkaiden on usein vaikea saada selville kanta-asiakkuuksiensa sisältöä.

Pääsyy kanta-asiakkaiden profiloinnille oli suoramarkkinointi. Muutama kyselyyn vastannut yritys ei tiennyt itsekään, mitä varten asiakasprofiileja kerätään.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat