VR opettaa kuljettajat ajamaan säästeliäämmin

VR opettaa veturinkuljettajilleen taloudellista ajotapaa. Syksyllä alkanut koulutus on tarkoitus laajentaa tänä vuonna myös liikenteenohjaajiin.

Taloudellisen ajotavan koulutuksessa opetetaan muun muassa ottamaan huomioon maaston korkeuden vaihtelut. Vetopalveluasiantuntija Erkki Juuthin mukaan juna pystyy alamäen jälkeen liikkumaan pelkän oman liike-energiansa avulla parikymmentä kilometriä.

Kuljettajien ajotapaa parantamalla on Juuthin mukaan mahdollista saavuttaa 10-15 prosentin säästöt energiankulutuksessa. Lisäsäästöjä voidaan saada aikaiseksi muun muassa paremmalla liikenteensuunnittelulla. Esimerkiksi vähentämällä raskaiden tavarajunien pysähdyksiä kiihdytyksiin käytetty energia säästyisi.

- Jos aikataulut suunniteltaisiin oikein, junat voisivat yhdellä pysähdyksellä päästää ohitse useamman junan. Silloin pysähdykset ja niiden jälkeiset kiihdytykset vähenisivät, Juuth sanoo.

Juuthin mukaan vielä parempi olisi, jos Suomeen rakennettaisiin lisää kaksoisraiteita, jotka vähentäisivät pysähdysten tarvetta. Ratatyöt tosin lisäisivät junien energiankulutusta kestonsa ajaksi.

Myös rahallisia säästöjä

Juuthin mukaan pyrkimys taloudelliseen ajotapaan ei vaikuta ainakaan vielä vähään aikaan junien aikatauluihin ja matka-aikoihin. Hän pitää kuitenkin mahdollisena, että tulevaisuudessa esimerkiksi tavarakuljetus voisi olla halvempi, jos sen aikataulun voisi sovittaa muun junaliikenteen mukaan.

VR saa energiansäästöstä myös rahallisia säästöjä. Näillä säästöillä olisi mahdollista muun muassa kehittää liikennettä ja hankkia taloudellisempaa kalustoa.

Juuthin mukaan taloudellista ajotapaa on opetettu jo ainakin Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa ja Australiassa. Taloudellista ajoa helpottavia teknisiä järjestelmiä on jo olemassa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat