VR investoi uuteen junakalustoon

VR investoi sekä tänä että ensi vuonna yli miljardi markkaa junakalustoonsa. Yhtiön toimitusjohtajan Juhani Kopperin mukaan vuosittainen summa sisältää tavara- ja matkustajaliikenteen uusinvestoinnit sekä myös vanhan kaluston modernisoinnin.

VR:n junakalusto on tällä hetkellä aika voimakkaasti uusiutumassa. Maaliskuun puolivälissä toimitusjohtajana aloittanut Kopperi kertoo myös satsanneensa paljon yhtiön turvallisuuden tehostamiseen ja liikenteen täsmällisyyden parantamiseen, jotka ovat tärkeitä kilpailutekijöitä.

Tavaravaunuja modernisoidaan

Yhtiön tavaraliikenteestä vastaava VR Cargo uusii tavaraliikennevaunuja tällä hetkellä noin 150 miljoonalla markalla vuodessa. Pääpaino VR Cargossa on nyt vanhan kaluston modernisoinnissa: tänä vuonna muutostöitä tehdään noin 700 vaunulle ja uusia vaunuja hankitaan 40.

Jatkossa uudisvalmistus lisääntyy. Vuotuinen investointisumma tulee nousemaan 150 miljoonasta markasta noin 250 miljoonaan markkaan seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Turvajärjestelmiin panostetaan

VR vetää yhdessä Ratahallintokeskuksen kanssa turvallisuuden tehostamisohjelmaa: turvajärjestelmiä käydään läpi ja mm. koulutusta lisätään. Junaliikenteessä sattuneiden onnettomuuksien määrät eivät viime vuonna lisääntyneet edellisvuotisesta: onnettomuuksia tapahtui kahdeksan kertaa, saman verran kuin vuonna 1997. Tasoristeysturmia oli 39, kun vuotta aikaisemmin niitä sattui 52.

Toisaalta onnettomuuksissa menehtyi viime vuonna 24 henkilöä - lukua nosti Jyväskylän onnettomuus, jossa kuoli 10 henkeä. Toissa vuonna junaturmissa sai surmansa 21 henkeä ja sitä edellisenä vuonna 12 henkeä.

Myöhästymisiä halutaan kuriin

VR:n kaukohenkilöliikenteen täsmällisyyden parantamisessa tavoitteena on saavuttaa sellainen taso, että junat tulevat 90-prosenttisesti perille niin, että ne myöhästyvät korkeintaan 5 minuuttia.

Koko viime vuoden kaukohenkilöliikenteen täsmällisyysprosentti oli 82. Tämän vuoden huhtikuussa päästiin jo 91 prosentin tasolle. Toisaalta helmikuussa pahat kelit pudottivat kaukohenkilöliikenteen täsmällisyyden 62 prosenttiin. Entistä parempaa täsmällisyyttä haetaan myös mm. pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat