Volkswagen-pomo vakuuttaa: "Polttomoottorilla edessään pidempi tulevaisuus kuin jotkut ennustavat"

Tässä on Volkkarin ensimmäinen sähköautomalli 1:34
Tältä näyttää Volkkarin ensimmäinen sähköautoksi alusta lähtien suunniteltu malli.

Volkswagen-pomon mukaan liikenteen päästöongelmia ei ratkaista pelkästään sähköautoilla, vaan myös polttomoottoreilla on siinä iso rooli.

Volkswagen investoi voimakkaasti sähköautoihin, mutta se ei tarkoita sitä, että polttomoottorit sysättäisiin syrjään.

– Polttomoottorilla on pidempi tulevaisuus edessään kuin jotkut ennustavat, sanoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava johtaja Matthias Rabe.

Polttomoottorit pysyvät hengissä, sillä niille kehitellään uusia, ympäristöystävällisiä polttoaineita. Rabe nostaa esimerkeiksi tulevaisuuden synteettiset polttoaineet ja toisaalta biopolttoaineet. Volkswagenillakin näitä tutkitaan.

Alati tiukentuvat päästömääräykset ovat ajaneet autonvalmistajat kehittämään ja valmistamaan sähköautoja, mutta Raben mukaan yksin sähkö ei ole ratkaisu liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

– Otamme päästötavoitteet erittäin vakavasti ja haluamme olla esimerkillisiä hiilidioksidipäästöjen pienentämisessä, mutta se ei tarkoita, että unohtaisimme polttomoottorin, Rabe sanoo Autocarille.

Rabe muistuttaa, että polttomoottorit liikuttavat tulevaisuudessakin vielä pitkään raskasta liikennettä, ja etenkin lentokoneita.

– Ympäristöystävällisillä polttoaineilla tulee olemaan suuri kysyntä, sillä lentokoneet eivät ylitä Atlanttia sähköllä, sanoo Rabe.

Volkswagenilla on samalla suuret odotukset ID-sarjan sähköautojensa suhteen. Juuri uudistunutta Golfia puolestaan myydään sekä bensiini- että dieselmoottoreilla sekä hybrideinä, mutta ei täyssähköisenä. Raben mukaan Volkswagen tarjoaakin eri käyttövoimilla kulkevia autoja ainakin seuraavalle vuosikymmenelle asti.

Suomessa synteettisiin polttoaineisiin valaa uskoa St1:n Mika Anttonen. St1:lle tämä tarkoittaa hiilineutraaleja polttoaineita ja synteettisen maakaasun eli metaanin ja nestemäisen metanolin valmistusta.

– Idean nerous on siinä, että polttoaineen tarvitsema hiili napataan ilmakehästä tai tehtaiden piipuista ja vety esimerkiksi kemianteollisuuden sivuvirroista. Jos vetyä ei ole valmiina, se voidaan erottaa vedestä tuuli- tai aurinkovoimalla, kertoi Anttonen maaliskuussa julkaistussa Kauppalehti Option haastattelussa.

Lue myös:

    Uusimmat