Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Volkswagen myöntää mokanneensa – fyysiset napit palaavat autoihin: "Ja siinä hitto soikoon pysytään"

0:35Volkkari ei koskaan esitellyt tätä toisen sukupolven PhaetoniaVolkswagen ei koskaan lanseerannut tätä toisen sukupolven Phaetonia. Auto oli kuitenkin lähes esittelyvalmis. Katso videolta, millaisen auton maailma menetti.
Julkaistu 26.06.2023 17:32

Ville Järveläinen

Volkswagenin toimitusjohtajan mukaan fyysisten painikkeiden karsimisessa mentiin hänen edeltäjänsä valtakaudella liian pitkälle. Sittemmin saksalaisvalmistaja on miettinyt alusta alkaen uudelleen, miten eri toiminnot kannattaa ohjaamossa toteuttaa. 

Vaikka kosketusnäytöt ja erilaiset hipaisukytkimet ovatkin uusissa autoissa vahvasti tätä päivää, on trendi mennyt joidenkin mielestä liian pitkälle. Mikäli säätimen käyttäminen vaatii katseen nostamisen tiestä tai sitä ei tahdo löytää pimeässä ohjaamossa, ei ratkaisua voi pitää käytettävyyden tai liikenneturvallisuuden kannalta hyvänä asiana.

Volkswagen-brändin toimitusjohtaja Thomas Schäfer on myöntänyt brittiläisen Autocarin haastattelussa, että saksalaisvalmistajan päätös vähentää kojelaudan fyysisten painikkeiden määrää ei ollut onnistunut veto. Hän ymmärtää joidenkin asiakkaiden turhautumisen, ja myöntää ratkaisun aiheuttaneen jopa vahinkoa.

Schäferin mukaan asiakkaiden tahtoa on sittemmin kuitenkin kuunneltu herkemmällä korvalla, ja muun muassa uudessa Tiguanissa on jo mietitty aiempaa tarkemmin sitä, mitkä toiminnot on syytä pitää fyysisten painikkeiden takana. Esimerkiksi ohjauspyörän hipaisukytkimistä sekä ilmastoinnin valaisemattomista liukusäätimistä on luovuttu.

Lue myös: Peruutuskameran kuva katosi, kun puhelin soi peruuttamisen aikana – autojen kosketusnäytöt voivat olla turvallisuusriski

Jotain uutta, jotain vanhaa

Rivien välistä on tulkittavissa, että aivan täysin vanhaan malliin ei tulla palaamaan, mutta Schäferin mukaan tarkoituksena on löytää sopiva kompromissi uuden ja vanhan toimintatavan väliltä.

– Kun se saadaan kohdilleen, sitten siihen ei enää kosketa, ja siinä hitto soikoon pysytään, Schäfer laukoi.

– Eikä hämmennetä asiakkaita aina, kun uusi malli tulee markkinoille ja jokin tehdään aivan eri tavalla.

Vaikka valmistaja ei aiokaan jämähtää paikoilleen, ja ohjaamon toimintoja tullaan kehittämään tulevaisuudessakin, antaa Schäfer ymmärtää, että aikoinaan Volkswagenille oli aikoinaan kunnia-asia, että autoon istahtava tiesi heti, mistä eri toiminnot löytyvät.

– Niin olemme tekemässä taas.

Uusi suunta

Schäferin mukaan parasta toteutustapaa kullekin toiminnolle on ollut miettimässä iso tiimi.

Lue myös: Yksi autovalmistaja ui vastavirtaan ja kunnioittaa perinteitä – toimitusjohtaja lataa suorat sanat: "Emme myy mitään iPadia, jossa on auto ympärillä"

– Excel-taulukkomme on huoneen kokoinen, mutta niin se vain on tehtävä, hän sanoo.

Tiguanin lisäksi muutoksista pääsevät hyötymään lähitulevaisuudessa esimerkiksi uuden sukupolven Passatin ja päivitysvuoroon tulevan Golfin ostajat.

Muutoksia nähdään sähköautoissakin, sillä parin vuoden päästä markkinoille tulevan edullisemman hintaluokan ID.2:n on määrä ottaa eroa markkinoilla oleviin ID-malleihin myös ohjaamon käytettävyydessä.

Schäferin lausunnoista kertoi Suomessa aiemmin Tekniikan Maailma.

Lue myös: Tässä asiassa nykyautoilla ei ole mitään jakoa vanhoja vastaan – Volvo V70 vuodelta 2005 oli suorastaan nöyryyttävän ylivoimainen

Lähde: Autocar

Lisää aiheesta:

Uuden Audin omistaja ei odottanut saavansa tällaista ilmoitusta painaessaan kojelaudassa olevaa nappiaMihin jäi Embla? Volvo vihjaili laittavansa autojensa nimet täysin uusiksi – uusi pomo torppasi edeltäjänsä suunnitelmatBMW laskuttaa kuskeja ominaisuudesta, joka on jo autossa – ärsyyntyneet asiakkaat keksivät porsaanreiänMitä kulisseissa oikein tapahtuu? Kauniita sähköautoja esitelleen Alphan vastaukset herättävät vain uusia kysymyksiäMaistiainen odotetusta uutuudesta: Polestar 2 saapui SuomeenSuomeen laskeutunut Polestar pyllistää vanhanaikaiselle autokaupalle ja välikäsille: "Täällä ei enää tarvita kravatteja tai lasipalatseja autojen myymiseen"
AutotAuton toimintaVolkswagenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa