Volkswagen myöntää mokanneensa – fyysiset napit palaavat autoihin: "Ja siinä hitto soikoon pysytään"

Volkkari ei koskaan esitellyt tätä toisen sukupolven Phaetonia 0:35
Volkswagen ei koskaan lanseerannut tätä toisen sukupolven Phaetonia. Auto oli kuitenkin lähes esittelyvalmis. Katso videolta, millaisen auton maailma menetti.

Volkswagenin toimitusjohtajan mukaan fyysisten painikkeiden karsimisessa mentiin hänen edeltäjänsä valtakaudella liian pitkälle. Sittemmin saksalaisvalmistaja on miettinyt alusta alkaen uudelleen, miten eri toiminnot kannattaa ohjaamossa toteuttaa. 

Vaikka kosketusnäytöt ja erilaiset hipaisukytkimet ovatkin uusissa autoissa vahvasti tätä päivää, on trendi mennyt joidenkin mielestä liian pitkälle. Mikäli säätimen käyttäminen vaatii katseen nostamisen tiestä tai sitä ei tahdo löytää pimeässä ohjaamossa, ei ratkaisua voi pitää käytettävyyden tai liikenneturvallisuuden kannalta hyvänä asiana.

Volkswagen-brändin toimitusjohtaja Thomas Schäfer on myöntänyt brittiläisen Autocarin haastattelussa, että saksalaisvalmistajan päätös vähentää kojelaudan fyysisten painikkeiden määrää ei ollut onnistunut veto. Hän ymmärtää joidenkin asiakkaiden turhautumisen, ja myöntää ratkaisun aiheuttaneen jopa vahinkoa.

Schäferin mukaan asiakkaiden tahtoa on sittemmin kuitenkin kuunneltu herkemmällä korvalla, ja muun muassa uudessa Tiguanissa on jo mietitty aiempaa tarkemmin sitä, mitkä toiminnot on syytä pitää fyysisten painikkeiden takana. Esimerkiksi ohjauspyörän hipaisukytkimistä sekä ilmastoinnin valaisemattomista liukusäätimistä on luovuttu.

Jotain uutta, jotain vanhaa

Rivien välistä on tulkittavissa, että aivan täysin vanhaan malliin ei tulla palaamaan, mutta Schäferin mukaan tarkoituksena on löytää sopiva kompromissi uuden ja vanhan toimintatavan väliltä.

– Kun se saadaan kohdilleen, sitten siihen ei enää kosketa, ja siinä hitto soikoon pysytään, Schäfer laukoi.

– Eikä hämmennetä asiakkaita aina, kun uusi malli tulee markkinoille ja jokin tehdään aivan eri tavalla.

Vaikka valmistaja ei aiokaan jämähtää paikoilleen, ja ohjaamon toimintoja tullaan kehittämään tulevaisuudessakin, antaa Schäfer ymmärtää, että aikoinaan Volkswagenille oli aikoinaan kunnia-asia, että autoon istahtava tiesi heti, mistä eri toiminnot löytyvät.

– Niin olemme tekemässä taas.

Uusi suunta

Schäferin mukaan parasta toteutustapaa kullekin toiminnolle on ollut miettimässä iso tiimi.

– Excel-taulukkomme on huoneen kokoinen, mutta niin se vain on tehtävä, hän sanoo.

Tiguanin lisäksi muutoksista pääsevät hyötymään lähitulevaisuudessa esimerkiksi uuden sukupolven Passatin ja päivitysvuoroon tulevan Golfin ostajat.

Muutoksia nähdään sähköautoissakin, sillä parin vuoden päästä markkinoille tulevan edullisemman hintaluokan ID.2:n on määrä ottaa eroa markkinoilla oleviin ID-malleihin myös ohjaamon käytettävyydessä.

Schäferin lausunnoista kertoi Suomessa aiemmin Tekniikan Maailma.

Lähde: Autocar

Lue myös:

    Uusimmat