Kaasuauton kuolonkorina? Volkswagen-konserni hylkäämässä teknologian, johon meidänkin hallituksemme luotti

Tältä näyttää täysin uusi Seat Leon 1:11
Uusi Seat Leon tulee tarjolle kaasumallina.

Volkswagen-konserni lopettaa kaasuautojen kehittämisen pistääkseen paukkunsa sähköön.

Volkswagen-konserni luopuu kaasuautojen kehittämisestä ja keskittyy sähköautoihin ja hybrideihin, kertoo saksalainen Handelsblatt.

VW-konserni on jäänyt vuosien mittaan käytännössä ainoaksi osittain kaasulla kulkevien henkilöautojen valmistajaksi. Se ei ainakaan toistaiseksi aio lopettaa nyt tehtävien kaasuautojen valmistusta, mutta globaalin kysynnän hiipuessa tekniikkaa ei enää kehitetä.

Uusia maa- ja biokaasuautoja myydään Suomessa Volkswagen-, Audi-, Skoda- ja Seat-merkkisinä.

Suomen haaveet murskaksi?

Juha Sipilän (kesk) hallitus asetti aikoinaan tavoitteeksi, että Suomessa olisi liikennekäytössä 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä puolestaan asetti tavoitteeksi 130 000 kaasuautoa samaan vuoteen mennessä. Autoteollisuuden muuttaessa kurssiaan tavoitteet jäänevät haaveeksi.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan Suomessa oli viime vuonna liikennekäytössä vähän alle 9 400 kaasukäyttöistä henkilöautoa koko 2,7 miljoonan auton kannasta.

Energiayhtiö Gasumilla oli tammikuun lukujen mukaan 34 kaasun tankkausasemaa Suomessa.

Suomessa Volkswagenin suunnitelmista kertoi ensimmäisenä Moottori.

Lue myös:

    Uusimmat