Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

9:04Miten sähköauton akun saa riittämään pakkasella?Miten voi estää latausluukkua jäätymästä? Entä mikä hyöty on esilämmityksestä? Katso koko haastattelu videolta!
Julkaistu 27.11.2025 18:58

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Toimittajan kuva
Sari Korpela

sari.korpela@mtv.fi

Asiantuntija kertoo, mikä on sähköauton konepellin alta löytyvä pikkuakku.

Viiden jälkeen -ohjelmassa perehdyttiin talviseen sähköautoiluun. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaista haastatellessaan toimittaja Sari Korpela nosti esiin yhden seikan, joka jokaisen sähköautoilijan olisi hyvä tietää.

– Tulee aika monelle yllätyksenä, Korpela arvioi.

Sähköautoilijan sormi voi nimittäin mennä helposti suuhun, jos auto ei suostukaan aamulla lähtemään liikkeelle. Konepellin alta löytyy todennäköinen syypää: 12 voltin pikkuakku.

Vesalaisen mukaan pikkuakku onkin ollut monissa sähköautoissa niin kutsuttu Akilleen kantapää talvisin.

– Se johtuu hyvin pitkälti siitä, että se on täällä kylmässä moottoritilassa, Vesalainen selittää.

Mitä pikkuakku tekee, ja mitä kikkaa Vesalainen suosittelee sen lämmittämiseksi? Entä millä keinoilla voi estää latausluukun jäätymistä? Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta!

Lue myös: Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaaTalvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisiOvatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiöSähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski
SähköautotViiden jälkeenTalviAuton varusteetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • Eilen16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski