Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Varoitus: Autosi arvo romahtaa pian – ekonomisti kehottaa suomalaispoliitikkoja ottamaan mallia yllättävästä tahosta

1:49"Autonvalmistajien sakkouhka lisää painetta sähköautojen määrän lisäämiseen"Autojen päästöt ovat Suomessa jo pienemmät kuin EU:ssa. Viiden jälkeen -ohjelman vieraana Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.
Julkaistu 08.02.2021 17:56

Ville Järveläinen

Ekonomistin mukaan polttomoottoriautojen arvo tulee laskemaan, eivätkä suomalaispoliitikot voi asialle mitään.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen varoittaa EVA:n blogissa polttomoottoriautojen arvon vääjäämättömästä laskusta.

– Poliitikot pyrkivät rauhoittelemaan autoilevia kansalaisia maalailemalla kuvaa, missä kaikki saavat pitää nykyiset polttomoottoriautonsa ikuisesti ja posotella menemään entiseen tapaan. Niin saavatkin, mutta kohta kansalaisten alla olevien autojen arvo romahtaa, Kurronen toteaa.

Kurrosen mukaan suomalaiset poliitikot eivät voi vaikuttaa polttomoottoriautojen arvonlaskuun, sillä taustalla on useita syitä:

Lue myös: Muutos on nopea: Maailman suurin moottorivalmistaja lopettaa bensa- ja dieselautojen myynnin Euroopassa jo vuonna 2022

  • Fossiilisten polttoaineiden kiristyvä verotus liikenteen päästöjen vähentämiseksi nostaa polttomoottorilla ajamisen kustannuksia.
  • Polttomoottoriautoilla ajamisen kieltäminen monissa kaupungeissa maailmalla laskee käytettyjen autojen arvoa.
  • Autovalmistajat vähentämässä tai jopa lopettamassa polttomoottoriautojen tuotannon.

Amerikkalainen autojätti General Motors ilmoitti vastikään, ettei se valmista henkilöautoja polttomoottoreilla – edes hybrideinä – enää vuoden 2035 jälkeen.

– Myös muut suuret autovalmistajat, kuten Toyota, Nissan ja Volkswagen vähentävät nopeasti perinteisten polttomoottoriautojen osuutta tuotannossaan, vaikka eivät ole vielä ilmoittaneet tarkkaa ajankohtaa, jolloin niiden valmistus loppuu kokonaan. Volvo arvioi myyvänsä vain sähköautoja vuonna 2030.

Norjassa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu näillä näkymin 2025. Jo viime vuonna Norjassa myydyistä autoista yli puolet oli täyssähköautoja. Pariisista bensiini- ja dieselautot halutaan pois vuoteen 2030 mennessä ja myös monet muut kaupungit Euroopassa, USA:ssa ja Kiinassa suunnittelevat samaa.

– Muutos on jo käynnissä, eikä pään työntäminen pensaaseen auta.

– Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.

Sähköautojen yleistyminen ei tapahdu itsestään

Kurrosen mukaan sähköautoissa on potentiaalia yleistyä Suomessakin jopa nopeammin kuin mitä nyt on arveltu, mutta se vaatii ennen kaikkea voimakasta latausinfrastruktuurin vahvistamista.

Tämä voisi tapahtua kaupunkien väliin sijoitettavilla suurteholatureilla, jotka tekisivät pienemmän akkukapasiteetin halvemmista sähköautoista nykyistä käytännöllisemmän vaihtoehdon yhä useammalle.

– Tutkitusti järkevä tapa edistää sähköautoilua on panostaa alkuvaiheessa myös julkisia varoja latausinfrastruktuuriin, Kurronen sanoo viitaten vuonna 2018 julkaistuun tutkimukseen.

Kurronen pitää päästöjen hinnoittelua fossiilisten polttoaineiden veron kautta kustannustehokkaana tapana vähentää päästöjä.

– Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.

Lue myös: Tiedätkö, kuinka moni sähköautoilija vaihtaisi takaisin polttomoottoriautoon?

Lähde: Elinkeinoelämän valtuuskunta

Lisää aiheesta:

EU perääntyi polttomoottoriautojen täyskiellosta – autopomolta suorat sanat päätöksen vaikutuksestaEU-pamppu kannustaa autovalmistajia jatkamaan polttomoottoreiden tuotantoa – "600 000 työpaikkaa tuhoutuu"Saksa ei halua kaikkia munia samaan koriin: Yksi nerokas idea voisi tarjota polttomoottoriautoille vielä tulevaisuudenLiikennevaliokunnan puheenjohtaja pitää autoveron poistamista sosiaalisesti arveluttavana: "Täytyy katsoa oikeudenmukaisella tavalla"Volkswagen-pomo vakuuttaa: "Polttomoottorilla edessään pidempi tulevaisuus kuin jotkut ennustavat"Kommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy Afrikkaan
AutotAutokauppaAutoteollisuusAutoilun kustannuksetPäästötIlmastonmuutosLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas