Kaasuautoilijoiden kupit nurin: EU pakottaa valmistajat keskittymään sähköön, vaikka biokaasu olisi täysin hiilivapaata – katastrofi voitaisiin vielä välttää

VW Golf meni isosti uusiksi 2:50
Kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf tulee saataville myös kaasuautona.

Kaasuautoilijat ry:n mukaan Euroopan unioni ohjaa autovalmistajia sähköautojen valmistukseen, vaikka biokaasu on 100-prosenttisesti uusiutuva energiamuoto, ja sitä hyödyntävät autot olisivat tärkeässä roolissa liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Kaasuautojen päästöt kuitenkin luokitellaan maakaasun mukaan.

Volkswagen-konserni on jo jonkin aikaa ollut käytännössä ainoa uusia kaasukäyttöisiä henkilöautoja markkinoille tuottanut valmistaja, mutta nyt saksalaisjättikin on hylkäämässä teknologian panostaakseen sähköautoihin.

Volkswagen-, Audi-, Skoda- ja Seat-merkkisten kaasuautojen valmistus jatkuu toistaiseksi, mutta saksalaisen Handelsblatt-lehden tietojen mukaan konserni ei enää kehitä teknologiaa. Taustalla vaikuttavat erityisesti EU:n päästömääräykset.

Kaasuautot luokiteltava vähäpäästöisiksi

Kaasuautoilijat ry on huolissaan siitä, että nyt liikenteen päästötavoitteisiin pääseminen on muodostumassa aiempaakin haastavammaksi, vaikka kaasuautojen määrä on saatu sekä EU:ssa että Suomessa kasvuun ja autojen hinnat ovat kilpailukykyisiä. Myös biokaasun saatavuus on viime vuosina parantunut.

– Biokaasun liikennekäytön voimakas edistäminen on välttämätön keino liikenteen sähköistämisen lisäksi, mikäli EU tosissaan aikoo vähentää liikenteen päästöjä, yhdistys paaluttaa maa- ja metsätalousvaliokunnalle lähettämässään lausunnossa.

Yhdistys on erityisen närkästynyt siitä, ettei kaasuautojen päästöjä lasketa EU-lainsäädännössä biokaasun, vaan maakaasun perusteella. Biokaasu on 100-prosenttisesti uusiutuva energiamuoto, ja YK:n ilmastosopimuksen mukaan kaikki täysin uusiutuvat polttoaineet tulisi luokitella hiilivapaiksi.

Onko mitään tehtävissä?

Kaasuautoilijat ry esittää tilanteen korjaamiseksi muun muassa kaasuautojen välitöntä luokittelemista vähäpäästöisiksi sekä päästöjen mittaustavan muuttamista elinkaaripäästöihin perustuvaksi.

Biokaasuautojen hyväksyminen vähäpäästöisiksi vaatisi yhdistyksen mukaan WLTP-päästömittausjärjestelmän korjaamista kaasuautojen osalta. Siirtymävaiheessa voitaisiin käyttää hiilikorjauskerrointa, joka on maakohtainen ja määriytyy sen mukaan, kuinka suuri osa kyseisessä maassa tankatusta kaasusta on biokaasua.

Esimerkiksi Suomessa 59 prosenttia liikennekaasusta on biokaasua, joten kertoimeksi tulisi 0,41. Suomen myydyimmän kaasuautomallin, Skoda Octavian, CO2-päästöarvoksi tulisi kerrointa käyttämällä nykyisen 115 g/km:n sijaan 47 g/km.

Hankintatukea myös kaasuautoille?

Kaasuautoilijat ry kannattaa kaasuautoille vähäpäästöisten autojen hankintatukea.

– Emme ymmärrä, että EU tai yksittäiset jäsenmaat suosivat vain yhtä teknologiaratkaisua eli sähköautoja tai sähkö- ja hybridiautoja. Hankintatukien on Kaasuautoilijat ry:n mielestä oltava teknologianeutraaleja ja sähköautoille annettavat suorat tai esimerkiksi veroalennusten muodossa annettavat hankintatuet on saatettava koskemaan myös biokaasulla kulkevia autoja.

Yhdistyksen mukaan bensiini- ja dieselautojen korvaaminen pelkästään sähköautoilla on mahdotonta, vaan tavoitteiden saavuttamiseksi vaaditaan kaikkia mahdollisia vähäpäästöisiä ja päästöttömiä ratkaisuja.

– Nykyiset EU-säännökset eivät kannusta biokaasun käyttöön liikenteessä vaan päinvastoin uhkaavat lopettaa biokaasulla toimivien autojen valmistuksen aiheuttamalla niiden valmistuksesta jopa sakkorangaistuksia autotehtaille.

Kaasuautoilijat ry:n lausunnossa kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.

Lue myös:

    Uusimmat