Volvon Polestar laajentaa seuraavaksi Suomeen – maajohtajan palli vapaana

Volvon sähköautobrändi Polestar aloittaa toimintansa Suomessa vuonna 2021.

Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath kertoo keskiviikkoisessa tiedotteessa, että yhtiö laajentaa toimintaansa seuraavaksi Suomeen, Tanskaan ja Itävaltaan.

Kiinassa autonsa valmistavalla Polestarilla on toistaiseksi ollut toimintaa seitsemässä Euroopan maassa, mutta vuonna 2021 määrä kasvaa kymmeneen.

– Monet ovat kysyneet meiltä, milloin Polestar 2 tulee saataville useammassa maassa. Emme luonnollisesti pysty kaikkeen kerralla, mutta ilokseni voin todeta, että laajennamme markkina-aluettamme seuraavaksi Suomeen, Tanskaan ja Itävaltaan, kertoo Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath.

Saksalainen Ingenlath on Volvon entinen muotoilujohtaja ja vastuussa nyky-Volvojen muodoista, joten Volvon ja Polestarin designista löytyvät yhtäläisyydet eivät ole senkään vuoksi täysin sattumaa.

Rekryt jo käynnissä

Polestarin mukaan toiminta uusilla markkinoilla alkanee ensi vuoden toisella neljänneksellä eli huhti–kesäkuussa. Ensimmäisiä asiakastoimituksia kaavaillaan viimeisen vuosineljänneksen alkuun eli suurin piirtein loka–marraskuulle.

– Tuotteiden tarkka lanseerausaikataulu on jo pitkällä suunnitteluvaiheessa, ja avainhenkilöiden rekrytointi on alkanut uusien Polestar-organisaatioiden perustamiseksi näissä maissa, toteaa Polestarin kansainvälinen myyntijohtaja Mike Whittington.

Tarkempia tietoja tarjolle tulevista malleista sekä niiden hinnoittelusta on luvassa lähempänä lanseerausta.

Polestarin Suomen-johtaja on etsinnässä jo muun muassa LinkedIn-palvelussa.

Kaksi mallia tarjolla

Polestarin taru alkoi Volvon moottoriurheilutallina. Sittemmin se on ollut Volvon suorituskykyisimpien tuotantomallien lisänimenä, mutta tätä nykyä kyseessä on myös oma automerkkinsä.

Sähköautoihin keskittyvän Polestarin omistavat puoliksi Volvo sekä Volvon emoyhtiö Geely.

Polestarin ensimmäinen automalli, Polestar 1, on jopa 150 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla varustettu hybridi-coupe, jonka design ammentaa paljon Volvon S90-mallista. Autoa ei ole suunnattu massamarkkinoille, sillä sitä tullaan valmistamaan vain 1 500 kappaletta.

Polestarin ensimmäinen täyssähköauto, Polestar 2, pyrkii lyömään kapuloita Teslan Model 3:n rattaisiin. Se rakentuu samalle CMA-alustalle kuin Volvo XC40 sekä Geelyn Lynk & Co -brändin 01 ja 02. Kaikki asiakkaille toimitetut Polestar 2 -autot kutsuttiin hiljattain takaisin.

Lähde: Polestar

Lue myös:

    Uusimmat